Staphorst VR1 wint competitietopper bij d'Olde Veste'54 VR2

Assist: Elsbeth Knol

Vrouwen zaterdag, VR1, 4e klasse 08

19 september 2015 12:15

STEENWIJK - De vrouwen van vv Staphorst VR1 moesten zaterdag 19 september na een competitievrij weekend in Steenwijk voetballen tegen d'Olde Veste'54 VR2. Na een 0-2 voorsprong bij rust, wonnen de geel-blauwen met 1-4. Na twee duels is de ploeg nog zonder puntverlies.

door Ronald Jager

De wedstrijd begon om 12.15 uur, maar reeds om 10.30 uur werd verzameld bij Hotel Waanders te Staphorst. De twee bekerwedstrijden en de vorige competitiewedstrijd waren namelijk op rij gewonnen en trainer Ronald Jager had de selectie beloofd op appelgebak met slagroom te tracteren en uiteraard wat te drinken erbij.

Om 11.10 uur werd met een selectie van 16 speelsters koers gezet richting Steenwijk. Dat aantal had nog hoger kunnen zijn, maar 16 is het maximum aantal spelers dat je op een wedstrijdformulier mag vermelden. Met de volgende basis werd begonnen: doel Linda Hoeve, verdediging Eslie Hilboezen, Aranka Mussche, Judith van der Veen en Wendy Trompetter, middenveld Naomi Brinkhuis, Brenda Grooters en Carmen Hoxe, aanval Melissa Konterman, Elsbeth Knol en Evelien Mussche. Op de - gelukkig ook letterlijk ruime - bank hadden Suzan Timmerman, Jannie Talen, Larissa Vos, Renate Timmerman en Klaasje van Veen plaats genomen.

In de negende minuut de eerste kans, en die eerste echte mogelijkheid leverde ook meteen de 0-1 voorsprong voor vv Staphorst VR1 op. Elsbeth Knol bediende Evelien Mussche en die werkte rustig de bal binnen. Na elf minuten ging een schot van Knol met haar rechterbeen na een goede individuele actie over de veste van d'Olde Veste. Daarna gebeurde er niet al te veel, af en toe deelde Olde Veste speldeprikjes uit, maar de schoten van twee speelsters waren een makkelijke prooi voor keepster Hoeve.

Vervelend was ondertussen het uitvallen van Lotte Folkertsma bij de thuisclub, bij een duel met Carmen Hoxe, waarbij overigens geen overtreding werd gemaakt, verstapte zij zich ongelukkig en naar het zich liet aanzien heeft zij een zware blessure opgelopen. Ook vanaf deze kant wensen wij de onfortuinlijke Olde Veste-speelster een snel en volledig herstel toe. Bij vv Staphorst VR1 verliet Naomi Brinkhuis het veld en voor haar kwam Renate Timmerman binnen de lijnen.

Vijf minuten voor rust kwam Klaasje van Veen voor Melissa Konterman, waardoor Evelien Mussche naar de rechterkant van de aanval verhuisde. Van Veen stond amper binnen de lijnen toen zij na goed doorkoppen van Knol kon doorlopen en haar fysieke kracht prima gebruikte en koel afrondde en zo de 0-2 op het scorebord zette. Dat was ook de ruststand.

Tweede helft

In de rust één wissel aan Staphorst-kant, Larissa Vos kwam als rechtsback voor Hilboezen. Na zeven minuten voetballen dachten een aantal mensen langs de kant van Olde Veste dat de 1-2 was gevallen, helaas voor hen ging het schot vanaf de rechterkant slechts in het zijnet. Een minuut later had een nieuwe poging van Olde Veste wel de juiste richting, maar nu was Hoeve paraat om de bal vrij makkelijk te stoppen. Een schot van Knol aan de andere kant was voor Hoeves collega een prooi.

Renate Timmerman gaf aan niet verder te kunnen, waardoor Brinkhuis weer binnen de lijnen kwam. Even later verliet Hoxe het veld, voor haar kwam Jannie Talen, die als rechtshalf ging spelen, Brinkhuis verhuisde naar de linkerkant van het middenveld. Ruim een kwartier voor tijd een schot van Klaasje van Veen, dat door de Steenwijker keepster werd gered. Dertien minuten voor tijd dezelfde combinatie als bij de 0-1, Knol legt breed op Evelien Mussche, die de trekker opnieuw overhaalt en de 0-3 aantekent.

Evelien Mussche werd daarna als dank voor bewezen diensten vervangen en Konterman kwam weer binnen de lijnen. Lianne Bult redde namens de thuisclub de eer, ze ging op keepster Hoeve af, passeerde haar knap en tikte rustig de 1-3 binnen. Waar Olde Veste misschien nog enige hoop koesterde om alsnog meer dan een nederlaag uit het vuur te slepen, gooide Staphorst VR1 de wedstrijd in de 88ste minuut in het slot. Melissa Konterman ging er vandoor aan de rechterkant, maar haar poging kon worden weggewerkt door een verdediger.

Die gaf de bal echter af aan Jannie Talen die zeer bekeken afdrukte en de bal in de hoek schoot en daarmee voor de 1-4 eindstand zorgde. Konterman kon nog een keer alleen op de keepster van de thuisclub af, maar het op zich goede schot van Konterman werd knap gekeerd door de doelverdediger ten koste van een corner, die in het zijnet zou belanden. Toen Olde Veste daarna aftrapte beëindigde de rustig leidende scheidsrechter de wedstrijd.

Volgende week

Volgende week speelt vv Staphorst VR1 voor het eerst thuis deze competitie, om 12.30 uur is op het sportpark Het Noorderslag SC Genemuiden VR2 de tegenstander. Die ploeg versloeg vandaag De Blesse VR1 verrassend met 1-2 op sportpark De Berk.