Staphorst beloont zich met nacompetitie

AZSV 1

Mannen zaterdag, 1, Hoofdklasse C

30 april 2016 14:30

Wit, R.W. de

Staphorst heeft het succesvolle seizoen door winst op AZSV, en hierdoor plaatsing voor de nacompetitie, extra glans gegeven.

door Johan Post

Eerste helft

Bij Staphorst ontbrak Rob Mijnheer. Een vervelende kuitblessure hield de sterkhouder aan de kant. Weliswaar zat Rob op de reservebank, spelen was niet aan hem besteed. Rik van der Eerden zat namens AZSV op de bank. Een bovenbeen blessure hield de clubtopscorer aan de zijlijn.

Zoals we gewoon zijn van Staphorst was de start fel. Toch zou AZSV zich ook niet onbetuigd laten. De ploeg uit Aalten zocht daar waar nodig de aanval. Beide ploegen ontliepen elkaar niets en waren dus aan elkaar gewaagd. Derrick Timmerman kreeg namens Staphorst de eerste mogelijkheid. Zijn schot was evenwel te zacht om doelman Matthijs Ebbers in de problemen te brengen. Niet veel later kwam Martijn Brakke net tekort om een voorzet binnen te lopen. Martin van ’t Ende deed eveneens een duit in het zakje. Van grote afstand probeerde de matchwinner tegen SC Genemuiden tot scoren te komen. Qua kansen was Staphorst toch wel de ploeg waar de meeste dreiging vanuit ging. Martijn Brakke dwong met een geplaatst schot keeper Ebbers tot een maximale krachtsinspanning. Aan de andere kant kreeg Tim Pothast een forse mogelijkheid. Ondertussen had het hobbelige veld beide sluitposten een aantal keren in verlegenheid gebracht. Evenzoveel keer bleef het zonder gevolgen. De rust brak aan met een 0 – 0 tussenstand.

Vervolg wedstrijd

Staphorst zou na de pauze de druk langzaamaan moeten opvoeren. Trainer Dennis van Toor had tijdens de rust ingegrepen. Michael Vaags bleef achter in de kleedkamer en Bram Bulsink kwam hem aflossen. Al gauw beloonde Staphorst zichzelf door de openingstreffer te maken. Martin van ’t Ende stuurde Ferdi ter Avest weg en deze wist wel raad met deze kans. Hard en zuiver mikte de aanvaller de bal in de benedenhoek. Dit doelpunt leek Staphorst goed te doen. Toch zou AZSV nog van zich afbijten. René Oosterhof moest gestrekt bij een geplaatst schot van Tim Pothast. Om de druk op te voeren werd Rik van der Eerden door trainer Dennis van Toor gebracht. De bedoelingen waren duidelijk! AZSV wenste geen genoegen te nemen met deze tussenstand. In deze fase was AZSV met name op het middenveld de bovenliggende partij. Aan sommige Staphorst - spelers was te zien dat ze haast in het rood zaten. Desalniettemin wisselde Jan van Raalte niet, al nam de succesvolle oefenmeester daarmee wel een risico. Ondanks de voorsprong van de thuisploeg was de wedstrijd nog geenszins gespeeld. Opnieuw moest René Oosterhof zijn kwaliteiten tonen. Met een prima redding voorkwam topkeeper Oosterhof dat Yessin Maskoul de gelijkmaker kon maken. Na 80 minuten spelen verdubbelde Staphorst, na balverlies van de bezoekers op het middenveld en een snelle omschakeling, in de persoon van Martijn Brakke de voorsprong. Hierdoor bracht de goed op dreef zijnde aanvaller zijn ploeg zo goed als in veilige haven. Het verzet van AZSV was gebroken. De ploeg uit Aalten wist dat het bij deze stand haast een kansloze missie zou zijn om potten te breken. Staphorst kan bij een omschakelmoment dodelijk effectief zijn. Toch zou invaller Rik van der Eerden nog een dot van een kans onbenut laten. Diep in blessuretijd wist Yessin Maskoul nog wel de 2 - 1 te maken, dit bleek tevens het laatste wapenfeit te zijn. Scheidsrechter Robert de Wit liet nog wel aftrappen, enkele seconden later blies hij de wedstrijd naar het verleden.

Nabeschouwing

Door deze overwinning is de brigade van Jan van Raalte niet meer in te halen voor plaats twee. Staphorst is dus definitief verzekerd van deelname aan de nacompetitie. Door de nederlaag die koploper Harkemase Boys op Urk incasseerde, is het zelfs theoretisch nog mogelijk om kampioen te worden. De kansen zijn weliswaar minimaal, toch is de druk op Harkemase Boys ondertussen opgelopen. Trainer Jan Vlap was not amused over de terechte nederlaag die zijn ploeg leed op Urk. Maar, zo vertelde hij; er zijn nog twee duels te gaan en daar zullen we zeker de benodigde punten gaan pakken om kampioen te worden. Staphorst resten nog wedstrijden tegen Drachtster Boys thuis en afsluitend zal de reis naar Wierden moeten worden ondernomen, om daar de degens te kruisen met SVZW. Terwijl koploper Harkemase Boys in eigen huis ACV treft, en tenslotte Flevo Boys in Emeloord nog als opponent zal dienen. De wonderen zijn de wereld nog niet uit, ik geloof nog wel in wonderen.

Opstelling Staphorst; René Oosterhof, Frank van der Burg, Ewald Koster, Roelof de Jong, Harm Jan Tip, Dennis Rosink, Mark Schra, Martin van 't Ende, Martijn Brakke, Ferdi ter Avest, Derrick Timmerman

Staphorst - AZSV      2 - 1  ( 0 - 0 )
Scheidsrechter:        Robert de Wit uit Groningen
Ass. scheidsrechter: M. Dreise en G. Meijer