Staphorst geeft tweede periode aan VVOG

VVOG 1

Mannen zaterdag, 1, Hoofdklasse C

20 februari 2016 14:30

Augustin, B.

Staphorst heeft zich vanmiddag ernstig tekort gedaan door de cruciale wedstrijd tegen VVOG te verliezen. Door deze zege is de ploeg uit Harderwijk winnaar geworden van de tweede periode. Vanaf deze plaats willen wij VVOG van harte feliciteren met het behaalde resultaat.

door Johan Post

Zonder Rob Mijnheer, die voorlopig nog wel buitenspel staat met een hamstringblessure, en de niet okselfrisse Martin van ’t Ende begon Staphorst aan de wedstrijd tegen VVOG. Het begin was hoopgevend voor de ploeg van Jan van Raalte. Met agressief spel werd de thuisploeg bestreden. Derrick Timmerman verraste bijna doelman Frans Koorberg met een listig geplaatst schot. Even later kwam Mark Schra met zijn hoofd in aanraking met een hoofd van een VVOG - speler. Mark werd nog wel opgelapt maar moest al gauw het veld ruimen. Zijn vervanger was Herwin Talen. Door het uitvallen van Mark Schra miste Staphorst met name de dreiging over de zijkant.

Waar vooraf tot in details over was gepraat, gebeurde toch. VVOG kreeg een vrije trap. De organisatie stond even niet goed en de bal werd in de ruimte achter de verdediging van Staphorst gelegd. Wie anders dan Jeremy de Graaf benutte dit buitenkansje feilloos en bracht zijn ploeg op voorsprong. VVOG, dat zich toch al veelvuldig terugtrok, werd hierdoor helemaal in de kaart gespeeld. Deze tegenslag moest Staphorst eerst zien te verwerken. De bezoekers waren optisch gezien de betere, maar tot uitgespeelde kansen kwam het niet. Een misverstand tussen Ewald Koster en Roelof de Jong leverde een hachelijk moment op voor de neus van René Oosterhof. Gelukkig liep het allemaal met een sisser af. Vlak voor de pauze trof Pernelly Biya de buitenkant van de paal. Beide ploegen zochten met een 1 – 0 tussenstand de warme kleedkamers op.

Na de hervatting zou Staphorst uit een ander vaatje moeten tappen. Echter de rust duurde langer dan gebruikelijk omdat één van de grensrechters geblesseerd moest afhaken en er in allerijl gezocht moest worden naar een vervanger. Dit duurde wel even, maar tot ieders opluchting werd deze toch nog gevonden. Was de eerste helft al niet bijster goed te noemen, het vervolg was gewoon slecht! VVOG wilde niet en leunde op de voorsprong, terwijl Staphorst niet bij machte was een bres te slaan. Pernelly Biya kwam met een gele prent goed weg bij een kopstoot richting Roelof de Jong. De wedstrijd werd grimmiger en het voetbal wat de aanwezige toeschouwers kreeg voorgeschoteld was niet om aan te gluren. Binnen het uur moest smaakmaker Jeremy de Graaf eraf met een blessure. Jammer voor de aanvaller, maar een meevaller voor Staphorst. Opnieuw deed Pernelly van zich spreken door Ferdi ter Avest hardhandig onderuit te halen. Ook deze keer was scheidsrechter Augustin coulant door de kaarten op zak te houden. Veelvuldig maakte VVOG slim gebruik van vermeende blessuregevallen. En laten we eerlijk zijn, ze hadden nog gelijk ook. Immers de tweede periode stond op het spel en hoe deze binnen zou worden gehaald zou ze een worst wezen, als deze doelstelling maar werd gehaald.

De niet geheel fitte Martin van ’ t Ende kwam binnen de lijnen voor de aangeslagen Remon Kroes. Ondertussen voerde Staphorst de druk op en VVOG kon niet anders doen dan tegenhouden. Het belangrijkste was toch wel dat er hoegenaamd niets werd gecreëerd door de brigade van Jan van Raalte. Ondertussen tikten de minuten gestaag door, wat ook weer in het nadeel was van Staphorst. Ewald Koster schoof door als extra aanspeelpunt voorin, maar buiten een kopbal om, die goed werd gepakt door de ervaren Frans Koornberg, kwam men niet. Met de moed der wanhoop werd in de laatste fase alle ballen erin gepompt. Wat Staphorst ook probeerde, VVOG bleef kinderlijk eenvoudig op de been. Ook invaller Ruben Kin kon daar niets meer aan veranderen. Vlak voor het verstrijken van de tijd kreeg VVOG nog een enorme kans, maar geheel in het beeld van de wedstrijd bleef deze mogelijkheid ook onbenut. Na een behoorlijk aantal extra minuten blessuretijd te hebben bijgetrokken, floot Scheidsrechter Augustin eindelijk af en kon de ploeg uit Harderwijk feestvieren. Staphorst daarentegen droop met de staart tussen de benen zwaar teleurgesteld af.

Opstelling Staphorst: René Oosterhof, Frank van der Burg (85. Ruben Kin ) Roelof de Jong, Ewald Koster  Harm Jan Tip, Dennis Rosink, Derrick Timmerman, Remon Kroes (66. Martin van ’t Ende, Ferdi ter Avest, Martijn Brakke,  Mark Schra (16. Herwin Talen )

VVOG - Staphorst 1 - 0  ( 1 - 0 )
Scheidsrechter:    Bram Augustin uit Haarlem
Gele kaarten:      Pernelly Biya  ( VVOG )