Staphorst VR1 verliest bij VVAK VR1: 5-2

Elsbeth Knol (schot)

Vrouwen zaterdag, VR1, 4e klasse 08

21 november 2015 14:30

KERKENVELD - In Kerkenveld speelde Staphorst VR1 op zaterdag 21 november de achtste wedstrijd in de competitie dit seizoen. Na een 4-1 achterstand bij rust, verloren de geel-blauwe Staphorsters met 5-2. Niettemin toonde Staphorst VR1 veel strijdlust en was het voetballend niet minder dan de thuisclub, die wel verdiend won.

door Ronald Jager

Aanvankelijk stond deze dag de thuiswedstrijd tegen de ploeg uit Kerkenveld/Alteveer op de kalender, maar door de natte velden in Staphorst werd de wedstrijd in overleg met VVAK omgedraaid en konden we dus in Kerkenveld voetballen. Staphorst VR1 miste een aantal speelsters, waardoor Louise Groeneveld uit de C-junioren opnieuw deel uitmaakte van de selectie. Ten opzichte van de vorige wedstrijd in Ruinerwold was keepster Jentje Brand weer van de partij, zij stond onder de lat en Linda Hoeve begon aan de rechterkant in de aanval. Carmen Hoxe en Melissa Konterman ontbraken bij VV Staphorst door ziekte.

In het nieuwe tenue - met wedstrijdsponsor op het shirt - begon Staphorst met Jentje Brand in het doel, de verdediging met Eslie Hilboezen, Iris van der Spaa, Aranka Mussche en Wendy Trompetter, dit keer een middenveld bestaande uit vier speelsters te weten Naomi Brinkhuis, Judith van der Veen, Renate Timmerman en Elsbeth Knol en in de aanval Linda Hoeve en Evelien Mussche. Twee speelsters beschikbaar om in te vallen, Klaasje van Veen en Louise Groeneveld.

Eerste helft

In tegenstelling tot vorige week in Ruinerwold begon Staphorst nu wel fel aan het duel. Na twee minuten een goed schot van de meegekomen Aranka Mussche, die net voor het doel langs ging. In de tiende minuut de eerste mogelijkheid voor de thuisclub, de snelle spits van de thuisclub rondde beheerst af en zette de 1-0 in de boeken. Staphorst kreeg meteen daarna na een goede individuele actie van Judith van der Veen ook een kans, haar schoot ging net over. Na een kleine twintig minuten het tweede doelpunt van de thuisclub. Een communicatiefout achterin bij Staphorst gaf de aanvalster een mogelijkheid en het moet gezegd, met de foutjes die wij maakten ging de thuisclub erg efficiënt om: 2-0. Keepster Jentje Brand voorkwam de 3-0 door ver uit te lopen naar de zijkant en de bal uit te schieten.

Evelien Mussche schoot van afstand, hoe ze het deed weet ze waarschijnlijk zelf niet, maar met een merkwaardige actie wist de keepster van de thuisclub dit schot nog over haar doel te werken ten koste van een corner, die niets opleverde. In de 26ste minuut kwam de thuisclub op 3-0. Staphorst probeerde uiteraard de achterstand te verkleinen en nam dus meer risico, de snelle spits profiteerde van haar snelheid en was sneller dan de verdedigers en rondde vervolgens kalm af. Klaasje van Veen kwam als extra aanvalster binnen de lijnen voor Renate Timmerman, Van Veen zou met name in de tweede helft een aantal goede acties hebben en voor het nodige gevaar stichten voor het VVAK-doel, een prima invalbeurt derhalve.

Staphorst liet ondanks deze tegenslagen de kopjes niet hangen en bleef strijden voor een beter resultaat. Een nieuw schot van Evelien Mussche was opnieuw een prooi voor de keepster, maar tien minuten voor de rust was het Elsbeth Knol die de 3-1 aantekende. Na een sterke loopactie vanaf het middenveld schoot ze vanaf de linkerkant de bal hard in de hoek en gaf daarbij nieuwe hoop voor de gasten.

Jentje Brand pakte een schot van VVAK klem, maar zes minuten voor rust werd het alsnog 4-1. Na opnieuw niet goede communicatie achterin profiteerde de in het groen-oranje spelende VVAK opnieuw. Elsbeth Knol leek haar actie van even daarvoor de te kopiëren, helaas verdween haar schot na een nieuwe goede individuele actie dit keer niet in het doel, maar over het VVAK-doel: 4-1 bij rust.

Tweede helft

In de rust werd aangegeven dat ondanks de ruime achterstand op de inzet niets was aan te merken, dat er wat beter gecommuniceerd moest worden achterin en dat er wat minder paniekerig moest worden gespeeld. De wedstrijd was in de ogen van de technische staf nog niet verloren. In de tweede helft was het echter VVAK dat in de beginfase meer in de aanval was. Eén poging ging net naast en Jentje Brand pakte de andere twee inzetten overtuigend.

Na iets meer dan een uur spelen - Louise Groeneveld was inmiddels voor Linda Hoeve in het veld gekomen en de 15-jarige kende opnieuw een goede invalbeurt - de eerste mogelijkheid voor Staphorst in de tweede helft. Elsbeth Knol schoot net naast. VVAK besliste het duel uit een corner. Eén speelster stond iets te vrij en de bal kwam bij haar terecht en overtuigend maakte zij het vijfde doelpunt van de thuisclub. Renate Timmerman kwam voor Naomi Brinkhuis.

Iris van der Spaa zag een vrije trap van grote afstand over gaan. Toch maakte Staphorst nog een tweede doelpunt, na een fraaie aanval - in mijn ogen de mooiste van de wedstrijd - was het Elsbeth Knol die Evelien Mussche bereikte en Mussche schoot de 5-2 binnen. Iris van der Spaa kon niet verder, Judith van der Veen nam haar positie over en Linda Hoeve kwam opnieuw binnen de lijnen.

Ondanks dat Staphorst bleef strijden voor meer doelpunten kwam er in de eindstand geen verandering meer. Voetballend gezien was Staphorst VR1 gelijkwaardig aan de thuisclub, maar de thuisclub strafte de foutjes bij Staphorst op zeer efficiënte wijze af en dat is ook een kwaliteit.

Volgende week

Volgende week speelt VV Staphorst VR1 op eigen veld tegen Vitesse'63 VR2. Aanvang op sportpark Het Noorderslag op zaterdag 28 november om 12.30 uur.