De Kampioenschapwedstrijd!!

Mannen zaterdag, 8, 6e klasse 04

7 mei 2016 16:00

Gerrit Bloemert

Op de dag dat Staphorst 8 kampioen werd is het ook 94 jaar geleden dat België met 2-1 van Nederland won.

En wat was het een mooie dag! Want hoewel er geen officiële huldiging (die kan er altijd nog komen natuurlijk) op het marktplein heeft plaatsgevonden, bestaat de kans dat u kennis heeft kunnen nemen van het feit dat het 8e seniorenelftal van de vv Staphorst kampioen is geworden. Afgelopen zaterdag rekende het elftal onder tropische omstandigheden af met Vitesse '63 waardoor de eerste plek op de ranglijst onaantastbaar werd. In de wedstrijd kwam Staphorst 8 al na een minuut of 5 op achterstand. Misschien toch de zenuwen? Maar door goals van Robert(3), Henri(2) en Raymon prijkte aan het einde van de wedstrijd een 6-1 stand op het scorebord waarna het feest kon losbarsten. En dat deed het dan ook!

Na twee seizoen op een tweede plaats geëindigd te zijn lukte het dit jaar allemaal wel, ook mindere wedstrijden werden toch in winst omgezet.Analisten zijn dan ook al druk bezig met het nabeschouwen van de prestaties van dit elftal. In de wandelgangen zijn zelfs termen als 'gouden generatie' te horen. Maar waarom het dit jaar wel lukt? Was het kampioenschap misschien een missie geworden voor het team, nadat Wim in de eerste competitiewedstrijd zijn kniebanden afscheurde en zijn schoenen aan de wilgen hing? Of was de zomers transfer van Jan Compagner een meesterzet, die met zijn ervaring en geslepenheid het elftal in balans bracht? Of toch de toestand van de velden in het najaar, waardoor we niet op de gebruikelijke velden konden spelen en we dit jaar thuis alle wedstrijden wonnen odat tegenstanders hierdoor verrast waren? En...? Ja, de analisten hebben het er maar druk mee.

Maar tot het echte antwoord zullen ze misschien wel nooit komen. Want uiteindelijk is voetbal een teamsport, zeker bij de nimmer ontdekte talenten van het achtste. En daar kun je heel wat quotes over rondstrooien. Together Everyone Achieves More, Talent wins Games, teamwork wins championships.
Of Nederlandse kreten als één team, één taak, of 'wat heb je liever, 11 goede eentallen of één goed elftal(Johan cruijff)'. En Staphorst 8 had dit jaar een team! En wat maakt een team sterker, wat houdt ze samen en maakt dat ze veel beter presteren dan de kwaliteiten van de individuen bij elkaar opgeteld?

Dat zijn gedeelde passies! Dat voetbal er daar één van is hoeven we niet uit te leggen, maar misschien is ook de andere passie wel bekend! De gehaktbal! Ja, wij zijn uiteindelijk kampioen geworden door de gehaktbal. Hoe zwaar de wedstrijden ook waren, hoe diep we we soms gingen, wat voor pijntjes spelers soms hadden. De gehaktbal sleepte ons erdoor. Elke derde helft weer een explosie van eiwitten, krachtige smaakaroma's en een positieve blik naar de volgende wedstrijd. Zonder dit hadden we nooit gestaan waar we nu staan, konden we nooit zo snel herstellen binnen ons intensieve programma, hadden we niks om over te praten in de derde helft. De prestaties van Staphorst 8 dit seizoen zijn een ode aan de gehaktbal!

Link naar de foto's van de 2e helft door Henk Timmerman