VV Staphorst VR1 verliest topper bij Meppel/Alcides VR1: 4-1

Evelien Mussche (intikker)

Vrouwen zaterdag, VR1, 4e klasse 08

10 oktober 2015 10:30

MEPPEL - De competitietopper tussen Meppel/Alcides VR1 en VV Staphorst VR1 eindigde in een 4-1 zege voor de thuisclub na een 1-1 ruststand. Het betekende de eerste nederlaag dit seizoen van VV Staphorst VR1 na zes (vier in de competitie en twee in de beker) overwinningen.

door Ronald Jager

Was de overwinning van Meppel/Alcides VR1 verdiend over 90 minuten? Ja, de ploeg was iets feller en had iets meer kansen. Maar doet de 4-1 eindstand recht aan de verhoudingen? Nee, een kleinere nederlaag had de verhoudingen beter weergegeven. Maar zoals één zwaluw doorgaans nog geen zomer maakt, betekent één regenbui in de vorm van een nederlaag ook niet meteen een overstroming. Conclusie was/is dat we gewoon niet fel genoeg waren en de spanning voor sommigen iets te groot werd.

VV Staphorst VR1 begon met Linda Hoeve in het doel, Colinda Buiter, aanvoerder Iris van der Spaa, Aranka Mussche en Wendy Trompetter in de verdediging, Judith van der Veen, Brenda Grooters en Carmen Hoxe op het middenveld en Melissa Konterman, Evelien Mussche en Elsbeth Knol in de aanval. Vijf man op de bank, te weten keepster Jentje Brand, Larissa Vos, Renate Timmerman, Klaasje van Veen en Jannie Talen-Tuin. Iets na 10.30 uur (wel erg vroeg!) werd er afgetrapt op het hoofdveld van FC Meppel.

Eerste helft

In de derde minuut had VV Staphorst VR1 mazzel dat een schot van de spits van de tegenstander van dichtbij via de lat over ging. Een schot van Brenda Grooters, nadat de Meppel/Alcides-keepster ver haar goal was uitgekomen, was een prooi voor de snel weer terug gelopen goalie. Een vrije trap van de thuisclub ineens was een vrij eenvoudige prooi voor Hoeve.

Na een goede pass van Buiter leek Knol kansrijk te worden, haar harde schot werd goed geblokt door een verdediger. In de 11e minuut het eerste doelpunt van de wedstrijd, maar de speelster die scoorde van Meppel/Alcides stond in buitenspelpositie en de goal werd door de scheidsrechter dan ook geannuleerd. Een schot van Knol ging ruim over.

Na een kwartier spelen kwam de thuisclub op 1-0 waarbij de thuisclub zich feller toonde dan de verdedigers van Staphorst. Een schot van Meppel/Alcides werd gekeerd door Hoeve. Halverwege de eerste helft weer twee pogingen van Staphorst. Een vrije trap van Evelien Mussche ging voorlangs en Melissa Konterman zag haar schot na goed doorlopen net naast gaan. Uit een corner van Meppel/Alcides een mogelijkheid, Hoeve voorkwam de 2-0.

In de blessuretijd van de eerste helft, waarin Buiter al vrij snel uitviel en Larissa Vos haar plaats innam als rechtsback, viel de gelijkmaker. Een prima pass van Judith van der Veen bereikte Konterman, die goed voorgaf op Evelien Mussche. Mussche tikte kalm binnen, ruststand 1-1.

Tweede helft

De eerste twee pogingen in het tweede bedrijf, waarin Trompetter en Vos van positie wisselden (eerstgenoemde dus vanaf dat moment rechtsback en Vos linksback), waren een schot van Meppel/Alcides en een poging van Knol namens Staphorst. Beide pogingen gingen net naast.

Het bleef lange tijd 1-1, bij VV Staphorst VR1 viel Brenda Grooters uit met een naar het zich laat aanzien ernstige blessure aan haar enkel. Grooters kwam verkeerd neer na een duel in de lucht. Knol nam de positie van Grooters als mid-mid over en Klaasje van Veen kwam als linksbuiten binnen de lijnen. Eerder was Vos al uitgevallen, voor haar kwam Jannie Talen-Tuin binnen de witte lijnen.

Ruim twintig minuten voor tijd viel de 2-1. De aanvalster van Meppel/Alcides kwam alleen voor Hoeve en maakte beheerst af. Van der Veen kreeg een minuut later een schietkans, de keepster van Meppel/Alcides keerde haar poging. In de 73ste minuut de 3-1 van Meppel/Alcides. Een corner van de thuisclub leek de bal bij keeper Hoeve te brengen, helaas voor haar en VV Staphorst liet ze de bal los, waarna een aanvalster de 3-1 op het scorebord zette.

Staphorst nam alle risico's en ging achterin 1 op 1 spelen, waarbij aanvoerder Van der Spaa doorschoof. Twee minuten later leek het al succes te hebben, weliswaar liepen twee speelsters buitenspel, maar zij namen niet aan het spel deel. Aranka Mussche, die geen buitenspel stond, mocht door, en na goed doorzetten belandde haar poging op de paal, geen aansluitingstreffer dus.

Staphorst zette aan en was ineens feller dan de tegenstander. Een schot van Evelien Mussche ging net over. Uiteraard kreeg Meppel/Alcides door de risico's die Staphorst nam meer ruimte. Linda Hoeve redde knap ten koste van een corner op een schot toen een aanvalster er aan de linkerkant vandoor mocht. Een nieuwe poging van de oranjehemden ging voorlangs de veste van Hoeve.

In de 85ste minuut een - eerlijk is eerlijk - prachtige individuele actie van de spits van Meppel/Alcides, met een schijnbeweging passeerde ze twee tegenstanders en drukte vervolgens af. Hoeve pakte deze inzet op knappe wijze.

Elsbeth Knol mocht alleen op de keepster af, ze passeerde haar knap, maar schoot vervolgens de bal voor open doel naast (iets wat schrijver dezes ook wel eens is overkomen...).

De laatste twee pogingen waren voor de thuisclub. Hoeve redde knap in een 1 tegen 1 situatie, maar moest in blessuretijd toch voor de vierde keer buigen, toen een aanvalster van de thuisclub, randje buitenspel, door mocht en de 4-1 aantekende.

Volgende week

Al met al de eerste nederlaag, maar hieruit kunnen we met zijn allen ook weer leren, komende week weer goed en fanatiek trainen en komende zaterdag thuis om 12.30 uur tegen Dwingeloo VR1 er weer staan. Een week later speelt VV Staphorst VR1 in de eerste knock-out ronde van de KNVB-beker uit tegen VV Sweel in Zweeloo.