Staphorst opent Oosterveens Olie Toernooi met winst

Achilles 1894 1 (zon)

30 juli 2016 14:00

Lars Eleveld

Staphorst heeft de eerste wedstrijd in het eigen Oosterveens Olie Toernooi met 5 - 4 van Achilles 1894 weten te winnen. In een doelpuntrijk duel wist de brigade van trainer Jan Vlap 5 keer het net te vinden. De tegenstander uit Assen maakte een goal minder, waardoor de eerste oefenzege een feit is. In de andere wedstrijd trok HZVV aan het langste eind. Na 90 minuten werd tegenstander MSC Meppel met 3 - 1 over de knie gelegd.

door Johan Post

Eerste helft

Nauwelijks was de wedstrijd onderweg of Staphorst kwam op voorsprong. Op aangeven van Martijn Brakke trof Camiel Fidom de roos. Even later kreeg Rurik Wind een behoorlijke mogelijkheid. Jeroen van der Meer die op 10 stond en op die positie aanvankelijk de nodige moeite had, raakte met een pegel de dwarsligger. Staphorst was in deze fase overduidelijk de bovenliggende ploeg. De gastheren lieten echter de teugels vieren en lieten hierdoor Achilles 1894 terug in de wedstrijd komen. Toch zouden de bezoekers na 26 minuten op gelijke hoogte komen. Uit de eerste de beste aanval werd het maximale resultaat behaald. Matthijs Hessens was het feestvarken. Enkele ogenblikken later was Stan Haanstra zelfs dicht bij de 1 - 2. Kort daarna was het prijsschieten geblazen. Was het eerst nog Martijn Brakke die Staphorst na slecht uitverdedigen van Achilles 1894 weer op voorsprong bracht, binnen 3 minuten waren de rollen omgedraaid en stond de 2 - 3 op het prachtige nieuwe scorebord. Achtereenvolgens waren het Stan Haanstra en Matthijs Hessens die geklungel in de achterste linie genadeloos afstraften. Staphorst zou meer druk naar voren moeten zetten, anders zou het wel eens een moeilijke middag kunnen worden. Op slag van rust bracht Martijn van ’t Ende, via een van richting veranderd schot, de ploegen weer in balans. Met een 3 - 3 tussenstand werd de kleedkamer opgezocht.

Tweede helft

Na de pauze begon Staphorst met een 5 - tal wissels aan het tweede bedrijf. Al gauw kwam de thuisploeg weer op voorsprong. Invaller Ruben Kin werd op de rand van het vijandelijke strafschopgebied onderuit gehaald. De toegekende vrije trap werd onberispelijk binnen geschoten door Jeroen van der Meer. Ondanks de vele wissels was Staphorst de tweede helft de ploeg waarvan de meeste dreiging uitging. Niet onbelangrijk was dat Achilles 1894 conditioneel ook de mindere was van Staphorst. En dat was overigens niet onbegrijpelijk, gezien het feit dat de ploeg uit Assen slechts een enkele training achter de kiezen had. In de 59e minuut werd de wedstrijd beslist. Goed doorzetten van Joost de Weerd leverde een doelpunt op. Achilles 1894 probeerde nog wel van zich af te bijten, tot grootse daden kwam het niet. Tegen het einde van dit duel kwam de ploeg van trainer Theo ten Caat nog wel terug, echter de tijd was tekort om nog iets te kunnen ondernemen. Hierdoor kwam Staphorst als overwinnaar uit de strijd. Achilles 1894 was wel de betere ploeg in het nemen van de strafschoppen die na afloop werden gehouden. Maar dat was slechts voor de statistieken. Na twee oefennederlagen tegen respectievelijk Sparta Nijkerk en ONS BOSO Sneek, kon Staphorst eindelijk weer het zoet van een overwinning smaken.

Nabeschouwing

Bij Staphorst waren Mark Schra, Derrick Timmerman en Teko Malanda afwezig wegens vakantie. Daarnaast was Rob Mijnheer net terug van vakantie en was onder handen genomen door verzorger Eibert Dunnink. De captain speelde niet maar sluit deze week weer aan bij de groep. Al met al een nuttige oefenwedstrijd. Trainer Jan Vlap had weer ietsje meer zicht gekregen op zijn selectie. Toch is er nog aardig werk aan de winkel voor de succesvolle oefenmeester die graag meer voetbal wil krijgen in de Staphorster formatie. Komende dinsdag wacht MSC Meppel. Een mooie gelegenheid om de automatismen er nog meer in te slijpen.

Staphorst - Achilles 1894 5 - 4 ( 3 - 3 )
Scheidsrechter: Lars Eleveld uit Oosterwolde
Ass. scheidsrechter: John de Vries uit Ens en Marcel vd Beld uit Emmeloord

Opstelling Staphorst: Niels Krijnen, Herwin Talen, Roelof de Jong, Ewald Koster, Lars Heuvelman (46. Reinier Crediet ) Dennis Rosink (46. Bas de Vries ) Martin van ’t Ende (50. Sander Nooi ) Jeroen vd Meer, Martijn Brakke (46. Joost de Weerd ) Rurik Wind (46. Remon Kroes ) Canmiel Fidom (46. Ruben Kin )