Staphorst 8 - VENO 5

Mannen zaterdag, 8, 6e klasse 04

19 maart 2016 14:30

Jeroen Lier

Op de verjaardag van Yolanthe Sneijder-Cabau(geboren op Ibiza in 1985; vanuit onze basiskennis) moest Staphorst 8 aantreden tegen voetbalvereniging 'Via Eenheid Naar Ontplooing', VENO 5. Een team dat in de jonge geschiedenis van Staphorst 8 al een te grote reputatie heeft opgebouwd als zijnde een ploeg waar we het altijd moeilijk tegen hebben. Vorig jaar al punten tegen laten liggen, en ook in de eerste seizoenshelft dit jaar gingen we kansloos ten onder tegen oude, maar gelouterde equippe uit Vollenhove.

Staphorst trad aan op volle oorlogssterkte, 15 man aanwezig. En logisch dat het in de kleedkamer dus ook iets rustiger was dan normaal. Tenminste, hopelijk kwam dit vanuit een vastbesloten concentratie en niet doordat de vorige avond nog niet volledig verwerkt was. Dat laatste is trouwens meestal leidend voor onze posities in de kleedkamer. Degenen die nog geen goedbedoelde maar onzinvolle voorbeschouwingen van de buurman aan het hoofd kan verdragen zorgen er wel voor dat ze ergens in een stil hoekje terecht komen (hoekjes tekort vaak). Anderen denken nog een beetje verder vooruit, en kiezen hun plek zo dicht mogelijk bij het toilet. Of juist zover mogelijk er vandaan..

Voor het eerst mochten we onze befaamde technische vernuften vertonen op de nieuwe velden. Dat ging de eerste helft wat moeizaam, maar gelukkig kwamen de geelblauwen al vrij snel op voorsprong. Vanuit een uitstekende corner sprong Jurrian boven alles en iedereen uit en kopte keihard raak. De gewenste voorsprong, want de dure lessen uit het verleden maakten wel duidelijk dat een achterstand tegen VENO alles heel lastig maakt. Op het veld werd er verder weer gewerkt als vanouds, en VENO kwam er ook bijna niet aan te pas. Toch wist Staphorst ook maar moeizaam wat kleine kansjes te creëren. Maar dan: de 40e minuut breekt aan en met een Messi-aanse actie geeft Robert vanaf de achterlijn Jurrian een niet te missen kans: 2-0! Een prima voorsprong om de rust mee in te gaan!

In de rust werd een briljante plan bedacht om VENO de nekslag te geven door zo snel mogelijk nog een keer te scoren. En zo geschiedde. De actie waarmee Robert in de eerste helft Jurrian een niet te missen kans gaf werd nogmaals uitgevoerd, maar nu met het verschil dat er 5 ipv 4 man gepasseerd werd en ditmaal Raymon het eindstation was. Daarna werd de wedstrijd ook niet spannend meer. Staphorst gaf weinig weg, en kon hooguit zichzelf nog verwijten te weinig met de ruimtes te doen. Rond de 60e minuut wist Robert zijn wedstrijd compleet te maken door zelf met het hoofd te scoren vanuit een puike voorzet van Allard Crediet. En later in de wedstrijd werd het dan ook nog 5-0 door een snelle counter. Nu zijn counters altijd snel, maar dit was er echt 1 om in te lijsten. Gert kreeg de bal hard mee, gooide hem van grote afstand voor de goal waar Stephan Seinen als een duveltje uit een doosje kwam om deze bal binnen te tikken. Dit werd de eindstand, maar het had ook anders gekund. Vlak na de 5-0 ontsnapte VENO op miraculeuze wijze aan een volgende treffer, waarna het roodwitte team uit de counter nog een eretreffer leek te kunnen maken. Maar Gert doorzag deze snode bedoelingen en werkt met uiterste precisie de bal via onderkant lat uit eigen goal.

Het was dus prima dag waarin Staphorst 8 met overtuiging de top3 van de competitie binnen kwam, onze Yolanthe waarschijnlijk een hele leuke verjaardag heeft gehad(nog gefeliciteerd namens ons) en uit Genemuiden het mooie nieuws kwam dat onze koploper met 0-3 verloren had van Flevo Boys. Daardoor staan we er beter voor dan ooi! Maar alhoewel oa de metervretende nummer 8 van Alcides savonds in Meppel al op iets heel moois wilde proosten probeerden we nuchter te blijven door te strooien met clichés als 'een seizoen dat nog lang duurt' en 'nog 11 finales te gaan'.

Opstelling: Bert Coster; Allard Crediet, Robin Bloemhof(Jan Compagner), Jarno Kok, Arjan Lindenholz(Bert Mulder; Stephan Seinen(Henri Kok), Raymon Veldman, Stefan Konterman(Jeroen Schra); Henri Kuijers(Gert van Oosten), Jurrian Veldman en Robert de Weerd.

Goals: 1-0 en 2-0 Jurrian Veldman, 3-0 Raymon Veldman, 4-0 Robert de Weerd en 5-0 Stephan Seinen.

En dan de test. Tsja, helaas. De geelblauwe afvaardiging van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit heeft dit weekend geen test gedaan. Komt omdat we thuis speelden en u beoordelingen van ballen uit de buurt al eerder heeft kunnen lezen (voetbal, Dissel, Spoorzicht). Wel houden we ons vriendelijk aanbevolen om dit rijtje uit te breiden. Dus mocht u van mening zijn dat er ergens gehaktballen verkocht worden die van abominabele kwaliteit zijn of juist een sensationele smaaksensatie, schroom niet om ons hiervan in kennis te stellen. Uiteraard kan dit volstrekt anoniem.