Staphorst winnaar in slijtageslag

Mannen zaterdag, 1, Hoofdklasse C

26 maart 2016 14:30

Keijl, G.

Vooraf waren de belangen groot. Staphorst had alle belang bij een driepunter om zo in de race te blijven voor plaats twee van de ranglijst, terwijl de opponent uit Urk de punten ook goed kon gebruiken. Kortom de ingrediënten om een spannende wedstrijd te mogen verwachten waren ruimschoots aanwezig. Bij de thuisploeg ontbrak Harm Jan Tip en bij de bezoekers was Gert - Jan Nagel afwezig. Beide routiniers hadden een wedstrijd schorsing aan de broek vanwege hun 4e gele kaart. De positie van Harm Jan werd door Frank van der Burg ingenomen, terwijl Herwin Talen als rechtsback speelde. Zowel Frank als Herwin speelden een degelijke wedstrijd.

door Johan Post

Eerste helft

Onder een stralend voorjaarszonnetje en behoorlijk wat toeschouwers, liet scheidsrechter Gert Keijl iets na de klok van 14.30 uur aftrappen. Vanaf de aftrap zat Urk er bovenop. De achterste linie van Staphorst, waar doorgaans de opbouw begint, werd meteen vastgezet. Hierdoor dwongen de bezoekers Staphorst om veelvuldig de lange bal te spelen. Begrijpelijkerwijs leverde dit geen mooi kijkspel op voor de aanwezige toeschouwers. Namens Urk was het de snelle Hessel Snoek die voor de eerste dreiging zorgde. In kansrijke positie spatte zijn schot uiteen op de voeten van René Oosterhof. Naarmate het duel vorderde werd het veldspel er niet beter op. Over en weer waren er irritaties. Gerrit Tol kreeg tot tweemaal toe de gelegenheid om de score open te breken. Evenzoveel keer bleek het de aanvaller aan killersinstinct te ontbreken. Staphorst was niet in staat om onder de fel pressende tegenstander uit te voetballen. Hierdoor bleef het eerste bedrijf zonder doelpunten. De aanwezige toeschouwers hadden weinig opwindends kunnen zien en gingen teleurgesteld richting kantine.

Tweede helft

Na de pauze zou het anders moeten voor Staphorst. Met de wind in de rug werd er nog meer energie in de wedstrijd gestoken dan de eerste 45 minuten. Alles leek erop te wijzen dat de brigade van Jan van Raalte de zaken beter onder controle had. Al gauw betaalde dit zich uit in de openingstreffer. Dennis Rosink nam een vrije trap en Derrick Timmerman profiteerde feilloos van weifeling in de achterste linie van Urk. De ban was gebroken. Enkele ogenblikken later een heuse scrimmage voor de goal van Urk. Staphorst voerde de druk op en Urk leek te wankelen. Toch zou Staphorst nog een keer goed wegkomen toen René Oosterhof andermaal goed ingreep en hiermee erger voorkwam. Na 79 minuten gooide Dennis Rosink de wedstrijd in het slot. Op de rand van de zestien meter gaf de middenvelder een schot welke onderweg werd beroerd door een polletje en de bal achter de graaiende handen van doelman Cornelis Koffeman deed belanden. Nog was de koek niet op want enige minuten later was het wederom alle hens aan dek voor Urk. Ook deze keer bleef het onbestraft. Staphorst hoefde niet meer en liet Urk weer geloven dat het terug in de wedstrijd kon komen. Tot twee maal toe kreeg Urk de gelegenheid om de wedstrijd weer spannend te maken. Achtereenvolgens waren het Hessel Snoek en Jan van Slooten die het vizier niet op scherp hadden staan. Na 8 minuten blessuretijd floot arbiter Keijl, die een dikke pluim verdient door de kaarten op zak te houden, de wedstrijd tot het verleden en kon Staphorst 3 dure punten bijschrijven. Urk daarentegen had zich leeg geknokt, en ging met lege handen weer terug naar de thuishaven.

Nabeschouwing

In een meer spannende dan goede wedstrijd heeft Staphorst opnieuw uitstekende zaken gedaan. Over 90 minuten gezien was de winst terecht te noemen, het kijkspel was pover. Leek de ploeg van Jan van Raalte aanvankelijk geïmponeerd door de fysieke kracht wat Urk 90 minuten lang liet zien, naarmate het duel vorderde kreeg Staphorst meer grip op de wedstrijd en begon het zowaar in fasen te voetballen. Het spel was zeker niet goed, maar dan toch de winst pakken is klasse! Op dit moment heeft Staphorst 41 punten weten te verzamelen en komen er nog een aantal finales. Te beginnen volgende week dinsdag voor de districtsbeker thuis tegen PKC’83 en vervolgens zaterdag in Emmeloord tegen Flevo Boys. Wie weet wat voor moois er nog staat te wachten.

Opstelling Staphorst; René Oosterhof, Frank van der Burg, Ewald Koster, Roelof de Jong, Herwin Talen, Dennis Rosink, Martin van ’t Ende, Derrick Timmerman, Mark Schra, Martijn Brakke, Ferdi ter Avest

Staphorst – Urk       2 - 0  ( 0 - 0 )
Scheidsrechter:       Gert Keijl uit Heerde
Ass scheidsrechter:  Mevr. E Persson en G. van Eerde