Staphorst in galavoorstelling langs Sparta Nijkerk

Mannen zaterdag, 1, Hoofdklasse B

3 december 2016 14:30

Stan Teuben uit Aarle Rixtel

In een galavoorstelling tegen Sparta Nijkerk heeft Staphorst de koppositie weten te pakken. Kwam de thuisploeg eerst nog met 0 – 2 achter, na de pauze herstelde de ploeg van Jan Vlap zich op voortreffelijke wijze. Aan het eind stond de 4 – 3 einduitslag op het scorebord. Het aanwezige publiek heeft kunnen genieten van een ouderwets spelend Staphorst en ging dan ook dik tevreden huiswaarts.

door Johan Post

Eerste helft

Staphorst begon furieus aan de ontmoeting tegen Sparta Nijkerk. De ene na de andere aanvalsgolf werd afgevuurd op het doel van de ploeg uit Nijkerk. Vooralsnog konden de bezoekers stand houden. Naarmate de wedstrijd vorderde kwam ook Sparta Nijkerk een aantal keren gevaarlijk door. Zo moest René Oosterhof handelend optreden op de goed doorkomende Brian Bawuah. Even later was het wél raak. Een razendsnelle counter werd doeltreffend afgerond door Ali Alkan. Nauwelijks 60 tellen later lag nummer twee in het mandje. Deze keer was het Bilal Amarzgouiou die hard en zuiver binnen knalde. Een bittere pil voor het uitstekend gestarte Staphorst. De gastheren konden hun borst nat maken en gingen verwoed op zoek naar de aansluitingstreffer. Zowel binnen als buiten de lijnen liepen de spanningen op, wat weer voor de nodige irritaties zorgde. Rechtsback Brian Bawuah werd op de bon geslingerd door scheidsrechter Stan Teuben. Niet veel later beging dezelfde speler een vieze overtreding op Lars Heuvelman. Arbiter Teuben, die verder een puike wedstrijd floot, durfde het niet aan om voor de tweede keer geel te trekken, daar rood zeker op zijn plaats was geweest. Vlak voor de pauze kreeg Rob Mijnheer nog een vrije schietkans, echter de captain hing teveel achterover waardoor de bal hoog over het doel vloog. Ondertussen wisselde trainer Marco Roelofsen zijn rechtsback uit voorzorg. Staphorst bleef druk houden, maar slaagde er tot aan de rust niet in om  verandering te brengen aan  de 0 – 2 tussenstand. Met een negatieve tussenstand werden de warme kleedkamers opgezocht.

Tweede helft

Na de pauze zou Staphorst nog 45 minuten de tijd krijgen om de opgelopen schade te herstellen. Ze moesten niet de fout maken om geforceerd op zoek te gaan naar de aansluitingstreffer. Ook in dezen zou geduld een schone zaak blijken te zijn. Hartstochtelijk ging Staphorst op zoek naar de 1 – 2. Tien minuten was het tweede bedrijf onderweg of Martijn Brakke bracht de hoop terug in de Staphorst  harten. Weer drie minuten later was de stand weer in evenwicht. Rob Mijnheer was deze keer het feestvarken. Sparta Nijkerk was bezweken onder de enorme druk die Staphorst op de grasmat legde. En nog was het niet genoeg voor de brigade van Jan Vlap. Met een ongekende drive, die gelijk was aan een tornado, werd het doel onder vuur genomen. Het was dan ook geen wonder dat Sparta Nijkerk bezweek onder deze enorme druk. Camiel Fidom gaf het laatste zetje en liet het Noorderslag ontploffen van vreugde. Wat een power en wat een strijdlust legde Staphorst aan de dag. Deze werd nog eens extra beloond toen Martijn Brakke op fraaie wijze zijn ploeg op 4 – 2 bracht. Het publiek stond werkelijk op de banken. Dit was pure reclame voor het amateurvoetbal. Sparta Nijkerk leek in deze fase rijp voor een afstraffing, maar ondanks dat bleven de oranjehemden meer tegendoelpunten bespaard. Vijf minuten voor het verstrijken van de wedstrijd deed Janic Makizodila met een prachtige pegel iets terug. Zodoende werd het toch nog weer een wedstrijd. De spanning was dan ook om te snijden. Zou het Sparta Nijkerk toch nog gelukken om op gelijke hoogte te komen? Staphorst vocht voor wat het waard was en voor de aanwezige supporters was het billenknijpen. Dennis vd Wal liet zich gaan en moest na een slaande beweging richting Martin van ’t Ende met direct rood van het veld. Uiteindelijk wist Staphorst de overwinning uit het vuur te slepen en kon men zo 3 heel dure punten toevoegen aan het totaal.

Nabeschouwing

Door de winst van Urk op DOVO en de zege van  Staphorst is de ploeg uit de kop van Overijssel de nieuwe koploper in de hoofdklasse B. De ploeg verdient een groot compliment, voor de manier waarop ze na een schijnbaar kansloze tussenstand, zich wist te herstellen. Staphorst heeft aan klantenbinding gedaan en het aanwezige publiek met volle teugen laten genieten. Zo spelend is Staphorst tot heel veel in staat. Rest nog slechts 1 competitiewedstrijd tot aan de winterstop. En dat is niet zomaar even een tegenstander. Niemand minder dan DOVO zal de tegenstrever zijn. Een heerlijk slot van een reuze spannende eerste seizoenshelft.

Opstelling Staphorst: René Oosterhof, Rémon Kroes, Roelof de Jong, Ewald Koster, Lars Heuvelman (78. Mike Reuvers ) Dennis Rosink, Martin van ’t Ende, Rob Mijnheer, Martijn Brakke, Camiel Fidom. Mark Schra