Staphorst verliest onnodig van Flevo Boys

Mannen zaterdag, 1, Hoofdklasse C

2 april 2016 14:30

Karremans, R.H.

Staphorst heeft tegen Flevo Boys niet kunnen winnen en is tegen een dure nederlaag opgelopen. De ploeg van Jan van Raalte begon goed, maar zakte naarmate de wedstrijd vorderde weg. Na de pauze verzuimde Flevo Boys verder afstand te nemen en bleef het tot de laatste minuut spannend.

door Johan Post

Eerste helft

Staphorst stond na de zware wedstrijden tegen Urk en PKC’83, opnieuw een heuse krachtmeting te wachten. Tijdens de warming up zou worden bekeken hoe de hamstring van Harm Jan Tip het zou houden. Gelukkig voor Staphorst kon Harm Jan gewoon starten. Het begin was duidelijk voor Staphorst. Met goed voetbal werd Flevo Boys teruggedrongen. In de persoonlijke duels was de brigade van Jan van Raalte eveneens de bovenliggende partij. Weliswaar was Staphorst de meest dreigende ploeg, het overwicht bleef steken bij een aantal gevaarlijke corners. Halverwege de eerste helft kantelde de wedstrijd in het voordeel van de thuisploeg. En dat was iets dat Staphorst zich volledig zelf kon aanrekenen. Het verzuimde om Flevo Boys vol bij de keel te pakken en zo de genadestoot toe te dienen. Nu hielp men de gastheren in de wedstrijd door de bal in een te laag tempo rond te spelen. Daarnaast was er te weinig beweging voorin en daardoor het ontbrak aan aanspeelpunten. Bij Flevo Boys werd meer en meer de gevaarlijke William de Boer gezocht. Bijna was de Boer succesvol, echter zijn schot ging voorlangs. Diezelfde William de Boer bezorgde Frank van der Burg handen vol werk. Een voorzet van de Boer werd bijna binnengelopen door Frank Post. Aan de andere kant kreeg Frank van der Burg een enorme mogelijkheid. Vanuit een corner stond de rechtsback van Staphorst zo vrij als een vogeltje, maar zag geen kans om de bal binnen te knikken. Namens de gastheren kreeg Jarno van der Wal een enorme kans, nadat de achterste linie was blijven staan voor vermeend buitenspel. Deze keer kwam Staphorst met de schrik vrij, maar vlak voor het verstrijken van het eerste bedrijf was het wel raak. Roelof de Jong kwam eerder goed weg na knoeiwerk, Dennis Rosink ging later in de fout met fatale gevolgen. Onnodig en duur balverlies bracht Flevo Boys in balbezit. Razendsnel werd er omgeschakeld en uiteindelijke kopte William de Boer tegen de touwen. Met een 1 - 0  tussenstand in het voordeel van de thuisploeg werd de kleedkamer opgezocht.

Tweede helft

Flevo Boys kwam goed uit de rust. Was het eerst Paul Bergtop die een kans onbenut liet, even later was het opnieuw William de Boer die van zich liet horen. Veelvuldig werd de aanvaller gezocht en iedere keer ging er veel dreiging vanuit. Staphorst zou het ritme van de eerste 20 minuten weer moeten pakken. De gasten uit de kop van Overijssel hadden nog ruim de tijd om de gelijkmaker op het scorebord te zetten. Langzamerhand werd de druk opgevoerd, kansen, op twee vrije trappen op de rand strafschopgebied na, werden nauwelijks gecreëerd. Jan van Raalte moest noodgedwongen de langgeblesseerde Rob Mijnheer brengen. Ondertussen ging Staphorst achterin 1 op 1 spelen en werd Ewald Koster naar de frontlinie gestuurd. Dit betekende wel dat Staphorst op haar qui-vive moest blijven voor de snelle omschakeling van Flevo Boys. In deze fase ging de wedstrijd op en neer. Mark Schra werd gewisseld voor Herwin Talen. Veelvuldig was Staphorst op de helft van Flevo Boys te vinden. Kansen waren er in de eindfase voor Ewald Koster en Martijn Brakke, beiden ging er niet in. Bij Flevo Boys was het vrouwen en kinderen eerst en heel stiekem hoopte men via een uitbraak succesvol te zijn. Een aantal malen was men ook daadwerkelijk gevaarlijk, gescoord werd er niet meer. Na een aantal minuten blessuretijd floot scheidsrechter Karremans de wedstrijd tot een einde.

Nabeschouwing

Staphorst heeft zichzelf tekort gedaan door te verliezen in Emmeloord. Gelukkig wist AZSV ook niet tot winst te komen, waardoor het verschil van 3 punten in tact blijft. Volgende week wacht ACV op het eigen Noorderslag. Er resten Staphorst nog 5 finales om zeker te zijn van plek twee. Eerst maar weer de batterij opladen en zo toeleven naar de ontmoeting met ACV.

Opstelling Staphorst; René Oosterhof, Frank van der Burg, Ewald Koster, Roelof de Jong, Harm Jan Tip, Dennis Rosink, Martin van ’t Ende (73. Rob Mijnheer ) Mark Schra (76. Herwin Talen ) Ferdi ter Avest, Derrick Timmerman, Martijn Brakke

Flevo Boys – Staphorst  1 - 0 ( 1 - 0 )
Scheidsrechter:       Ron Karremans uit den Haag
Gele Kaarten:          Geen