Staphorst flikt het hem weer!

ASWH 1

Peter Verhoeve

11 juni 2016 14:30

Derya Serik uit Deventer

Staphorst heeft vanmiddag opnieuw uitstekende zaken gedaan door de halve finale van ASWH te winnen. In een gelijk opgaande wedstrijd wist de brigade van Jan van Raalte na rust de beslissing te forceren en is zo finalist. Daar wacht Noordwijk. Groot voordeel is dat Staphorst de eindstrijd op het eigen Noorderslag mag spelen. Nu ze zover zijn wil Staphorst ook deze prijs pakken.

door Johan Post

Eerste helft

Zou Staphorst het kunnen opbrengen om nog een keer te pieken. Voorwaarde was dan wel dat ASWH aan de zegekar moest worden gebonden. De brigade van Jan van Raalte zou een goede dag moeten hebben om een topploeg als ASWH van zich af te schudden. Zonder de niet geheel fitte Dennis Rosink en Ferdi ter Avest werd de strijd aangegaan. Vanaf de aftrap was al te zien dat ASWH voetballend heel wat te brengen had. Met verzorgd spel werd Staphorst bestreden. Toch was het aanvankelijk aftasten wat beide ploegen deden. Pas na 20 minuten spelen werd Staphorst voor de eerste keer gevaarlijk. Een schot van Martijn Brakke werd een gemakkelijke prooi voor de doelman van ASWH. Ondanks de doordeweekse wedstrijd die Staphorst tegen Chevremont in de benen had, bleef de ploeg goed in het spoor van ASWH. Vooralsnog was het een wedstrijd zonder hoogtepunten. Na een half uur draaide Staphorst de duimschroeven aan, wat resulteerde in twee mogelijkheden. Eerst was het Derrick Timmerman die een teenlengte tekort kwam om de bal binnen te schuiven. Enkele ogenblikken later was Martijn Brakke dichtbij de openingstreffer. Daartegenover had ASWH weinig tot niets kunnen creëren tegen een solide spelende Staphorster formatie. Vlak voor rust kreeg de thuisploeg een vrije trap op zo’n 20 meter van de goal. Remon Kroes ging achter de bal staan en joeg het lederen monster ongekend hard op de dwarsligger. Met een brilstand werden de kleedkamers opgezocht. ASWH - trainer Jack van de Berg was not amused en liet dat dan ook luid en duidelijk horen aan zijn ploeg.

Tweede helft

Na de hervatting waren de ploegen weer aardig aan elkaar gewaagd. Toch moest René Oosterhof adequaat optreden bij de doorgebroken Robin Mulder. Zijn redding was cruciaal en René hield hiermee zijn ploeg op de been. Aan de andere kant kreeg Mark Schra een levensgrote kans. Al slalommend soleerde Mark door de ASWH verdediging. Jammer genoeg vond Mark uiteindelijk de keeper van de Ambachters op zijn weg. De gastheren voerden de druk op en drukte ASWH terug. Dit duurde niet lang en al gauw was het duel weer in evenwicht. In de 73 e minuut viel de langverwachte openingstreffer. Derrick Timmerman stond aan de basis van een goed lopende aanval, welke uiteindelijk bekwaam werd binnengewerkt door de voor zijn man komende Rob Mijnheer. De gehoopte voorsprong was er, dit mocht Staphorst niet meer weggeven. Bij de bezoekers moest Robin Mulder naar de kant. De anders zo gevaarlijke aanvaller was er niet aan te pas gekomen tegen een voortreffelijk spelende achterste linie van Staphorst. Zonder anderen tekort te doen was er een hoofdrol weggelegd voor het duo Ewald Koster en Roelof de Jong. Deze knapen verdienen een groot compliment voor hun formidabele optreden! ASWH dat op een gegeven moment alles of niets ging spelen gooide alles hoog voor de pot, wat weer een kolfje naar de hand was van het kopsterke centrale duo. ASWH probeerde er nog wel een slotoffensief uit te persen, echt gevaarlijk werden ze niet meer. In blessuretijd kreeg invaller Ruben Kin een enorme kans om de voorsprong te verdubbelen. Jammer genoeg wist hij de trekker niet over te halen, waardoor het tot de laatste minuut billenknijpen bleef. Na een 4 - tal extra minuten blessuretijd floot scheidsrechter Serik af voor de wedstrijd. Staphorst had het hem weer geflikt!

Nabeschouwing

Opnieuw heeft Staphorst laten zien dat het op eigen veld haast niet is te verslaan. Deze keer moest topploeg ASWH in het stof bijten. Na afloop erkenden de gasten dat men niet in haar spel was gekomen. We kunnen natuurlijk zeggen dat ASWH haar dag niet had. Ook kan worden vastgesteld dat Staphorst door haar manier van spelen, voor iedere tegenstander een moeilijk te nemen hindernis is. En dat laatste is, denk ik, de kwaliteit die de ploeg van Jan van Raalte week in week uit laat zien. De ploeg oogt topfit en gaat voor elkaar door het vuur. Ondanks het gemis van sterkhouders Dennis Rosink en Ferdi ter Avest staat er een uitstekend elftal. Deze keer was het Remon Kroes die als middenvelder zijn rol moeiteloos invulde en een puike wedstrijd speelde. Echter vedettes lopen er niet rond bij Staphorst. Maar als collectief is het een geoliede machine! Iedereen voert zijn opdracht uit en gaat voor elkaar door het vuur. Met deze instelling heeft Staphorst dit seizoen boven verwachting gepresteerd. Door deze zege mag Staphorst komende dinsdag opnieuw proberen geschiedenis te schrijven. Op een kolkend Noorderslag wacht vv Noordwijk in de finale. We roepen een ieder op om na dit lange en slopende seizoen nog één keer massaal achter de spelersgroep te staan. Nu we zover zijn, willen we ook de beker winnen!

Opstelling Staphorst: René Oosterhof, Frank van der Burg ( Herwin Talen ) Ewald Koster, Roelof de Jong, Harm Jan Tip, Dennis Rosink, Martin van ’t Ende, Ron Mijnheer, Mark Schra, Martijn Brakke, Derrick Timmerman ( Ruben Kin )

Staphorst – ASWH 1 - 0 ( 0 - 0 )

Toeschouwers: 400

Reacties van Jan , Rob en Harm Jan op RTV Oost >> klik hier <<