Staphorst motor draait op volle toeren

Excelsior'31 1

Mannen zaterdag, 1, Hoofdklasse C

19 maart 2016 14:30

Kieft, W.M.

Bij Excelsior’31 is de schwung er de laatste tijd een beetje af en waren ze er vooraf niet gerust op. De gedachte was dat Staphorst er bovenop zou knallen. Daarnaast moest de formatie uit Rijssen deze keer op natuurgras spelen, daar ze een mooie kunstgrasmat gewend zijn. Kortom het duel met Staphorst werd vooraf enigszins gevreesd. Aan Staphorst de heerlijke uitdaging om de tweede plaats van de ranglijst met verve te verdedigen.

door Johan Post

Voortreffelijke eerste helft

Het eerste wapenfeit kwam van Staphorst. Martijn Brakke mikte de bal naast. Even later strafte diezelfde Martijn Brakke een misverstand bij Excelsior’31 genadeloos af. Een diepe bal van de uitstekend spelende Frank van der Burg werd niet goed beoordeeld door de achterste linie van Excelsior’31. Brakke wist wel raad met dit cadeautje en bracht het Noorderslag in vervoering. De bezoekers hadden de grootste moeite met de fel pressende thuisploeg. Bij één van de spaarzame uitvallen van Excelsior’31 moest René Oosterhof adequaat ingrijpen. Na het verwerken van de openingsgoal leek Excelsior’31 zich enigszins te herstellen. Toch was het Staphorst wat de klok sloeg. Met prima veldspel en een dijk van een organisatie liet de brigade van Jan van Raalte de aanwezige toeschouwers bij tijd en wijle smullen. Even leek het erop dat Martijn Brakke zijn tweede doelpunt maakte, maar na appelleren van de grensrechter werd zijn doeltreffende kopbal afgekeurd. Derrick Timmerman, die als spits stond geposteerd en een voortreffelijke wedstrijd op de mat legde, kopte rakelings naast. Het wachten was op een tweede treffer voor Staphorst. Deze viel al gauw. Uit een voortreffelijke aanval wist Staphorst tot scoren te komen en andermaal was Martijn Brakke de schutter. Vrijwel iedere hoge voorzet binnen de zestien leverde de nodige problemen op voor de onzekere achterste linie van Excelsior’31. De ploeg van Rob Snijders mocht van geluk spreken dat de rust werd bereikt met een 2 - 0 tussenstand. Over heel het veld was Staphorst de bovenliggende partij geweest en alle persoonlijke duels vielen eveneens in het voordeel van de thuisploeg uit. Kortom Staphorst had een puike eerste helft op de mat gelegd en de aanwezige Staphorst - supporters zochten dan ook tevreden de kantine op.

Tweede helft

Om tot een positief resultaat te komen zou Excelsior’31 na de pauze moeten komen. De eerste kans was voor Staphorst. Met meer geluk dan wijsheid bleef Excelsior’31 voorlopig een derde doelpunt bespaard. Toch ging Excelsior’31 met meer overtuiging het tweede bedrijf in. Naarstig ging men op zoek naar de aansluitingstreffer. Vooralsnog bleef Staphorst overeind. Na 63 minuten spelen beloonde Staphorst zichzelf door op 3 – 0 te komen. Was het eerst nog Derrick Timmerman die vol het aluminium raakte, de terugspringende bal kwam voor de voeten van Martijn Brakke. Met een geplaatst schot maakte de aanvaller keeper Mart Nieuwenhuis tot figurant. Op dat moment toonde het scorebord een 3 - 0 voorsprong voor Staphorst. Middels een dubbele wissel en het doorschuiven van Melvin Veldhuis naar het middenveld, probeerde trainer Snijders de score een dragelijker aanzien te geven. Al gauw leverde dit resultaat op. Niek Davina leverde een pegel af die zelfs voor de in topvorm verkerende René Oosterhof teveel was. Ondertussen werd Derrick Timmerman afgelost door Herwin Talen. Derrick had zijn taak prima volbracht en kon met een tevreden gevoel naar de kant. Excelsior’31 deed nog wel een poging om dichterbij te komen, dit leek deze middag een kansloze missie tegen een fantastisch en gedisciplineerd spelend Staphorst. Vlak voor het verstrijken van de officiële tijd kreeg Ferdi ter Avest nog een schotpoging. Met zijn chocoladebeen verzond de linkeraanvaller een pegel die richting bovenhoek leek te verdwijnen. Sluitpost Mart Nieuwenhuis hield met een katachtige safe de bal buiten de palen. Na 90 minuten floot de uitstekend fluitende scheidsrechter Kieft af voor het einde van de wedstrijd.

Nabeschouwing

Was er vooraf de vrees dat het een moeilijke middag zou worden, achteraf moeten we Staphorst een groot compliment maken. Vanaf de eerste minuut heeft de ploeg alles uit de kast gehaald en tegenstander Excelsior’31 de stuipen op het lijf gejaagd. Laat je de ploeg uit Rijssen voetballen, dan kom je gegarandeerd in de problemen. Met een enorme drive en met name de eerste 45 minuten uitstekend voetbal, heeft Staphorst aan klantenbinding gedaan. Het was genieten geblazen aan de kant! Volgende week wacht het taaie Urk. De ploeg van trainer Rolf de Boer verloor vandaag 2 kostbare punten tegen HZVV. Doelman Cornelis Koffeman is er zeker van dat Urk volgende week 3 punten gaat pakken in Staphorst. Of dit ook zo zal zijn zullen we maar afwachten, echter we kunnen er nu al wel vanuit gaan dat Urk met het mes tussen de tanden naar Het Noorderslag toe komt.

Opstelling Staphorst: René Oosterhof, Frank van der Burg, Ewald Koster, Roelof de Jong, Harm Jan Tip, Dennis Rosink, Mark Schra, Martin van ’t Ende, Martijn Brakke, Ferdi ter Avest ( 89. Kevin Westerbeek ) Derrick Timmerman ( 85. Herwin Talen )

Staphorst - Excelsior’31  3 - 1 ( 2 - 0 )
Scheidsrechter:       Martijn Kieft uit Putten
Ass. scheidsrechter: V. Haarnack en R. Veldman