VV Staphorst wint ook ruim van De Blesse: 9-1

Vrouwen zaterdag, VR1, 4e klasse 08

3 oktober 2015 12:30

Klaas Koobs

STAPHORST - De vierde competitiewedstrijd van het seizoen 2015-2016 in de 4e klasse 08 leverde VV Staphorst VR1 een eclatante 9-1 zege op tegen De Blesse VR1. Bij rust was het al 4-0. Door de zege nam VV Staphorst VR1 de koppositie over van Meppel/Alcides VR1.

door Ronald Jager

Bij VV Staphorst VR1 was laatste man/aanvoerder Iris van der Spaa weer beschikbaar na haar ziekte, waardoor ze de wedstrijden tegen Olde Veste VR2 en Genemuiden VR2 moest missen. VV Staphorst VR1 begon op het eigen sportpark 'Het Noorderslag' met Jentje Brand in het doel, in de verdediging begonnen Colinda Buiter als rechtsback, Iris van der Spaa als laatste man, Aranka Mussche als voorstopper en Wendy Trompetter als linksback. Op het middenveld Judith van der Veen als rechtshalf, Brenda Grooters als mid-mid en Elsbeth Knol als linkshalf. Voorin begonnen Melissa Konterman aan de rechterkant, Evelien Mussche als spits en Klaasje van Veen als linksbuiten. Er was opnieuw een volle bank, met Carmen Hoxe, Naomi Brinkhuis, Linda Hoeve, Larissa Vos en Eslie Hilboezen.

Eerste helft

Nadat Iris van der Spaa de toss had gewonnen was de eerste kans in de wedstrijd na drie minuten spelen voor Brenda Grooters namens VV Staphorst VR1. Haar schot ging net naast. Twee minuten later ging ook een poging van de gasten via Nienke Demmink naast. In de achtste minuut de voorsprong van VV Staphorst. Uit een corner belandde de bal bij Evelien Mussche die met links kalm doelvrouw Lisa Schokker passeerde: 1-0. Een schot van Van der Spaa was via een verdediger een prooi voor Schokker.

In de 21ste minuut maakte Evelien Mussche haar tweede doelpunt, van afstand zette zij de 2-0 op het scorebord. Een vrije trap van De Blesse ineens van grote afstand was een makkelijke prooi voor Brand. Toch stond het halverwege de eerste helft 3-0. Na een prima combinatie tussen Evelien Mussche en Knol was het de laatste die de derde Staphorst-treffer aantekende. Carmen Hoxe kwam binnen de lijnen voor Klaasje van Veen, waardoor Knol doorschof naar de linksbuiten-positie.

Een schot van Knol vanaf links ging voorlangs, tien minuten voor rust opnieuw een prima combinatie tussen Evelien Mussche en Elsbeth Knol, door de laatste afgerond en dat betekende 4-0. Aan de rechterkant speelde de jonge Melissa Konterman ook weer een prima wedstrijd, met diverse goede individuele acties liet haar niet geringe technische kwaliteiten zien. Een schot van Nienke Demmink, in de ogen van bovengetekende de beste speelster bij De Blesse vanmiddag, werd gepakt door Brand.

Inmiddels was rechtsbuiten Angela van Veen van De Blesse naar links verhuisd, linksback Trompetter van Staphorst verhuisde hierdoor "mee" en ging rechtsback spelen, Buiter ging linksback spelen. Van Veen leek drie minuten voor rust de eer namens De Blesse te redden, maar met een prima reflex tikte Brand de bal tot corner. Halverwege dus 4-0.

Tweede helft

In de rust twee wissels bij VV Staphorst VR1. Naomi Brinkhuis kwam voor Iris van der Spaa, waardoor Judith van der Veen in het centrum van de verdediging ging spelen. Carmen Hoxe ging rechtshalf spelen en Brinkhuis linkshalf. Larissa Vos nam de linksback-positie over van Buiter. Het duurde tot halverwege de tweede helft (67ste minuut) voor de 5-0 viel.

Daarvoor kreeg VV Staphorst VR1 in het tweede bedrijf al diverse kansen. Evelien Mussche schoot uit een corner over, Knol schoot net naast en een corner van dezelfde Knol ging via de buitenkant van de paal ook naast. Een volgend schot van Evelien Mussche ging eveneens naast. In de 61ste minuut kwam Eslie Hilboezen binnen de lijnen voor Trompetter, in dezelfde minuut een schot van Knol over na goed werk van Evelien Mussche.

In de 65ste minuut was VV Staphorst VR1 verdedigend even niet bij de les en had de ploeg geluk dat het schot van De Blesse over de veste van Brand ging. In de 67ste dus de 5-0. Een prima actie van Melissa Konterman over rechts werd gevolg door een voorzet, die een prooi leek te worden voor Lisa Schokker. De doelvrouw van de gasten liet de bal echter los en de attente Knol maakte de 5-0. Konterman werd hierna vervangen door Linda Hoeve.

In de 73ste minuut kon Knol alleen op Schokker af, zeer beheerst tekende Knol voor de 6-0. Drie minuten later herhaalde zich deze situatie en ook deze keer scoorde Knol en dat was de zevende treffer voor de geel-blauwen. Een voorzet van Knol op Brenda Grooters leek het achtste Staphorst-doelpunt te brengen, de mid-mid zag haar inzet echter net over de lat verdwijnen.

Elf minuten voor tijd redde De Blesse de spreekwoordelijke eer. Nienke Demmink mocht alleen op Jentje Brand af en hoewel de Staphorst-doelvrouw goed uitliep scoorde Demmink op beheerste wijze de 7-1. Daarna was het weer vooral Staphorst wat de klok sloeg. Een schot van Evelien Mussche ging net naast, maar zes minuten voor tijd scoorde Mussche alsnog de 8-1.

Vier minuten voor tijd ging De Blesse er nogmaals vandoor, de lange bal werd echter prima weggewerkt door de ver uitgelopen keeper Jentje Brand. In de 89ste minuut de 9-1 voor VV Staphorst, keeper Schokker speelde Evelien Mussche de bal in de voet, waarna Mussche de bal prima binnenschoot en daarmee de stand op 9-1 zette.

VV Staphorst leek daarna op jacht te gaan naar de dubbele cijfers, maar de kalm leidende arbiter trok geen blessuretijd bij. Met de vierde competitiezege op rij deed VV Staphorst VR1 opnieuw prima zaken.

Volgende week topper

Volgende week gaat VV Staphorst VR1 op bezoek in Meppel bij Meppel/Alcides, dat ook nog zonder puntverlies is deze competitie. Al om 10.30 uur zal deze wedstrijd op de velden van FC Meppel worden gespeeld. Eerst wordt woensdagavond nog een oefenduel gespeeld in Wilhelminaoord. Op De Kievitsvelden zal dan worden aangetreden tegen Old Forward/BEW VR1.