Staphorst wint en haakt aan voor titelstrijd

Drachtster Boys 1

Mannen zaterdag, 1, Hoofdklasse C

7 mei 2016 14:30

Dijk, Jan van

Staphorst heeft opnieuw drie punten toe weten te voegen aan het totaal. Hierdoor is de teller inmiddels opgelopen naar 53 punten en is men al ruim over het clubrecord van 49 punten heen. Daarnaast heeft het de druk op lijstaanvoerder Harkemase Boys toe laten nemen. De Friese formatie verloor op eigen veld verrassend van ACV. De achterstand is hierdoor  teruggebracht tot 2 punten. Volgende week wacht SVZW in de slotwedstrijd, terwijl lijstaanvoerder Harkemase Boys de zware uitwedstrijd tegen Flevo Boys voor de kiezen krijgt. Kortom een slotakkoord waar de meesten van zullen smullen.

door Johan Post

Eerste helft

Staphorst begon slap aan de wedstrijd. Of dat te maken had met onderschatting, of dat de hoge tempraturen hier debet aan waren, de start was gewoonweg slecht. Toch zou Staphorst de eerste mogelijkheid krijgen. Vanuit een afgeslagen corner kreeg Roelof de Jong  de bal voor zijn linkerbeen. Zijn inzet was hard, maar de bal vloog ver over de vesting van doelman Eize Piter. Balverlies op het middenveld luidde de eerste treffer in. Nezhar Hassan  bedacht zich niet en bracht Drachtster Boys op voorsprong. Niet veel later zwijnde Staphorst toen Sicco Brouwer  de binnenkant van de paal trof.  Het spel was absoluut onder de maat en Staphorst zou nog een zware middag krijgen als het niveau niet naar een hoger level zou worden getild. Slechts 10 minuten konden de bezoekers genieten van de voorsprong. Toen was het Derrick Timmerman die vanuit een corner geheel vrijstaand de gelijkmaker tegen de touwen kopte.  Diezelfde Timmerman zag enkele ogenblikken later een inzet voorlangs gaan. Niets leek erop dat er nog veel zou gebeuren voor de pauze.  Echter daar dacht de thuisploeg anders over. Een intelligente steekpass van Martijn Brakke en een evenzo mooie loopactie van Remon Kroes, werd door laatstgenoemde doeltreffend afgerond. Nog was de koek niet op, want 4 minuten later besliste Martijn Brakke de wedstrijd door 3 - 1 te scoren. Deze keer was het Brakke die een goed genomen vrije trap van Martin van ’t Ende beheerst inkopte. Het verschil was gemaakt en met een 3 - 1 voorsprong zocht de ploeg  de kleedkamer op.

Tweede helft

Na de pauze waren de rollen volledig omgedraaid. Staphorst was de ploeg die de lakens uitdeelde. Dit betaalde zich na 1 uur spelen uit in de vierde goal. Een goed lopende aanval, waar Dennis Rosink en Remon Kroes bij waren betrokken, werd bij de eerste paal binnengelopen door Martijn Brakke. Vrijwel direct hierna kreeg Harm Jan Tip een terechte publiekswissel. Mark Schra kwam de sympathieke linksback aflossen.  Vanaf de tribune bereikte ondertussen het bericht dat Harkemase Boys, na een 1 - 0 voorsprong,  op achterstand was gekomen tegen ACV. Dit gaf Staphorst nog meer energie en verwoed ging de ploeg op jacht naar een hogere uitslag. Derrick Timmerman, die een ijzersterke wedstrijd speelde, kopte op de dwarsligger. Enige tijd later prikte Derrick zijn tweede doelpunt achter sluitpost Piter van Drachtster Boys. De resterende tijd was het een kat en muis spel. Kansen om de score uit te breiden waren er wel degelijk.  Martin van t ‘ Ende deed een duit in het Staphorster zakje door op fraaie wijze de 6 - 1 binnen te knallen. Hier bleef het bij, zodat Staphorst, na een aarzelend begin, de wedstrijd uiteindelijk relatief gemakkelijk eenvoudig naar zich toe trok.

Nabeschouwing

Toen na afloop bekend werd dat Harkemase Boys opnieuw in het stof had moeten bijten, werd het feest helemaal compleet. De brigade van Jan van Raalte is de haperende ploeg van Jan Vlap tot slechts 2 punten genaderd. Het geloof in een kampioensschap wordt hierdoor alleen maar bevestigd.  Wat niemand vooraf had durven denken is werkelijkheid geworden. Harkemase Boys is volkomen van de leg en heeft een voorsprong van 12 punten nagenoeg weggegeven. Dit betekent heel concreet dat Staphorst gewoon mee gaat doen voor de titel! Volgende week wacht SVZW in Wierden. De adrenaline is opgelopen tot grote hoogten! Het zal toch niet waar zijn dat Staphorst volgende week geschiedenis gaat schrijven? Besloot ik vorige week dat de wonderen de wereld nog niet uit zijn, inmiddels is mijn hoop alleen maar verstevigd. Het woord is vanaf nu aan de spelersgroep van Staphorst, om het waanzinnig goede seizoen extra glans te geven met een prijs.

Opstelling Staphorst: René Oosterhof, Herwin Talen, Ewald Koster, Roelof de Jong (73. Frank van der Burg ) Harm Jan Tip (62. Mark Schra ) Dennis Rosink, Martin van ’t Ende, Remon Kroes (73. Rob Mijnheer ), Ferdi ter Avest, Martijn Brakke, Derrick Timmerman

Staphorst - Drachtster Boys  6 - 1 ( 3 - 1 )
Scheidsrechter:             Jan van Dijk uit Dronten
Ass. scheidsrechters:    R. A. Hoffman en M. Dijkstra