Staphorst bekert door na zege op Zeerobben

Zeerobben 1

Mannen, 1, Groep 1 4

8 maart 2016 20:00

Boringa, J.S.

Op papier zou Staphorst geen problemen moeten hebben met Zeerobben, dat twee klassen lager actief is. Echter onderschatting lag op de loer en daarnaast had de ploeg uit Harlingen niets te verliezen. Toch werd de brigade van Jan van Raalte volwassen genoeg geacht om deze wedstrijd uiterst serieus in te gaan en zo plaatsing bij de laatste  ploegen af te dwingen. Iets over de klok van 20.00 uur bracht scheidsrechter Jeen Boringa de wedstrijd in beweging.

door Johan Post

Zeerobben liet het initiatief aan Staphorst. Geduldig zocht de thuisploeg naar een opening. De bezoekers waren dan wel minder, dat betekende niet dat ze de persoonlijke duels schuwden. Vol overgave ging de ploeg uit Harlingen de confrontatie aan. Na 17 minuten brak Staphorst de score open. Een goed genomen corner van Dennis Rosink, werd kiezelhard binnengekopt door Martijn Brakke. Ondanks deze vroege voorsprong kon Staphorst niet echt overtuigen, daarvoor speelde de ploeg in een te laag tempo. Zeerobben werd zowaar wat brutaler, maar kon evenmin weinig creëren. Vlak voor de pauze leek Ruben Kin de voorsprong te verdubbelen. Nadat Ruben zijn man had uitgekapt mikte hij het leer op de paal. Met een magere 1 - 0 tussenstand werden de warme kleedkamers opgezocht.

Na de pauze een zelfde spelbeeld. Staphorst de ploeg met het meeste balbezit en Zeerobben achterover leunend, loerend op de counter. De eerste mogelijkheid voor Staphorst diende zich al vrij vlot aan. Ruben Kin werd ingespeeld, draaide goed weg van zijn tegenstander, maar zag zijn inzet in het zijnet verdwijnen. Ondertussen deelde het dappere Zeerobben enkele speldenprikjes uit. Een heuse scrimmage voor de neus van doelman René Oosterhof bleef zonder fatale gevolgen. Een tweede treffer zou Staphorst goed doen. Opnieuw moest er een corner aan te pas komen om tot scoren te komen. Wederom was Dennis Rosink de aangever, ditmaal was het Ewald Koster die heerlijk raak kopte. De wedstrijd zat hierdoor in de knip en Zeerobben gaf zich gewonnen. Het positief spelende Zeerobben zat er doorheen en moest in de slotfase bakzeil halen. Achtereenvolgens waren het Ruben Kin, die met een subtiele voetbeweging 3 - 0 maakte, en Ferdi ter Avest die de 4 - 0 wist te produceren. Tegen het einde van de wedstrijd claimde Zeerobben nog wel een penalty, echter scheidsrechter Jeen Boringa zag hier niets in, waardoor de wedstrijd in een 4 - 0 eindstand eindigde.

Door dit resultaat is Staphorst weer een ronde verder. Vanavond wordt de wedstrijd Bergum en de amateurs van Groningen nog gespeeld, waarna de loting zal plaatsvinden. Er gaan 8 kokertjes in de pot. In één van deze kokertjes komt een papiertje te zitten waarop vrij staat. Degene die dit kokertje loot is automatisch geplaatst voor de laatste 4 ploegen.

Opstelling Staphorst; René Oosterhof, Frank van der Burg, Ewald Koster, Roelof de Jong, Harm Jan Tip, Dennis Rosink (77. Herwin Talen ) Remon Kroes (70. Mark Schra ) Martin van ’t Ende, Ferdi ter Avest, Martijn Brakke, Ruben Kin (84. Lars Heuvelman )

Staphorst - Zeerobben 4 - 0  ( 1 - 0 )
Scheidsrechter:                               Jeen Boringa uit Leeuwarden
Ass. scheidsrechter:      D. de Haan en H.F. A. de Vries