Staphorst sluit eerste seizoenshelft in stijl af

ACV 1

Mannen, 1, Groep 1 Tussenronde

16 december 2015 19:45

Eleveld, L.P.

Staphorst heeft de eerste seizoenshelft in stijl afgesloten. In een wedstrijd die eigenlijk voor rust al beslist had moeten worden, trok de ploeg van Jan van Raalte uiteindelijk aan het langste eind. Na 90 minuten stond er een overduidelijke 4 - 1 op het scorebord. Hierdoor is Staphorst doorgedrongen tot de laatste 32 ploegen van de districtsbeker noord.

door Johan Post

De onderhoudsploeg had weer uitstekend werk verricht om het speelveld van Het Noorderslag speelklaar te krijgen! Vlak voor de wedstrijd moesten de lijnen op verzoek van de scheidsrechter opnieuw worden gekalkt en werd er een kruiwagen met zand in de 5  meter van de goal gegooid. Hierdoor kon Staphorst op de eigen vertrouwde basis ACV proberen van zich af te schudden. Dit was tevens de laatste officiële wedstrijd voor beide ploegen van dit kalenderjaar. Ze hoefden zich dus niet te ontzien en beiden konden vol voor plaatsing van de volgende ronde gaan. De bezoekers moesten het zonder een zes  tal spelers stellen. Staphorst daarentegen miste Roelof de Jong, Harm Jan Tip en Niklas Tavajärvi.

Furieuze start

Staphorst startte furieus. Was het eerst nog Ferdi ter Avest die op snelheid zijn tegenstander de baas was en uiteindelijk de voeten van doelman trof, enkele minuten later was het wel raak. Opnieuw was ter Avest betrokken bij deze aanval. Rechtsback Imre de Jong gleed uit en zag Ferdi ter Avest bij hem weg razen. Zijn harde voorzet werd vakkundig binnengewerkt door Rob Mijnheer. De thuisploeg was heer en meester en ACV kon daar maar weinig tegenover stellen. Staphorst daarentegen verzuimde om de voorsprong uit te breiden. Achtereenvolgens kregen Martijn Brakke en Ferdi ter Avest de mogelijkheid om de score verder op te voeren. Met een minimale voorsprong werd de rust bereikt.

Puike invalbeurt Ruben Kin

Na de pauze zou de brigade van Jan van Raalte het karwei moeten afmaken. Hoe anders zou het de eerste 15 minuten verlopen. Een inschattingsfout van René Oosterhof liep nog met een sisser af. ACV greep het initiatief en beloonde zichzelf met de gelijkmaker. Nick Westebring kopte een voorzet van een ploeggenoot heerlijk binnen. Op het juiste moment wist Staphorst de 2 - 1 te scoren en brak hiermee het verzet van ACV. Middels een goed lopende aanval tussen Martijn Brakke en Ferdi ter Avest, wist laatstgenoemde speler met een geplaatst schot zijn ploeg weer op voorsprong te brengen. Martin van ‘ t Ende en Herwin Talen werden gewisseld voor Remon Kroes en Derrick Timmerman. Even later moest Ewald Koster er met een hoofdwond vanaf. Ruben Kin kwam binnen de lijnen. Nauwelijks was Ruben ingebracht of hij liet zich gelden. Een goed genomen corner van Mark Schra, werd bij de eerste paal fantastisch binnengekopt door Ruben Kin. Vijf minuten later trof Kin andermaal de roos. Deze keer werd een verre uittrap van René Oosterhof op de juiste manier ingeschat door Ferdi ter Avest. De afgemeten voorzet werd koel binnen gewerkt door Ruben Kin. Hiermee was de wedstrijd definitief gespeeld en kon Staphorst feestvieren.

Nabeschouwing

Met deze overwinning heeft Staphorst een voortreffelijke eerste seizoenshelft neergezet. Daarnaast is de ploeg doorgedrongen tot de laatste 32 ploegen van de districtsbeker. Onder de voortreffelijke leiding van good-old Auke vd Horn en zijn kompanen vond na afloop in de kantine de loting plaats. Clubmensen Bernhard Scholten van ACV en Albert Boesenkool van Staphorst mochten de balletjes trekken. Na de zevende trekking kwam de wedstrijd Staphorst - SWZ Boso Sneek uit de koker rollen. Een daverend gejuich was het gevolg. Opnieuw een thuisduel voor de mannen van Jan van Raalte. Opnieuw kansen om verder te komen. Voordat na een korte winterstop de bal weer gaat rollen, mag de groep nu genieten. De hervatting begint op zaterdag 23 januari met een uitwedstrijd tegen CSV Apeldoorn. Daarna komt het Harkemase Boys van Jan Vlap, die de wedstrijd tussen Staphorst en ACV met meer dan gewone belangstelling bekeek, op bezoek. Kortom, nu eerst genieten van een aantal vrije dagen, om vervolgens de hervatting te beginnen. We kijken er nu al reikhalzend naar uit.

Staphorst -  ACV      4 - 1  ( 1 - 0 )
Scheidsrechter:       L. P. Eleveld uit Oosterwolde
Assistenten:           M. Dijk en M. Dreise
Gele kaarten:          Remon Kroes ( Staphorst ) Erich Jongeling ( ACV )