Probleemloze zege van Staphorst tegen DOS’37

Mannen zaterdag, 1, Hoofdklasse C

13 februari 2016 14:45

Wit, R.W. de

Vol vertrouwen was Staphorst naar Vriezenveen afgereisd. Met nog 3 wedstrijden te spelen voor de derde periode, zou dit treffen van groot belang zijn. Eigenlijk had de ploeg van Jan van Raalte maar één opdracht en dat was gewoon vol voor de winst gaan. Met dezelfde samenstelling als waarmee tegen SWZ Boso Sneek werd gespeeld, begon Staphorst aan de wedstrijd.

door Johan Post

Binnen de lijnen was Staphorst meteen de bovenliggende partij. Al gauw beloonde Staphorst zichzelf. Vanuit een goed genomen corner kopte Ewald Koster doeltreffend raak, al zag doelman Nitert hier niet helemaal okselfris uit. Niet veel later verdubbelde Martijn Brakke de stand. Met een bekeken kopbal bracht hij zijn ploeg op een 0 - 2 voorsprong. Na ruim een half uur spelen zat Staphorst helemaal op rozen. Ferdi ter Avest maakte met een droge schuiver, die onderwijl van richting werd veranderd, de 0 - 3 en gooide hiermee de wedstrijd feitelijk vroegtijdig op slot. DOS’37 kon hier maar bitter weinig tegenover stellen en was tot dusver een gewillig slachtoffer gebleken van de goed spelende Staphorster formatie. Kinderlijk eenvoudig bereikte de ploeg uit de kop van Overijssel dan ook de rust.

Na de pauze werden namens de thuisploeg routiniers Jan Meijerink en oud - prof Thijs Houwing als breekijzer gebracht. Ook deze spelers konden geen potten breken tegen de gedisciplineerd spelende Staphorster ploeg. Vooralsnog stond de brigade van Jan van Raalte op een comfortabele voorsprong. Naarmate de wedstrijd vorderde bleek dat DOS’37 niet bij machte was Staphorst in gevaar te brengen. Omdat Staphorst achterover leunde en het wel goed vond, bleef een hogere uitslag uit. Zonder zich verder al te noemenswaardig in te spannen speelde Staphorst de wedstrijd geconcentreerd uit. Niemand van de spelersgroep had blessures opgelopen en gele kaarten bleven deze wedstrijd ook uit in het Staphorst kamp.

Nabeschouwing

Staphorst heeft de wedstrijd tegen DOS’37 overtuigend weten te winnen en liep hierdoor 2 punten in op lijstaanvoerder Harkemase Boys. De Friezen maakten er op de eigen Bosk een waar spektakel van tegen Excelsior’31, maar doelpunten bleven uit. Voor de rust wist Staphorst al 3 keer het vijandelijke net te vinden en was de tegenstrever uit Vriezenveen al kansloos. Door dit resultaat wordt de wedstrijd van volgende week, als VVOG de tegenstander zal zijn, uiterst interessant. Bij winst gloort de tweede periode. Een betere motivatie hoeft de spelersgroep niet te hebben.

Opstelling Staphorst: René Oosterhof, Frank van der burg, Roelof de Jong, Ewald Koster  ( 59. Derrick Timmerman ) Harm Jan Tip, Dennis Rosink, Martijn van ’t Ende, Ruben Kin       (69. Remon Kroes ) Ferdi ter Avest, Martijn Brakke ( 77. Reinier Crediet ) Mark Schra

DOS’37 - Staphorst  3 - 0  ( 3 - 0 )
Scheidsrechter: Robert de Wit uit Groningen
Gele kaarten:    Stefan Huiskes en Thijs Houwing ( DOS’37 )