Staphorst door naar vierde ronde districtsbeker

SWZ Boso Sneek 1 (zon)

Mannen, 1, Groep 1 08

5 februari 2016 20:00

Mesbah, C.

Mede door het vele werk van de vrijwilligers van de velden kon de bekerwedstrijd tegen SWZ BOSO Sneek doorgang vinden. Opnieuw een bevestiging dat vrijwilligers onbetaalbaar zijn voor een vereniging.

door Johan Post

Zonder Rob Mijnheer, die wederom kampt met blessureleed aan zijn hamstring, zou Staphorst de klus tegen Topklasser SWZ Boso Sneek moeten klaren. Op een zwaar en door regen verzadigd veld trad de brigade van Jan van Raalte de Friese tegenstrever tegemoet. De winnaar van dit onderonsje zou zich plaatsen bij de laatste 16 ploegen van de districtsbeker.

Slechte eerste helft

Wat Staphorst de eerste 45 minuten liet zien was ronduit beschamend. Volgens Jan van Raalte leek het wel of de ploeg voor het eerst met elkaar samen speelde. Het gevolg was dat het matig opgekomen publiek een onherkenbaar Staphorst zag ploeteren. SWZ Boso Sneek was voetballend gezien de betere en had zelfs op voorsprong moeten komen. Na weifelend optreden in de achterste linie bij Staphorst was het Thijs Goes die de dwarsligger geselde. De thuisploeg was niet in goeden doen en hanteerde bij regelmaat de lange bal, wat dan weer onnodig balverlies opleverde. Namens de gasten kreeg Freerk de Jong eveneens een dot van een kans. Deze keer ging het schot via de paal voorlangs. Toch zou Staphorst nog enkele mogelijkheden creëren, zonder tot resultaat te komen. Na 45 minuten blies scheidsrechter Mesbah af voor het eerste bedrijf. De aanwezige toeschouwers waren bepaald niet aan hun trekken gekomen. In de kleedkamer zal Jan van Raalte ongetwijfeld zijn zegje hebben gedaan over het armetierige spel wat zijn ploeg had laten zien.

Na de pauze een beter Staphorst

De rust had de spelers van Staphorst goed gedaan. Er werd een tandje bij geschakeld en de veldbezetting was ook beter dan voor de pauze. Het spelbeeld veranderde zienderogen en het wachten was op de openingstreffer. Frank van der Burg legde de bal panklaar achter de Sneeker verdediging, waardoor Martijn Brakke in kansrijke positie kwam. Het schot wat de aanvaller losliet ging voorlangs. Topklasser SWZ Boso Sneek, dat de eerste helft nog wel leuke dingen liet zien, zakte na de hervatting ook door de ondergrens. Het wachten was op een doelpunt voor Staphorst. Ferdi ter Avest mocht van de rand zestien een vrije trap nemen, maar zag zijn inzet worden gekeerd door een Fries lichaam. Even later was het de mee opgekomen Harm Jan Tip die een schot naast zag gaan. De druk werd nog meer opgevoerd en de formatie van trainer Berry Zandink leek te wankelen. Martijn Brakke zag een bekeken lobje net naast de vesting van doelman Kevin van der Meulen gaan. Ondertussen werd de hardwerkende Ruben Kin gewisseld voor Derrick Timmerman. Nauwelijks was Derrick binnen de lijnen of hij had de openingstreffer op zijn pantoffel. Het schot was hard genoeg, maar uiteindelijk stond keeper Kevin van der Meulen in de weg. Staphorst was dan wel de bovenliggende partij, vooralsnog bleven de bezoekers overeind staan. Een lange bal werd verkeerd beoordeeld door de achterste linie van Sneek. Ferdi ter Avest lag op snelheid, kwam vrij voor sluitpost van der Meulen, maar werd hardhandig getorpedeerd door keeper Kevin van der Meulen. Beiden lagen geblesseerd op de grasmat, maar na overleg met zijn assistent gaf   scheidsrechter Mesbah direct rood aan doelman van der Meulen en een penalty. Omdat SWZ Boso Sneek al haar wissels al had gebruikt moest er een speler de resterende tijd onder de lat staan. Als eerste klus zou hij een strafschop moeten tegen zien te houden. Martin van ’t Ende, die overigens de beste speler was aan Staphorst zijde, belastte zich met dit buitenkansje. Via de inval  keeper ging de bal uiteindelijk in de goal. De ban was gebroken. Vlak na het openingdoelpunt kon Erolind Dergutti ook na zijn tweede gele prent met rood vertrekken. Met twee man meer mocht het nu niet meer misgaan voor Staphorst. Kansen om de score verder uit te breiden waren er wel degelijk, onnauwkeurigheid voorkwam een hogere score.

Nabeschouwing

Over 90 minuten gezien was de uitslag verdiend te noemen. Door deze zege is Staphorst doorgedrongen tot de vierde ronde en zit de brigade van Jan van Raalte bij de laatste 16 ploegen. Daarbij zitten nog enkele aantrekkelijke tegenstanders. Evenals Staphorst, speelden WKE en SC Emmeloord ook op vrijdagavond. De ploeg uit Emmen had geen moeite met de reserves van Be Quick 1887. Terwijl SC Emmeloord verraste en hoofdklasser Alcides uit de beker knikkerde. De loting voor de vierde ronde zal dinsdag 9 februari na afloop van de wedstrijd Oranje Nassau - Noordwolde plaatsvinden. Hopelijk is het lot Staphorst opnieuw gunstig gezind.

Opstelling Staphorst; René Oosterhof, Frank van der Burg, Roelof de Jong, Ewald Koster, Harm Jan Tip, Dennis Rosink, Ruben Kin ( Derrick Timmerman ) Martin van ’t Ende. Martijn Brakke, Ferdi ter Avest, Mark Schra.

Staphorst - SWZ Boso Sneek  1 - 0
Scheidsrechter:       Carim Mesbah uit Winschoten
Ass. scheidsrechter: L. M. W. Andy en C. R. Veen
Geel kaart:           Roelof de Jong ( Staphorst )