Staphorst VR1 wint in spannend oefenduel van FC Meppel MB1

Staphorst VR1

Meppel FC B1

17 oktober 2015 11:00

WILHELMINAOORD – Zaterdag had Staphorst VR1 voor de competitie moeten voetballen op eigen veld tegen Dwingeloo VR1. Helaas konden de gasten geen elftal op de been krijgen. Daarom werd een oefenduel geregeld tegen FC Meppel MB1. In een spannend en zeer sportief duel won Staphorst VR1 met 4-3.

door Ronald Jager

Het duel regelen was geen probleem. Maar een probleem was dat Staphorst geen plek had op eigen terrein voor een oefenwedstrijd om 11.00 uur en ook bij FC Meppel was geen plaats. Gelukkig bood Old Forward uit Wilhelminaoord uitkomst. De op één na oudste nog bestaande voetbalvereniging van de provincie Drenthe, opgericht in 1898 (alleen Achilles 1894 is vier jaar ouder), bood de mogelijkheid op het tweede veld van deze vereniging deze oefenwedstrijd te spelen. Voor we het vergeten willen we Old Forward ook via deze weg nog hartelijk danken voor de mogelijkheid om de wedstrijd bij hen te kunnen spelen en we willen we Jannes Hofsteenge bedanken voor zijn bereidheid om op te treden als scheidsrechter.

Eerste helft

Staphorst VR1 reisde met 13 speelsters af richting de kolonie. Van hen begonnen keepster Linda Hoeve, de verdedigers Eslie Hilboezen, Iris van der Spaa (aanvoerder), Aranka Mussche en Wendy Trompetter, de middenvelders Naomi Brinkhuis, Judith van der Veen en Carmen Hoxe en de aanvallers Renate Timmerman, Evelien Mussche en Elsbeth Knol in de basis. Op de bank begonnen Larissa Vos en Melissa Konterman. Er werd twee keer 40 minuten gespeeld, de normale speelduur voor B-junioren.

Voor Renate Timmerman en Judith van der Veen was het een bijzondere wedstrijd. Timmerman die tot dusver altijd als half had gespeeld, begon voor het eerst voorin en Judith van der Veen was de uitverkorene om de mid-mid positie over te nemen van de vorige week ernstig geblesseerd geraakte Brenda Grooters, die we via deze weg ook nog even extra een spoedig en geheel herstel toewensen. Bij de tegenstander van vandaag was de vader van Judith bovendien trainer (en zij zelf assisteert hem daarbij) en haar jongere zusje speelde bij de tegenstander mee.

Hoe dan ook, Staphorst VR1 begon niet fel genoeg aan het duel en de snelle aanvallers van de groen-witte Meppelers konden twee keer scoren en zo een 2-0 voorsprong nemen op de geel-blauwe Staphorst-vrouwen. Halverwege de eerste helft kwam Larissa Vos binnen de lijnen voor Hilboezen. Evelien Mussche verkleinde de achterstand door een schot binnen te tikken en Judith van der Veen zorgde voor de 2-2 ruststand.

Tweede helft

In de tweede helft kwam Melissa Konterman binnen de lijnen voor Timmerman, terwijl Hilboezen de plek van Vos weer in nam. Konterman ging rechtsbuiten spelen. Staphorst VR1 begon in tegenstelling tot de eerste helft nu feller en dat resulteerde in twee goals, waarbij opnieuw Van der Veen en Evelien Mussche degenen waren die scoorden. Zodoende dus een 4-2 voorsprong voor Staphorst VR1.

Van dichtbij kreeg Iris van der Spaa een bal zeer hard in haar gezicht, ze leek in eerste instantie verder te kunnen spelen, maar moest toch de strijd staken. Renate Timmerman kwam weer binnen de lijnen, hetgeen wel de nodige omzettingen tot gevolg had. Allereerst nam Van der Veen de positie van Van der Spaa over achterin, Knol ging mid-mid spelen, Timmerman kwam weer als rechtsbuiten te spelen, waardoor Konterman de spits-positie van Evelien Mussche overnam. Laatstgenoemde nam op haar beurt weer de plaats in van Knol als linksbuiten.

Aranka Mussche hield een tegenstander even vast en aangezien dit binnen het beruchte strafschopgebied kwam de bal op elf meter van het doel te liggen. Hoewel Linda Hoeve als keeper nog dichtbij kwam, werd via deze strafschop de spanning terug gebracht. FC Meppel MB1 probeerde hierna nog de gelijkmaker op het scorebord te krijgen, maar een vrije trap belandde via de muur richting de zijkanten en een kansrijke aanval werd goed onderschept door de attent uitgelopen Hoeve.

Vos kwam Hilboezen weer vervangen en de weer herstelde Van der Spaa kwam voor Brinkhuis binnen de lijnen. Timmerman kwam hierdoor op rechtshalf te spelen, Konterman kwam weer op haar vertrouwde plaats als rechtsbuiten terecht en allrounder Van der Veen nam de spitspositie over van Konterman. Een prima schot van Knol werd ten koste van een corner knap gepakt door de keepster van FC Meppel MB1, eerder had Renate Timmerman al een schot door dezelfde doelvrouw gestopt zien worden.

Na twee keer 40 minuten beëindigde de rustig leidende scheidsrechter Jannes Hofsteenge de zeer sportieve wedstrijd. Staphorst VR1 werd gefeliciteerd met de overwinning, maar FC Meppel MB1 verdient ook zeker de felicitaties voor het goede spel dat de ploeg bood, trainer Jan van der Veen heeft een prima ploeg staan, die eind oktober weer aan het vervolg begint via een nieuwe competitie.

De kans is groot dat gezien de spannende en sportieve wedstrijd beide teams nogmaals tegen elkaar gaan oefenen in de nabije toekomst.

Komende week

Komende week speelt Staphorst VR1 twee keer. Woensdagavond om 20.00 uur wordt in Rouveen twee keer een half uur gespeeld tegen de zogenaamde “Golden Oldies” van deze club, die normaliter op vrijdagavond 7 tegen 7 voetballen. Zaterdag 24 oktober speelt Staphorst VR1 in de eerste knock-out ronde van de KNVB-beker in Zweeloo tegen Sweel VR1, dat eveneens in de 4e klasse uitkomt. Aanvang in Zweeloo om 14.30 uur.