Staphorst 4 bekert door.

Mannen, 4, Groep 1 04

24 oktober 2015 12:00

Visser, S

Na een dramatische start van de competitie, hebben we de laatste weken onze rust en resultaten hervonden. Met het oog op het bijzonder lastige bekerduel van vandaag, kwam dat niet onaardig uit. Het tweede elftal van de Zwaluwen domineert de competitie bij ons derde met angstaanjagende cijfers, dus konden we onze borst nat maken. Aangezien een weekend als deze al gauw een IKEA-weekend wordt voor een deel van ons team, waren we genoodzaakt onze versterkingen te halen bij de andere elftallen. Het derde elftal gaf en masse aan geen belang te hebben bij een zaterdagje Leeuwarden, dank hiervoor overigens, het mes snijdt aan 2 kanten pleegt men te zeggen. Hierdoor deden we een beroep op eenmaal jongens van het tweede, die wel graag wilden voetballen. Een grof kwartier voor aanvang van de wedstrijd begonnen we met onze warming-up, waardoor we wellicht als een uitgerangeerd café-elftal voor de dag kwamen. De scheidsrechter van dienst was doofstom, wat de communicatie erg beperkt maakte. Door eerlijkheid van beide captains mocht Staphorst de bal in beroering brengen, voor het eerst in deze wedstrijd. De Zwaluwen bleken een ander type ploeg te zijn, dan dat we in onze competitie wekelijks tegenkomen. Is het voetbal daar enigszins fysiek, deze ploeg wilde voetballen, al hanteerde meen iets te veel hoge steekballen van iets te ver weg, waardoor de achterste linie vrij eenvoudig op de been bleef. Staphorst had de touwtjes in handen. Met name onze vleugelspelers waren continu dreigend en genoten met volle teugen van de geboden ruimte. We profiteerden daar prima van, en goals van Rurik Peter en Joost bezorgden ons een comfortabele voorsprong. Vlak voor rust leidde gemakzucht tot enkele kansen voor de Zwaluwen, maar Tossie wist een aantal keren prima te redden. Totdat vlak voor rust geen acht gegeven werd op de lopende mensen, en de spits de bal kiezelhard tussen de benen van Tossie door schoot. Dit zorgde er voor dat we met een licht ontevreden gevoel de kleedkamer in gingen, na een uitstekende eerste 40 minuten. In de rust werd ons een bakje nat geserveerd,  waarvan de kleur deed vermoeden dat het ranja was, terwijl de temperatuur deed vermoeden dat het voor thee door moest gaan. Het zou het grootste dieptepunt van de middag zijn. Na de rust konden we ongestoord doorgaan met het benutten van de ruimtes die weg gegeven werden. Zodoende liepen we makkelijk uit naar 4-1 en was de tegentreffer weer ongedaan gemaakt. De spanning werd nog even teruggebracht, maar na de 4-2 maakten we direct weer de 5-2, waardoor het geloof eigenlijk definitief verdween, ofschoon onze tegenstander niet opgaf. Na een keurige counter vertaalde dit niet opgeven in een ietwat onhandige overtreding van de keeper, die strikt formeel had moeten vertrekken, maar van de man in het zwart de 90 minuten vol mocht maken. De toegekende vrije trap werd door Rurik keurig in de verre hoek getrapt, waardoor we alsnog ons doelpunt kregen. Als bekroning op deze mooie middag maakten we ook nog de 7-2.

Een ronde verder, met een beetje hulp van de jongens van het tweede een uitstekende overwinning.