Derby Day…

7954GC
ROUVEEN
tel. 0522-291500

Altijd mooi om te spelen tegen de dorpsgenoten van SC Rouveen en te kijken welk team het sterkste is. Vandaag werd er zoals vaak in een derby gespeeld met het mes tussen de tanden en gevochten voor elke meter gras. Beide teams kwamen om te spelen voor de winst en er werd goed samengespeeld. Uiteindelijk was het toch Staphorst dat met de spreekwoordelijke 3 punten in de tas naar huis ging. Ook het tweede duel in deze eerste bekerronde werd winnend afgesloten. 0 – 2 was de eindstand en weer heel veel geleerd samen.

Eerste helft
Strakke koppies in de besprekingsruimte van de vv Staphorst om 9:00 uur op deze mooie zaterdag in september. Het is tijd voor de tweede wedstrijd uit de bekerronde en het is elke keer weer spannend of je inzet en aanwezigheid op de training beloond wordt met een basisplaats. Deze keer was er naast het spreekwoordelijke tactische plan tijd voor een filmpje over de speelwijze van AJAX, de club waar bijna al onze spelers graag zouden willen spelen. Dit visuele aspect helpt het jonge team om nog beter te begrijpen wat trainer Yannick van hen verwacht in het veld. Mooi dat vv Staphorst de beschikking heeft over een dergelijke ruimte met goed uitgerust digibord.

We waren mooi op tijd in Rouveen en zoals gewoonlijk werd de warming-up weer strak neergezet. Vandaag begonnen we met Lars in goal. De laatste linie bestond uit Stijn, Jasper (aanvoerder), Noell en Dyon. De verbinders op het middenveld waren Meike, Niels H en Fabian, terwijl voorin Silvan, Aiden en Niels F stonden te trappelen.

Vanaf het eerste fluitsignaal werd er veel energie in de wedstrijd gestoken door de geelhemden. Rouveen werd waar mogelijk vastgezet en ook werd er na het veroveren van de bal heel goed samen gespeeld. Voor deze wedstrijd lag de focus op vragen om de bal en elkaar coachen. Dit lukt steeds beter en ook weten we elkaar steeds beter te vinden op het toch wel grote speelveld. De eerste kansjes van de wedstrijd waren dan ook voor Staphorst. Het waren Silvan en Fabian die het mochten proberen van afstand maar de keeper van Rouveen was goed wakker. Aan de andere kant liet Lars zien dat ook hij vandaag er alles aan ging doen om zijn doel schoon te houden.

Na elf minuten werd de druk voor Rouveen toch te groot en werd er binnen de 16-meter aan de noodrem getrokken. Daar hoefde de VAR niet meer naar te kijken, penalty voor Staphorst. Niels Huls ging achter de bal staan en hij liet zien over ijswater in zijn aderen te beschikken. Heel koel werd de bal in de hoek geschoten, totaal onbereikbaar voor de keeper. 0 – 1 en Staphorst pakte de leiding in deze derby.

Er kwamen aan beide zijdes verse krachten binnen de velden en beide ploegen bleven zoeken naar kansen. Zowel Staphorst als Rouveen liet zien dat verdedigen toch wel een vak is en ondanks enkele kansen lukte het beide teams om geen verdere goals weg te geven. Beide ploegen zochten dan ook de thee op met een 0 – 1 ruststand. Tijd voor het weer in groten getale aanwezige publiek om ook een bakje koffie of thee te scoren in het clubhuis.

Tweede helft
Na rust had trainer Yannick zijn team op enkele plaatsen gewijzigd en was de opdracht helder. Zo snel mogelijk de 2e goal scoren en daarmee het duel op slot gooien. Deze week was de tegenstand in elk geval van een ander niveau en moesten de heren en dames flink aan de bak. Er werd driftig gezocht naar een opening in de Rouveense defensie maar telkens werd er goed verdedigd. Trainer Yannick greep na 10 minuten in en paste weer enkele wissels toe om een doorbraak te forceren. Aanvallend kwam er steeds meer ruimte alleen waren de geelhemden telkens te moe voor de laatste beslissende zet. Kansen waren er voor Silvan, Lana, Aiden en Ruben maar in alle gevallen vonden ze een keeper op hun pad die zijn ploeg op de been hield. Aan de andere kant was het Lars die met 2 hele goede reddingen zijn ploeg liet zien zijn mannetje te staan in de goal. De spanning was om te snijden en het publiek kreeg een mooi duel voorgeschoteld. Ze moesten wel wachten tot de 49e minuut, eindelijk wist Silvan zich aan zijn directe bewakers te ontkomen. In dit geval betekende het een vrije doortocht naar de keeper van SC Rouveen. Hij bleef deze keer ontzettend koel, was wel 2 pogingen nodig maar uiteindelijk ramde hij de 0 – 2 tegen de touwen. Er viel bij Staphorst flink wat druk weg en Rouveen zag je bijna het verlies aanvaarden. Er kwamen nog enkele kleine speldeprikken maar Lars en zijn verdedigers losten het elke keer prima op samen. Aan de andere kant werden de Staphorster aanvallers wat slordiger in de afwerking, of zou het vermoeidheid zijn geweest. In elk geval werd er door beide ploegen niet meer gescoord en wist de JO13-2 ook haar 2e bekerduel winnend af te sluiten. Een heel mooi resultaat voor deze jonge ploeg die elke week beter gaat voetballen. Als je dan ook nog eens de derby tegen SC Rouveen weet te winnen dan is je weekend al helemaal geslaagd.

Volgende week zaterdag ontvangen we om 9:00 uur de spelers van de JO13-2 van Olympia ’28 uit Hasselt. Voor de selectie van trainer Yannick staan alle tellers weer op ‘null’ en wordt er op de trainingen weer gestreden voor de volgende basisplaats. Bent u als lezer nou nieuwsgierig geworden, u bent zaterdag 17 september om 9:00 uur van harte welkom om onze talenten aan het werk te zien.