Oefenzege voor vrouwen Staphorst tegen Golden Oldies

Rouveen SC VR1

Staphorst VR1

21 oktober 2015 20:00

ROUVEEN – Gisteren oefende Staphorst VR1 in Rouveen tegen de plaatselijke Golden Oldies-dames, die normaal 7 tegen 7 spelen en in hun competitie onlangs het kampioenschap mochten vieren. Dit team bestaat uit een combinatie van speelsters uit Rouveen en Staphorst. In een leuke wedstrijd won Staphorst VR1 met 1-2.

door Ronald Jager

Het was aanvankelijk de bedoeling om 2 x 30 minuten te spelen, maar op verzoek van de Golden Oldies werd toch gewoon 2 x 45 minuten gespeeld. De Golden Oldies mochten daarbij onbeperkt wisselen (en ze deden dat ook tijdens het spel, geen probleem, want zo liep het spel wel gewoon vlot door) en Staphorst VR1 slechts vijf wissels mocht toepassen. Staphorst VR1 begon in Rouveen met Jentje Brand in het doel, de verdediging met Larissa Vos, Iris van der Spaa, Aranka Mussche en Wendy Trompetter, het middenveld met Naomi Brinkhuis, Judith van der Veen en Lisa Doosje en de aanval met Linda Hoeve, Elsbeth Knol en Evelien Mussche. Op de bank begonnen Eslie Hilboezen, Colinda Buiter, Klaasje van Veen en Renate Timmerman. Melissa Konterman had nog teveel last van haar afgelopen zaterdag opgelopen blessure en was als toeschouwer aanwezig.

Eerste helft

Na 7 minuten de eerste mogelijkheid, Jentje Brand redde na een knappe corner van de groen-witte thuisploeg. Uit een corner van Staphorst VR1 schoot Elsbeth Knol de bal naast. In de 16e minuut de voorsprong voor Staphorst. Het schot van Iris van der Spaa werd nog wel geraakt door de keepster van Rouveen, maar de bal verdween toch in het doel: 0-1. Drie minuten later stuurde Knol Evelien Mussche aan de linkerkant weg, haar voorzet was prima, de goed meegelopen Judith van der Veen kon net niet intikken. Een vrije trap van Iris van der Spaa verdween via een verdediger in de handen van de Golden Oldies-keepster. Knol probeerde het met een lobje, de bal ging keurig over de keepster, maar helaas ook over het doel. Een nieuwe poging van Knol, nu via een hard schot ging voorlangs. Na een knappe actie van Van der Spaa een kans voor Lisa Doosje, haar schot werd door de keepster gepakt. Na een knappe één-twee combinatie tussen Evelien Mussche en Judith van der Veen schoot eerstgenoemde de bal rakelings naast. Rouveen leek er op links vandoor te kunnen, de linksbuiten stond – helaas voor haar – net buitenspel. Twee minuten voor tijd een knap hakje van Evelien Mussche, de inzet ging net voorlangs en had een beter lot verdiend. In de laatste minuut van de eerste helft kreeg dezelfde speelster alsnog haar goal, van dichtbij kon ze voor de 0-2 pauzestand zorgen.

Tweede helft

In de tweede helft vier wissels bij Staphorst VR1. Colinda Buiter kwam als linksbuiten binnen de lijnen, Naomi Brinkhuis verliet het veld, waardoor Wendy Trompetter als rechtshalf ging spelen. Eslie Hilboezen loste Larissa Vos af als rechtsback, terwijl Renate Timmerman de rechtsbuiten-positie van Linda Hoeve overnam. Klaasje van Veen kwam voor Evelien Mussche binnen de lijnen. Het eerste wapenfeit na rust voor Rouveen meteen in de eerste minuut van het tweede bedrijf. Een schot werd zonder problemen gepakt door keepster Brand. Staphorst VR1 was na de thee nog niet helemaal bij de les, een minuut later had Staphorst over geluk niet te klagen dat een rappe aanvalster van de Golden Oldies net buitenspel liep, waardoor ze werd afgevlagd en gefloten. Het spel kabbelde lange tijd voort zonder dat er echte kansen ontstonden. Judith van der Veen kreeg een schietkans na een goede voorzet van Trompetter, de keepster redde. Halverwege de tweede helft bracht Staphorst VR1 de vijfde en laatste wissel in, Evelien Mussche kwam als linkshalf terug in het veld en Lisa Doosje maakte plaats. Na een goede combinatie tussen Van der Veen en Knol kreeg Knol een mogelijkheid, attent keepen van de Golden Oldies-doelvrouw voorkwam een grotere achterstand. De keepster raakte licht geblesseerd, maar kon gelukkig de wedstrijd hervatten. Iris van der Spaa moest geblesseerd het veld verlaten bij Staphorst, omdat de gewisselde speelsters allen gedoucht hadden moest Staphorst VR1 het restant van de wedstrijd met tien speelsters spelen, al boden de dames van de thuisclub wel aan om nog een zesde wissel toe te passen. Maar die mogelijkheid zat er niet meer in helaas. Mede omdat de bekerwedstrijd van komende zaterdag belangrijker is dan deze oefenwedstrijd ging Van der Spaa naar de kant.

De keepster van Rouveen redde op een schot van Knol. Knol leek even later met een goede individuele actie een nieuwe kans te krijgen, maar door attent uitlopen van de sluitpost voorkwam zij een waarschijnlijk doelpunt van Staphorst. Staphorst VR1 leek dit seizoen voor het eerst de spreekwoordelijke nul te gaan houden, maar zeven minuten voor tijd redde Rouveen dan toch de eer. Esther van Dieren was degene die uiteindelijk scoorde en zo de 1-2 aantekende. In de laatste minuut kregen de Golden Oldies nog een schietkans na een corner, het leverde net geen doelpunt op, waardoor Staphorst VR1 de oefenderby met 2-1 wist te winnen. Gezien de goede ervaringen willen beide teams na de winterstop nogmaals tegen elkaar oefenen.

Zaterdag

Komende zaterdag speelt Staphorst VR1 in de eerste knock-outronde van de KNVB-beker in Zweeloo uit tegen Sweel VR1, dat ook in de vierde klasse speelt en in hun klasse in de middenmoot bivakkeert. Aanvang in Zweeloo aanstaande zaterdag om 14.30 uur.