NSC Nijkerk op eigen veld kansloos tegen Staphorst

Mannen zaterdag, 1, Hoofdklasse B

5 november 2016 14:30

Sahiner, B. uit Oss

Met een overduidelijke zege heeft Staphorst goede zaken gedaan in Nijkerk. NSC was volslagen kansloos tegen een goed en gedreven spelend Staphorst. De teller bleef uiteindelijk op 5 doelpunten staan, maar had Staphorst het vizier scherper gehad dan was een hogere uitslag zomaar mogelijk geweest.

door Johan Post

Zou Staphorst in staat zijn de zege die op Oranje Nassau werd behaald tegen NSC Nijkerk een goed vervolg te geven? Om in het spoor van koploper ACV te blijven was winst in Gelderland noodzakelijk. Het was toch wel een aderlating dat Martin van ’t Ende niet kon spelen vanwege problemen aan de knie. Mark Schra, Derrick Timmerman en Frank van der Burg waren eveneens niet van de partij. Gelukkig was de jarige Rob Mijnheer wel weer zover hersteld dat deze wel in de basis begon.

Terwijl de regen gezapig het luchtruim verliet, trapten NSC Nijkerk en Staphorst om 14.30 af voor de wedstrijd. Het eerste gevaar kwam van de thuisploeg. Een snelle uitval kon ternauwernood worden verijdelend door de achterste linie van Staphorst. Hierna was het over en uit en was het uitsluitend Staphorst dat  de klok sloeg. In de 10e minuut beloonde de brigade van Jan Vlap zichzelf. De veelvuldig door zijn medespelers gezochte Mike Reuvers haalde doeltreffend uit. Gezien het wedstrijdbeeld was dit volkomen naar verhouding! Na 26 minuten was het Rob Mijnheer die een teruggelegde bal van Martijn Brakke uiterst koel binnen knalde. Staphorst had geen kind aan NSC Nijkerk en was heer en meester op sportpark de NSC Burcht. Het enige wat de bezoekers nalieten, was de score voor rust nog hoger op te voeren. Met een dikverdiende 0 - 2 tussenstand zochten de ploegen de kleedkamer op.

Na de pauze was een zelfde spelbeeld te zien. NSC, dat van een 2 spitsen systeem was overgestapt naar 3 man voorop, probeerde nog wel, maar kwam gewoonweg tekort om het Staphorst moeilijk te maken. Toen Mike Reuvers doelpunt nummer 3 liet aantekenen was het duel gespeeld. NSC Nijkerk wilde niet helemaal vernederd worden en kwam zowaar nog terug tot 1 - 3. Tom de Ridder was de gevierde man bij de ploeg uit Nijkerk. Twee minuten later was het Martijn Brakke die Staphorst definitief in veilige haven bracht door de 1 - 4 te scoren. Vijf minuten voor het einde van de wedstrijd strooide Jeroen van der Meer, na een kolderiek moment tussen de NSC - keeper en medespeler, middels de 1 - 5 nog meer zout in de opengeslagen Nijkerker wond. Staphorst beloonde zichzelf met een gemakkelijke driepunter.

Vooraf was de gedachte dat het een moeilijke middag zou gaan worden in Nijkerk. Na afloop waren vriend en vijand er over eens dat het een kat en muis spel was geweest. Staphorst was een flinke maat te groot gebleken voor een timide spelend NSC Nijkerk. Dit geeft de burger weer moed voor het vervolg van de competitie. Er worden weer voldoende kansen gecreëerd. Het vijandelijke net wordt weer met grote regelmaat gevonden en de groep groeit langzaam toe naar het gewenste niveau. Volgend weekend wacht CSV Apeldoorn op het Noorderslag. De ploeg uit Apeldoorn draait een prima seizoen en staat op dit moment op de 3e plaats, op slechts 2 punten van koploper ACV. Een mooie uitdaging voor Staphorst om opnieuw tot een positief resultaat te komen.

Opstelling Staphorst: René Oosterhof, Rémon Kroes, Roelof de Jong, Ewald Koster, Lars Heuvelman, Rob Mijnheer (80. Sander Nooi ) Dennis Rosink (76. Reinier Crediet ) Jeroen van der Meer, Martijn Brakke, Camiel Fidom, Mike Reuvers ( 80. Ruben Kin )

Toeschouwers:                  350