Staphorst toont veerkracht!

Harkemase Boys

Jhurrey Margaritha
Arnoud van Bentum (kopbal)
Willem Huizing
Iloba Achuna
Stan Haanstra (penalty)
Pascal Mulder (kopbal)
Jhurrey Margaritha
Kian Visser

3e divisie A

19 maart 2022 14:30

T. Hardeman

Sportpark het Noorderslag
Parallelweg 27
7951AT
STAPHORST
tel. 0522-461961

Staphorst zou het tegen Harkemase Boys zonder Dirk Muis moeten doen. De routinier was n.a.v. zijn rode kaart tegen Sportlust’46 geschorst en zal voorlopig moeten brommen! Een fikse aderlating voor de geelhemden. Gelukkig had trainer Paul Weerman in Matthijs Verheul de keuze om een waardige vervanger in te zetten. Weliswaar blies er een koud windje over sportpark het Noorderslag, toch konden de aanwezige toeschouwers aan de kantine zijde genieten van een heerlijk zonnetje. Hopelijk kon dit genieten worden voortgezet in de 90 minuten die zouden volgen.

1e helft

De beginfase was overduidelijk voor Harkemase Boys. Van alle kanten werd Staphorst voorbij gelopen. Het kon dan ook niet uitblijven of de bezoekers zouden de score openbreken. Na 6 minuten was het dan zover. Jhurrey Margaritha kon, zonder dat ook maar iemand van Staphorst kant hem ook maar een strobreed in de weg legde, de 0 - 1 aantekenen. Twee minuten later moest Jorick Maats gestrekt op een inzet van Berwout Beimers. Harkemase Boys was op alle fronten de bovenliggende ploeg en het kon dan ook niet uitblijven of er zouden meer treffers vallen. Staphorst kon hier vooralsnog bar weinig tegenover stellen. Wat een ieder zag aankomen gebeurde na 18 minuten dan ook.
Arnoud Bentum verdubbelde de voorsprong voor de gasten uit Harkema. Het middenveld was geheel in handen van Harkemase Boys en niets leek erop dat het een moeilijk middagje zou worden voor de ploeg van trainer Jan Piet Bosma. Toch maakte Harkemase Boys de fout door de teugels te laten vieren en achteruit te gaan lopen. Hiermee speelde het onbewust Staphorst in de kaart. De thuisploeg kreeg enkele kansjes en kreeg daardoor hoop. Uit een corner kopte Pascal Mulder hard over. Dit had al een waarschuwing voor Harkemase Boys moeten zijn. De grootste kans kwam op naam van Mike Reuvers. In kansrijke positie en geheel vrijstaand kon hij de bal in de goal werken.
Maar in plaats van de bal rustig in een hoek te mikken, schoot de snelle aanvaller hard en onbesuisd over. En nog was de koek niet op voor Staphorst. In de absolute eindfase van de eerste 45 minuten kreeg de ploeg tot twee keer toe de gelegenheid om de aansluitingstreffer te maken. Beide keren liep het op niets uit. Met een 0 - 2 voorsprong zocht Harkemase Boys de kleedkamer op. De ploeg was op een klein gedeelte na toonaangevend geweest en met een gerust hart ging men dan ook aan de thee.

2e bedrijf

Na de pauze was de eerste mogelijkheid voor Harkemase Boys. Andermaal wist men geen raad met deze kans. Toen Mike Reuvers na 55 minuten geblesseerd het veld moest verlaten was de gedachte dat het nu helemaal een mission imposible zou worden. Echter, hier vergistte zich men in. Niet dat het allemaal even goed was, integendeel zelfs, maar
met een enorme veerkracht vocht de thuisploeg zich weer in de wedstrijd. Dit betaalde zich na 65 minuten uit in een buitenkansje. Stan Haanstra dribbelde met de bal aan zijn voet richting het strafschopgebied. Onderweg werd hij onderuit gehaald door een speler van Harkemase Boys. Scheidsrechter Hardeman kon niet anders dan naar de stip wijzen.
Stan belastte zichzelf met deze 11 - metertrap en benutte deze feilloos! Door deze treffer zat Staphorst wonder boven wonder weer in de wedstrijd. De ploeg geloofde er weer in en ging met vereende krachten op zoek naar de gelijkmaker. Damien Schra, die weer zeer veel meters maakte, zag zijn kopbal de buitenkant van de paal kussen. Enkele ogenblikken later was het wél raak voor Staphorst. Een goed lopende aanval over de rechterkant werd door Marlon Luchtenberg afgesloten met een loepzuivere voorzet op  Pascal Mulder. Deze zette zijn hoofd vol tegen de bal en kopte de bal tot grote vreugde van de Staphorst aanhang tegen de touwen. De beer was los en Harkemase Boys wankelde als een aangeslagen bokser. De doordeweekse wedstrijd eiste haar tol in beide kampen, al moet eerlijk gezegd worden dat de Friezen meer op hun tandvlees liepen dan de ploeg uit de kop van Overijssel. Harkemase Boys bracht goalgetter Kian Visser nog binnen de lijnen om zo alsnog met een driepunter het Noorderslag te verlaten. Bijna kwamen de bezoekers weer op een voorsprong. Echter, Reinier Crediet voorkwam met een voortreffelijke sliding en uiterste krachtinspanning, erger. In de tegenstoot kreeg Damien Schra een kans maar vond keeper Erick Jansema op zijn weg. Zowel Jansema als
zijn collega Maats hadden laten zien dat ze allebei tot de beste keepers van de Derde Divisie behoren! Staphorst probeerde nog wel een beslissing te forceren, zover kwam het niet. Na 90 minuten floot de goed leidende scheidsrechter Hardeman het duel naar het verleden. Het gortdroge veld, dat overigens verre van optimaal was, lag na afloop vol met spelers die tot het gaatje waren gegaan.

Nabeschouwing

Aan een enerverend middagje Staphorst was een einde gekomen. Nogmaals het was niet altijd even goed, maar Staphorst kon met opgeheven hoofd het veld verlaten! De ploeg mag nu even bijkomen van alle beslommeringen die het ten deel viel. Komende dinsdag wacht op het Noorderslag alweer de volgende tegenstander. Dit keer komen de amateurs van Ajax naar Staphorst toe. Opnieuw een kans om de toeschouwers wat moois te bieden.

Opstelling Staphorst: Jorick Maats, Marlon Luchtenberg, Matthijs Verheul, Pascal Mulder, Mark Schra, Reinier Crediet, Wouter vd Molen, Damien Schra, Stan Haanstra, Ruben Kin (83. Rob Deiman ) Mike Reuvers (55. Yannick Lier )

Ass. scheidsrechter: Jari van Westen en Laurens Maas

STA_HAR_DSC8756.JPG
Klik op de foto om naar het album te gaan, foto's gemaakt door Henk Timmerman