Ondanks zege geen prijs

Mannen zaterdag, 1, Hoofdklasse C

14 mei 2016 14:30

Smit, W.

Staphorst heeft vanmiddag een prima prestatie neergezet door SVZW aan de zegekar te binden. Over 90 minuten gezien was de 2 - 4 overwinning een juiste afspiegeling van hetgeen op het veld gebeurde. De brigade van Jan van Raalte is hierdoor winnaar geworden van de derde periode. Ondanks de zege ging de titel naar Harkemase Boys. Jan Vlap en zijn manschappen maakten gehakt van Flevo Boys. Na 90 minuten stond er een veelzeggende 1 - 6 op het scorebord. Namens het bestuur van vv Staphorst willen wij hierbij Harkemase Boys van harte feliciteren met het kampioenschap.

door Johan Post

Eerste helft

Rustig blijven en zelf winnen was de opdracht, niet meer en ook niet minder. Onder toeziend oog van vele Staphorst - supporters begon Staphorst aan de wedstrijd tegen SVZW. De beginfase was niet echt goed wat Staphorst liet zien. Misschien waren het de spanningen die toch de nodige impact hadden op de ploeg, het liep niet zoals gewenst. Met name het middenveld was niet in balans en niet altijd aanspeelbaar, waardoor er veelvuldig de lange bal  werd gehanteerd. In deze fase waren de gastheren, zonder tot grootse daden te komen, de bovenliggende partij. Mirko Zwiers zette met een geplaatst schot René Oosterhof aan het werk. Zoals we konden verwachten was de ploeg uit Wierden met name via de zijkanten gevaarlijk. Vooralsnog stond de achterste linie goed bij Staphorst. Na ruim een half uur voetballen kreeg Martijn Brakke tot tweemaal toe de gelegenheid om de score te openen. Twee levensgrote kansen werden onbenut gelaten door de clubtopscoorder. Dit bleek uitstel van executie te zijn. Nauwelijks 1 minuut later brak Ferdi ter Avest de score open door via een SVZW – been de bal achter de onzekere doelman Raymond Beukeveld te schieten. Na deze goal was het Staphorst dat het initiatief greep. De pauze leek met een voorsprong te worden bereikt. Toch zou SVZW op gelijke hoogte komen. Een vrije trap werd doeltreffend afgerond door Deniz Sahbaz. Een behoorlijke domper voor Staphorst. In blessuretijd zwijnde Staphorst toen de mee opgekomen Mirko Zwiers rakelings voorlangs schoot. Met een 1 - 1 tussenstand werd de kleedkamer opgezocht.

Tweede helft

Na de pauze zou het wel beter moeten. Ferdi ter Avest bleef achter i.v.m. klachten aan de hamstring. Uit voorzorg voor de bekerfinale die volgende week wacht, bleef de aanvaller buiten de lijnen, Remon Kroes werd zijn vervanger. Het gaspedaal werd behoorlijk ingetrapt en Staphorst greep in het vervolg van de wedstrijd overduidelijk het initiatief. Slechts 7 minuten kon SVZW stand houden. Toen was het Brakke die een vrije trap van grote afstand ineens achter de verbouwereerde keeper Beukeveld kegelde. Zes minuten later maakte Mark Schra er na een vloeiende aanval zelfs 1 - 3 van. Trainer Erik Assink probeerde met een dubbele wissel het naderende onheil te voorkomen. De twee snelle tegendoelpunten hadden het verzet van SVZW eigenlijk gebroken. Het geloof was zienderogen verdwenen. Staphorst voelde dat en nam ook gas terug, uiteraard ook met het oog op de naderende bekerfinale. Martijn Brakke kreeg nog een beste kans welke hij onbenut liet. De wedstrijd leek als de bekende nachtkaars uit te gaan. Toch zouden er nog twee doelpunten vallen. Eerst was het Kevin Aman die nog iets van hoop in de Wierdense harten deed vloeien. Diep in blessuretijd maakte invaller Remon Kroes op prachtige wijze de beslissende 2 - 4 voor zijn ploeg. Scheidsrechter Smit telde niet veel blessuretijd bij, waardoor Staphorst als winnaar van het veld stapte.

Nabeschouwing

Helaas is het Staphorst niet gelukt om voor een verrassing te zorgen. Was de hoop een beetje op Flevo Boys, dat deze zich flink zouden verzetten tegen Harkemase Boys, na 90 minuten en een 1 - 6 einduitslag verder mag de conclusie worden getrokken dat de ploeg uit Emmeloord zich heeft gespaard voor de bekerfinale van volgende week. Dat neemt niet weg dat Staphorst een voortreffelijk seizoen heeft gehad! Liefst 18 keer werd er een zege behaald. Terwijl er 6 keer verlies was en 2 keer werd gelijkgespeeld. Ondanks de prima prestaties heeft Staphorst op dit moment nog niets gewonnen. Dat wil de groep volgende week graag bekronen met een tastbare prijs. Op het eigen Noorderslag mag Staphorst proberen de bekerfinale te winnen. Dit zal dan ten koste moeten gaan van Flevo Boys. De spelersgroep is er op gebrand om de beker te pakken. Na de bekerfinale wacht nog de nacompetitie tegen FC Lisse. In een tweeluik zal worden bepaald wie van de twee volgend seizoen in de 3e divisie mag uitkomen. Hierover na de bekerfinale meer.

Opstelling Staphorst; René Oosterhof, Frank van der Burg, Ewald Koster, Roelof de Jong, Harm Jan Tip ( 73. Herwin Talen ) Dennis Rosink, Martin van ’t Ende, Mark Schra ( 73. Ruben Kin ) Ferdi ter Avest ( 46. Remon Kroes ) Martijn Brakke, Derrick Timmerman

SVZW - Staphorst    2 - 4  ( 1 - 1 )
Scheidsrechter:       William Smit uit Nunspeet
Gele kaarten:          Karlo Borghuis  ( SVZW )