Zwaarbevochten zege levert Staphorst plaats in de tweede ronde op

RKAVV 1 (zon)

Mannen, 1, Groep 1 KNVB Beker AV wedstr

2 september 2015

Staphorst heeft zich middels een zwaar bevochten zege tegen RKAVV weten te plaatsen voor de volgende ronde van de KNVB - beker. Opnieuw wacht de ploeg van Jan van Raalte een verre uitwedstrijd. Deze keer zal men het ijzersterke Kozakken Boys uit Werkendam treffen. Met exact dezelfde basiself als vorige week begon Staphorst aan de resterende 70 minuten tegen RKAVV. Jammer was wel dat Harm Jan Tip en Mark Schra, die vorige week wegens werkzaamheden ontbraken, ook deze keer volgens de regels niet mee mochten spelen. De groep die wel beschikbaar was moest plaatsing voor de tweede ronde zien af te dwingen.

Restant eerste helft

De wedstrijd werd hervat met een doeltrap voor Staphorst. Namens de gastheren kreeg Jetsel Markes een mogelijkheid. Zijn poging ging naast de goal van René Oosterhof. RKAVV zorgde met veel snelheid met name over de rechterkant voor het nodige gevaar. Duidelijk was te zien dat RKAVV snel de openingtreffer wilde forceren, om daarna de wedstrijd gecontroleerd uit te spelen. Staphorst weigerde daar vooralsnog aan mee te werken. René Oosterhof, die weer formidabel op dreef was, voorkwam door kordaat zijn doel uit te komen dat Remco Overdevest vrije doorgang kon krijgen. Nieuwkomer Remon Kroes die ondertussen een vaste waarde lijkt te gaan worden, bracht Staphorst op voorsprong. Een afgemeten voorzet van Ferdi ter Avest werd prima afgerond door Kroes. Hier had men bij RKAVV niet op gerekend. Uit pure frustratie kreeg Daan de Blank een gele kaart na een vieze overtreding op Reinier Crediet. Scheidsrechter van der Burg was coulant, rood was zeker op z’n plaats geweest. Vlak voor de pauze leek Remco Overdevest uit een heerlijk genomen volley de gelijkmaker te scoren. Met een fantastische safe voorkwam René Oosterhof een zeker lijkende goal.

Tweede helft
Tijdens de rust greep Jan van Raalte in en wisselde Sander Nooi voor Lars Heuvelman. Deze ingreep zou het gevaar over de rechterkant moeten beteugelen. Echter naarmate de wedstrijd vorderde bleef daar de meeste dreiging vanuit gaan. Niklas Tarvajärvi kreeg meteen na de pauze een goede mogelijkheid welke hij niet wist om te zetten in resultaat. RKAVV gooide er een schepje bovenop en probeerde met veel druk naar voren gevaarlijk te worden. Met name de diepgaande middenvelders zorgden voor veel dreiging. Aan de andere kant bood dit Staphorst de mogelijkheid om via de omschakeling kansrijk te worden. Staphorst zwijnde nadat de pijlsnelle Jedel Markes alles en iedereen zijn hielen liet zien en vol de paal trof. Gino Lauwers kwam met geel bijzonder goed weg nadat hij Niklas Tarvajärvi in vrijstaande positie vasthield. Omdat RKAVV geen bres kon slaan in de fel verwerende Staphorster formatie, werden de duels alsmaar grimmiger. De Leidschendammer duimschroeven werden aangedraaid, maar ondanks alle dreiging bleef dit zonder resultaat. Eerlijk is eerlijk, op dat moment was het wachten op de gelijkmaker. Dat die niet viel had mede te maken met het feit dat RKAVV met name in de eindpass heel slordig was. Rowendy Schoop kreeg nog wel en enorme kans, maar zag zijn ziedende schot in het zijnet belanden. Met hangen en wurgen bleef Staphorst overeind, ondertussen tikten de minuten gestaag door. Het besef om de voorsprong over de streep te trekken was bij alle spelers aanwezig. Als leeuwen vochten de Staphorst spelers hun persoonlijke duels uit. Om alsnog de gelijkmaker te forceren ging RKAVV in de slotfase achterin 1 op 1 spelen. Werkelijk alles trok men uit de kast om tot scoren te komen. Ondertussen liepen de spanningen op naar ongekende hoogte. Tot de laatste seconde bleef het billenknijpen. Toen scheidsrechter van der Burg affloot was de ontlading terecht groot bij alles wat Staphorst een warm hart toedraagt.

Collectieve topprestatie
Een zwaarbevochten overwinning leverde Staphorst een plaats in de tweede ronde op. Een collectieve topprestatie! Temeer als men bedenkt dat Rob Mijnheer, Martin van ’ t Ende, Harm Jan Tip en Mark Schra om uiteenlopende redenen ontbraken. Dit geeft veel moed richting de competitieouverture, die komende zaterdag een aanvang zal nemen in Aalten waar AZSV de tegenstander zal zijn. Persoonlijk kijken we er reikhalzend naar uit. De spelersgroep rekent ook in Aalten op de support van de twaalfde man.

Opstelling Staphorst: René Oosterhof, Derrick Timmerman, Roelof de Jong, Ewald Koster, Sander Nooi (46. Lars Heuvelman ) Remon Kroes, Dennis Rosink, Reinier Crediet, Ferdi ter Avest, Martijn Brakke, Niklas Tarvajärvi

RKAVV – Staphorst 0 - 1 ( 0 - 1 )
Scheidsrechter: P. N. van der Burg
Gele Kaarten: Daan de Blank, Gino Lauwers, ( RKAVV )