Staphorst weet publiek 90 minuten te boeien.

ONS Boso Sneek 1

Yume Ramos
Yume Ramos

11 augustus 2015 20:00

René Broekman ( Beilen )

Evenals de eerste wedstrijd van het Oosterveen’s Olie Toernooi, heeft Staphorst ook de tweede wedstrijd in winst weten om te zetten. Was het afgelopen zaterdag Achilles 1894 dat de bietenbrug opging, deze keer werd Topklasser ONS BOSO Sneek aan de zegekar gebonden. En het mooie was dat Staphorst dit met een flair deed die de supporters tot volle tevredenheid stemde! Kortom het was genieten op Sportpark Het Noorderslag!

door Johan Post

eerste helft

Vanaf de aftrap ontspon zich een aantrekkelijke open wedstrijd. Beide ploegen lieten elkaar voetballen wat absoluut ten goede kwam aan het vertoonde spel. Via Rob Mijnheer kreeg Staphorst de eerste mogelijkheid. Zijn kopbal belandde uiteindelijk over de vesting van doelman Richard Strijker. Zowel Staphorst als ONS BOSO Sneek zorgden voor de nodige dreiging, tot grote kansen kwam men niet. De bezoekers zorgden met veel lopende mensen vanuit de tweede lijn voor het nodige gevaar. Met name Yume Ramos liet zich gelden, al zorgde hij door continu op het randje van buitenspel te spelen, er wel voor dat zijn ploeg regelmatig werd teruggevlagd door de grensrechter. Vanuit een vrije trap en een misverstand achterin bij de gastheren werd ONS BOSO Sneek gevaarlijk. Ale de Boer trof de buitenkant van de paal. Naarmate de wedstrijd vorderende werd de ploeg van Richard Karrenbelt de bovenliggende partij. Uit het niets kwam Staphorst op voorsprong. Keeper Richard Strijker kwam onnodig ver zijn goal uit om Rob Mijnheer van gevaar af te houden. Zijn wilde trap belandde voor de voeten van Martijn Brakke, die wel raad wist met dit buitenkansje en van grote afstand de bal akelig precies in het verlaten doel werkte. Een forse opsteker voor de brigade van Jan van Raalte. Na ettelijke keren te zijn teruggefloten voor buitenspel, liet Yume Ramos 4 minuten voor de pauze zijn klasse zien. Met een bekeken loopactie zette hij zijn directe bewaker te kijk en schoot de bal op fantastische wijze achter uitblinker René Oosterhof. De rust brak aan met een 1 - 1 tussenstand.

Tweede bedrijf

Met een drietal wijzigingen binnen de ploeg, kwam Staphorst na de hervatting kwam meteen goed weg. Ale de Boer wist de trekker niet over te halen, waardoor de stand ongewijzigd bleef. In de tegenaanval rondde de uitstekend spelende Martijn Brakke een soepel lopende aanval voortreffelijk af. René Oosterhof moest aan de bak op een kopbal van Yume Ramos. ONS BOSO Sneek zocht naar de aansluitingstreffer, zette een tandje bij en drukte Staphorst terug. De thuisploeg bleef prima in de organisatie spelen, zocht daar waar mogelijk de vrije man en bleef uiterst gevaarlijk in de omschakeling. Een kwartier voor het verstrijken van de tijd kreeg Staphorst een geweldige meevaller! Een vlot lopende aanval van de thuisploeg bracht de centrale verdediger van de bezoekers zo in het nauw dat die middels een sliding de bal naar doelman Richard Strijker terugspeelde. Die pakte de bal op voordat de instormende Martijn Brakke gevaarlijk kon worden. Scheidsrechter René Broekman kon, tot groot ongenoegen van alles wat ONS BOSO Sneek een warm hart toedraagt, niet anders doen dan de spelregels hanteren en Staphorst een indirecte vrije trap te geven, vlak voor de neus van doelman Strijker. Invaller Martin van ’t Ende legde de bal breed op Ferdi ter Avest die verwoestend uithaalde en Staphorst in een zetel zette. Toch nam ONS BOSO geen genoegen met deze stand en zocht verwoed naar een treffer. Rene Oosterhof moest andermaal zijn kwaliteiten tonen en ranselde een schot van buiten de zestien buiten de palen. Ondanks het veldoverwicht kon ONS BOSO Sneek verder geen vuist maken. In blessuretijd wist plaaggeest Yume Ramos op prachtige wijze toch nog het net te vinden. Dit bleek tevens het laatste wapenfeit te zijn van de wedstrijd, waardoor Staphorst opnieuw wist te winnen. In de noodzakelijke strafschoppenserie bleken de gastheren ook de sterkste te zijn.

Nabeschouwing

Niet alleen de winst was belangrijk, ook het vertoonde spel zorgde voor veel lachende gezichten. Het is natuurlijk vroeg, maar de ploeg staat er op dit moment veel en veel beter voor dan vorig seizoen. De selectie is breder en sterker geworden en de nieuwelingen hebben ervoor gezorgd dat Jan van Raalte straks kan kiezen uit een groep die veel meer in balans is dan ooit tevoren. Daarbij komt dat Niklas Tarvajärvi nog geen speelminuten heeft gemaakt en er ook nog aan staat te komen. Kortom een luxeprobleem voor Jan van Raalte en zijn assistenten Ben Kin en Paul Smid. Door de winst tegen ONS BOSO Sneek, heeft Staphorst zichzelf in een uitstekende uitgangspositie gemanoeuvreerd. Een gelijkspel in de slotwedstrijd tegen MSC Meppel komende zaterdag volstaat om toernooi winnaar te worden.

Opstelling Staphorst; René Oosterhof, Derrick Timmerman, Roelof de Jong (46. Ewald Koster ) Remon Kroes, Harm Jan Tip, Dennis Rosink (46. Martin van ’t Ende ) Rob Mijnheer(46. Kevin Westerbeek ) Mark Schra, Frank van der Burg, Martijn Brakke, Ferdi ter Avest

Staphorst - ONS BOSO Sneek 3 - 2 ( 1 - 1 )

Scheidsrechter: René Broekman uit Beilen

Assistent scheidsrechter: Johan Wever en Henk Kuiers beiden uit Meppel