Staphorst toont karakter en wint opnieuw van SC Genemuiden

Mannen zaterdag, 1, Hoofdklasse C

23 april 2016 14:30

Meilink, R.

Staphorst heeft opnieuw een driepunter aan het totaal toegevoegd. Deze keer wist de ploeg van Jan van Raalte in en van Genemuiden te winnen. Bij de pauze stond er 0 - 2 op het scorebord. Na de hervatting trok de thuisploeg de stand gelijk. In de laatste minuut van de officiële tijd maakte Martin van ’t Ende met een weergaloos doelpunt alsnog de beslissende 2 - 3 voor Staphorst.

door Johan Post

Eerste helft

Vanaf de aftrap was Staphorst de baas op het veld. SC Genemuiden maakte het speelveld te groot waardoor Staphorst met de lopende mensen voordurend voor gevaar zorgde. De voorsprong liet niet lang op zich wachten. Ferdi ter Avest, die met grote regelmaat werd gezocht, vond de vrijstaande Martijn Brakke. Die wist wel raad met deze kans en haalde het maximale resultaat uit deze mogelijkheid. De ban was gebroken en SC Genemuiden moest nu haar ware gezicht laten zien. Na de openingstreffer ging Staphorst onverdroten voort. De ene na de andere vloeiende aanval golfde richting de goal van keeper Albert Flier. Erik Rotman moest aan de noodrem trekken, anders was Martijn Brakke erdoor geweest. Dit leverde de linksback terecht een gele prent op. De gastheren wisten zich geen raad met de op stoom geslagen Staphorst - machine. Bijna verdubbelde Martijn Brakke de stand, echter zijn inzet ging rakelings naast de verkeerde kant van de paal. Bij SC Genemuiden zagen ze ook wel dat ze in deze fase compleet werden overlopen en grepen ze naar hardere middelen om hier Staphorst mee uit haar spel te halen. Gelukkig hield de brigade van Jan van Raalte het hoofd koel. In de 17e minuut was het wel raak en opnieuw was Martijn Brakke de doelpuntenmaker. Uit een vlot lopende aanval haalde Martijn de trekker over en bracht zo Staphorst op een 0 - 2 voorsprong. En dat was gezien de krachtsverhoudingen niet meer dan verdiend te noemen. Jasper Bremmer werd eveneens op de bon geslingerd na een forse overtreding op Harm Jan Tip. Het wachten was op meer doelpunten. Jammer genoeg bleef de teller op 0 - 2 staan, waardoor SC Genemuiden nog iets van hoop mocht blijven koesteren. Vriend en vijand waren het er over eens dat er maar 1 ploeg was geweest die gevoetbald had. Hopelijk zou Staphorst het vertoonde spel na de pauze doortrekken.

Tweede helft

Trainer Johan de Man heeft ongetwijfeld zijn zegje gedaan in de kleedkamer. Daarnaast bracht hij Martijn Jansen en Robert Boes in het veld voor Christian Riemens en oud - Staphorst speler Frank Kuurman. Al gauw maakte SC Genemuiden de aansluitingstreffer. Een vrije trap van Erik Rotman werd niet goed beoordeeld door Staphorst en binnengewerkt door Jasper Bremmer. Hierdoor kwam de thuisploeg weer in de wedstrijd. Werden voor rust alle persoonlijke duels verloren door SC Genemuiden, bij het vervolg waren de rollen omgedraaid. Ondertussen begon men ook het arbitraal trio te beïnvloeden, door bij iedere onschuldige overtreding moord en brand te gillen. Wonderlijk genoeg hielp dat ook nog. Staphorst zou zich weer moeten herpakken en zich niet moeten laten meeslepen in de emoties die de overhand begonnen te krijgen. In tegenstelling tot de eerste 45 minuten was het nu veel meer een wedstrijd. Na ruim 1 uur spelen kwam SC Genemuiden op 2 - 2, Sijmon Eenkhoorn was het bejubelde feestvarken. Dat het zover was gekomen had Staphorst echt aan zichzelf te danken. Vanaf nu zou men weer met verstand moeten voetballen. De bal rond laten gaan en via de zijkanten proberen voor gevaar te zorgen. Bij SC Genemuiden voelden ze dat er misschien meer te halen viel. Gelukkig liet Staphorst het niet zover komen. De ploeg herpakte zich en kreeg weer de overhand. Binnen enkele minuten kreeg de ploeg uit de kop van Overijssel tot driemaal toe de gelegenheid om weer op voorsprong te komen. Achtereenvolgens waren het Martijn Brakke, Ferdi ter Avest en Martin van ’t Ende die forse kansen kregen. Evenzoveel keer stond het vizier niet op scherp. Staphorst wenste geen genoegen te nemen met een gelijkspel en draaide de duimschroeven tot barstens toe aan. In het zicht van de haven viel de beslissende 2 - 3. Vlak voor tijd kwam de bal voor de voeten van Martin van ’t Ende terecht. Die bedacht zich niet en haalde onbedaarlijk hard uit, een beauty van een doelpunt! Evenals de heenwedstrijd werd dit duel ook in blessuretijd in het voordeel van Staphorst beslist. De geelhemden konden gaan feestvieren, terwijl ze bij SC Genemuiden baalden als een stekker.

Nabeschouwing

De nederlaag was bikkelhard aangekomen in het SC Genemuiden kamp. Uit schijnbaar uitzichtloze positie terug komen en dan alsnog in de laatste minuut averij oplopen. Wat ze bij SC Genemuiden nu meemaken, moest Staphorst vorig seizoen ondergaan. Alleen een overwinning kan het aangetaste vertrouwen weer doen toenemen. Bij Staphorst lijkt werkelijk alles op z’n plaats te vallen. De overwinning was over 90 minuten gezien verdiend te noemen. Het siert de ploeg dat ze na de gelijkmaker de rug weer wist te rechten. Hieruit blijkt maar weer wat vertrouwen een ploeg kan opleveren. Na het horen van de andere uitslagen in de hoofdklasse C, is de voorsprong op naaste concurrent AZSV opgelopen naar 7 punten. En laat de ploeg uit Aalten nu toevallig de eerstvolgende tegenstander van Staphorst zijn. Bij een positief resultaat is de tweede plek gegarandeerd en kan de club zich opmaken voor de nacompetitie. Een heerlijk vooruitzicht voor de spelers, staf en alle Staphorst - fans!

Opstelling Staphorst; René Oosterhof, Frank van der Burg ( 88. Herwin Talen ) Ewald Koster, Roelof de Jong, Harm Jan Tip, Dennis Rosink, Rob Mijnheer, Martin van 't Ende, Martijn Brakke, Ferdi ter Avest, Derrick Timmerman

SC Genemuiden - Staphorst  2 - 3  ( 0 - 2 )
Scheidsrechter:       Raymond Meilink uit Enter
Ass. scheidsrechter: A. H. van Bruggen en A. Hamstra