Staphorst opent seizoen met zege op Urk

Urk 1

Gert Jan Nagel
Klaas Kramer
Bennie Dunnink

Mannen zaterdag, 1, Hoofdklasse B

20 augustus 2016 14:30

Ritmeester, M.

Staphorst heeft de openingswedstrijd van het seizoen met hangen en wurgen weten te winnen. Tegenstander Urk moest na 90 minuten genoegen nemen met een 1 - 0 nederlaag. Jeroen van der Meer wist halverwege de eerste helft de enige en beslissende goal te scoren en was hierdoor de matchwinner. Door deze zege heeft de ploeg van Jan Vlap de matige voorbereiding weggespoeld en kon het na afloop genieten van de eerste driepunter.

door Johan Post

Eerste helft

Jan Vlap begon met exact dezelfde samenstelling als waarmee de doordeweekse bekerwedstrijd tegen AZSV werd gespeeld. Dit betekende dus dat Remon Kroes opnieuw op de rechtsbackpositie speelde. Lars Heuvelman bemande de linksbackplaats en speelde een dijk van een partij! Beide ploegen begonnen gretig, het voetbal was vooralsnog matig. Staphorst was in deze fase te onrustig, leed te snel balverlies doordat de eindpass te onzorgvuldig was. Na 20 minuten kwam Staphorst aan de leiding. Jeroen was zijn onzekere tegenstander te snel af en ronde een splijtende pass van Martijn Brakke voortreffelijk af. Je zag dat er in het vervolg van de wedstrijd een last van de aanvaller afviel na zijn allereerste officiële treffer voor Staphorst. Urk was even van slag door deze tegenvaller en leed  onnodig vaak balverlies door de lange bal te spelen. Toch waren de bezoekers dicht bij de gelijkmaker. Centrale verdediger Klaas Kramer kwam net tekort om doeltreffend te zijn. Staphorst was de ploeg met het meeste balbezit, maar was evenals Urk niet in staat kansen te creëren. Aan beide kanten was de werklust voorbeeldig, maar tot goed voetbal kwam het niet. Met een 1 - 0 voorsprong zocht de brigade van Jan Vlap de kleedkamer op.

Tweede helft

Urk - trainer Lucas Hoekman liet na de pauze spits Harmen de Boer achter, deze werd vervangen door Teun Hakvoort. Met veel opportunisme ging Urk op zoek naar de gelijkmaker. Jeroen van der Meer kreeg na rust nog de grootste mogelijkheid. Zijn kopbal, op een voorzet van Martijn Brakke, ging rakelings over. Even later zweefde doelman Cornelis Koffeman stijlvol door de lucht om een verlengde kopbal buiten de palen te houden. Zowel Staphorst als Urk brachten wissels binnen de lijnen. Bij de gasten kwam Jelle de Boer binnen de lijnen voor Riekelt Nentjes, terwijl de onzichtbare Camiel Fidom werd gewisseld voor Mark Schra. Door deze situatie schoof Rob Mijnheer door naar de spits en Mark Schra ging vanaf het middenveld spelen. Vanaf dat moment kreeg Staphorst weer de overhand en kreeg meer grip op het spel. Jeroen van der Meer zag een schot onschadelijk worden gemaakt door Cornelis Koffeman. Ondertussen liep de klok door in het voordeel van Staphorst. Urk zette aan en Staphorst kwam er enkele malen gevaarlijk uit met een uitval. Uit een van zo’n counter was Mark Schra er bijna doorheen. Klaas Kramer tikte Schra licht aan waardoor deze viel. Scheidsrechter Ritmeester bestrafte deze overtreding te zwaar en trok tot verbazing van velen de rode kaart. Ondanks dat Urk met 10 man kwam te spelen gaf de ploeg van Lucas Hoekman gas erbij en drong Staphorst terug. Staphorst had deze matige partij voetbal nog niet gewonnen. In de absolute slotfase ging Urk alles of niets spelen. Tot onvrede van alles wat Urk een warm hart toedraagt, liet arbiter Ritmeester doorspelen bij een vermeende overtreding binnen het strafschopgebied. De grensrechter stak even zijn vlag omhoog, maar liet deze even zo gauw weer zakken. Later zo zou de assistent verklaren dat de Urk – aanvaller tijdens zijn val hands had gemaakt. Bennie Dunnink kreeg nog geel voor protesteren, tot doelpunten kwamen de ploegen niet meer. Een zucht van verlichting ging over Sportpark Het Noorderslag toen het laatste fluitsignaal klonk.

Nabeschouwing

Van goed voetbal was zeker geen sprake geweest. Toch waren er na afloop louter lachende gezichten in het Staphorst kamp. Na de matige voorbereiding had de ploeg van Jan Vlap, nu het er echt om ging, uitstekende zaken gedaan en terecht 3 dure punten gepakt. De ploeg had gevochten voor wat het waard was en daarnaast niets weggegeven. Doelman René Oosterhof had nauwelijks iets te doen gehad. Deze zege geeft vertrouwen richting de volgende wedstrijd als ASV Dronten de tegenstander zal zijn. Het beste medicijn voor een ploeg die nog niet in goeden doen verkeert is een overwinning. Aan deze doelstelling is voldaan!

Opstelling Staphorst: René Oosterhof, Remon Kroes, Roelof de Jong,  Ewald Koster, Lars Heuvelman, Dennis Rosink, Martin van ’t Ende, Rob Mijnheer, Martijn Brakke ( 84. Mike Reuvers ) Camiel Fidom ( 68. Mark Schra )

Staphorst - Urk                 1 - 0 ( 1 - 0 )
Toeschouwers:                 400