SCN 3 - Staphorst 8

Jurrian Veldman (intikker)

Mannen zaterdag, 8, 6e klasse 04

3 oktober 2015 14:30

SCN 3 uit, thuis komen met 3 punten. Dat was de opdracht voor Staphorst 8 op zaterdagmiddag 5 oktober. Met een nagenoeg fitte selectie en zowaar drie reservespelers leek het in eerste instantie geen moeilijke opgave. De startende spelers waren: Bert Coster; Henri Kuijers, Jarno Kok, Robin Bloemhof, Allard Crediet; Jeroen Schra, Robert de Weerd, Stefan Konterman; Stephan Seinen, Jurrian Veldman en Jarco Hulst. Binnen 10 minuten na het eerst fluitsignaal leidde Staphorst 8 al met 0-2, door onder andere een weergaloze goal van Stephan Seinen die uit een onmogelijke hoek de bal in het dak van de goal geselde. Na dit prima openingsoffensief namen de geel-blauwen even wat gas terug, in het scoren in ieder geval. Kansen werden nog genoeg gecreëerd maar bijna even zoveel keer werd er gemist. Slechts een kans werd nog omgezet in een goal: 0-3. Achterin stond het bij de geel-blauwen ook goed, het blok met Robin en Jarno had niet heel veel te doen. Laatstgenoemde wist voor zijn doen zelfs opvallend vaak bal ipv man te raken. Aan het einde van de eerste helft zag de scheidsrechter toch nog een aanleiding om een vrije trap te geven aan SCN. Snel werd er door Bert Coster een muurtje opgesteld, maar dit kon niet voorkomen dat de kanonskogel die op de goal afgevuurd werd toch tussen de palen belandde, 1-3. Dit werd ook de ruststand.
Na rust kwamen Jan Compagner en Henri Kok het centrale duo achterin aflossen terwijl Gert voorin kwam te voetballen. Zo voortvarend er de eerste helft gestart werd zo moeilijk ging het de tweede helft. Opeens leek het moeilijk spelers met dezelfde kleur shirt rustig aan te spelen. De ervaren ploeg van SCN rook dat er wat te halen was en zette aan. Na een hachelijk moment voor de goal zag de scheidsrechter een handsbal binnen de 16. Volgens de regels krijgt de tegenstander dan een vrije schietkans vanaf 11 meter, en daaraan hield ook deze scheids zich. Beheerst werd dit buitenkansje afgewerkt waardoor de stand 2-3 werd. SCN zette aan omdat het ook wel zag dat het spel van de geelblauwen onrustig was, en kreeg zelfs nog enkele kansen. Een terugspeelbal vanuit de verdediging was nog kiele kiele, maar gelukkig kon Bert de gelijkmaker voorkomen.
Een goal voor Staphorst zou erg welkom zijn om onder de druk weg te komen en die kwam er gelukkig ook. Nadat Gert weer eens een x zijn directe tegenstander de hielen liet zien kreeg Staphorst de goal die ze nodig had. Daarna was het ook gedaan met de tegenstand en bestond de rest van de wedstrijd uit aanvallen van Staphorst die allen afgevlagd werden door SCN. Gelukkig had de scheids ook door dat de grens waarschijnlijk aan het oefenen was voor Koningsdag want een aantal keer mocht de aanval van Staphorst wel door. Jurrian Veldman bleek gelukkig het scoren niet verleerd, al had hij zelfs voor een lege goal nog een rebound op de paal nodig. Einduitslag werd een dik verdiende 2-7 overwinning. De derde wedstrijd op rij dat Staphorst 8 wist te winnen en op de ranglijst nu ook de nummer 1. Een positie die we ook niet van plan zijn af te staan, maar dan moet er volgende week sowieso gewonnen worden van Genemuiden. Normaal moet een groenwitte kleur al zorgen voor een getergd Staphorst, maar de wetenschap dat dit team op de 2e plek staat zal nog een extra boost moeten geven. In de weg naar het kampioenschap zijn de wedstrijden tegen andere titelkandidaten cruciaal, dat is de pijnlijke les van vorig jaar.. Toen tegen het andere groenwit, die momenteel echter een andere rol in de competitie lijken te spelen.