Staphorst door nederlaag naar tweede plan

NSC Nijkerk 1

Eyup Terlemez (penalty)
David van de Groep
Nico van den Brom

Mannen zaterdag, 1, Hoofdklasse B

11 maart 2017 14:30

Beltman, G.J.

Drie dagen na de bekerwinst tegen SWZ Boso Sneek, stond Staphorst een nieuwe uitdaging te wachten. Deze keer was het NSC Nijkerk dat als tegenstander zou fungeren voor de ploeg van Jan Vlap. Opnieuw zou dat voor de eigen trouwe aanhang mogen gebeuren. Vooraf  kreeg Staphorst de favorietenrol toebedeeld, maar dit moest nog wel worden waargemaakt. Er waren wel de nodige zorgen. Zo had de technische staf opnieuw moeten puzzelen om een representatieve selectie op de been te brengen. Rémon Kroes had een behoorlijke dikke enkel. Tevens was het de vraag of er risico’s moesten worden genomen met Rob Mijnheer. De captain was in de bekerwedstrijd tegen SWZ Boso Sneek al voortijdig naar de kant gegaan met een blessure en begon de wedstrijd dan ook vanaf de bank.

door Johan Post

Eerste helft

In de beginfase was het Staphorst waarvan de meeste dreiging uitging. Martijn Brakke zag een knappe individuele actie worden gepareerd door doelman Patrick ter Mate. De bezoekers gooiden hier een portie ouderwetse strijdlust tegenaan. Al vroeg verstoorde de ploeguit Nijkerk de opbouw van Staphorst kant en werkte zich de hele wedstrijd het snot voor de ogen. Hier had Staphorst toch wel de nodige moeite mee. Was het de doordeweekse bekerwedstrijd welke Staphorst tegen SWZ Boso had afgewerkt, die de ploeg parten speelde? Weten doen we het niet, maar duidelijk was te zien dat de thuisploeg niet optimaal presteerde en niet in goeden doen was. Kansjes waren er wel, doelpunten bleven uit.
  Redelijk eenvoudig bleef NSC Nijkerk op de been. Vlak voor de pauze kreeg Staphorst een behoorlijke mogelijkheid. Mike Reuvers gaf een harde voorzet welke maar ternauwernood werd gemist door Martijn Brakke. Zonder treffers werd de rust bereikt. Na de pauze zou het tempo omhoog en de eindpass beter moeten.

Tweede helft

Na hervatting kwamen beide ploegen ongewijzigd binnen de lijnen. Nauwelijks was het vervolg onderweg of NSC Nijkerk kreeg een strafschop mee. Mike Reuvers die mee was teruggekomen, haalde Eyup Terlemez binnen de beruchte lijnen onderuit. Penalty, zo oordeelde scheidsrechter Beltman. Terlemez ging zelf achter de bal staan en mikte feilloos raak. Een behoorlijk domper voor Staphorst. Namens de thuisploeg was Dennis Rosink dicht bij de gelijkmaker. Jan Vlap begreep dat er iets gebeuren moest en bracht noodgedwongen de niet geheel fitte Rob Mijnheer ten koste van Lars Heuvelman in het veld. Met Rob in de gelederen ging de ploeg naarstig op zoek naar de gelijkmaker. Toch zou het nog een hele klus worden om de voor iedere meter vechtende machine uit Nijkerk te slopen. Rurik Wind en Frank vd Burg werden naar de kant gehaald voor Jeroen van der Meer en Camiel Fidom. Staphorst pompte, terwijl NSC Nijkerk loerde op een uitval. Uit een van zo’n counter was Yannick Cornelisz gevaarlijk. Na 75 minuten kwam Staphorst naast NSC Nijkerk. Wie anders dan Martijn Brakke was het feestvarken. Zou het dan toch nog gaan gebeuren? Binnen de minuut was de droom om alsnog tot winst te komen, aan flarden geschoten. David van de Groep liet zijn ploeggenoten juichen. Deze mentale opdoffer kwam keihard aan bij Staphorst. Was de thuisploeg alsnog in staat om de rug te rechten en andermaal vol gas op zoek naar de gelijkmaker te gaan?
 Het antwoord was negatief. Wat er ook werd ondernomen en ook het feit dat Staphorst 1 op 1 ging spelen, er kwam geen verandering meer in de stand. Doordat de ploeg uit de kop van Overijssel een enorm slotoffensief inzette en daardoor de organisatie niet altijd goed stond, waren de uitvallen van NSC Nijkerk levensgevaarlijk. Na 90 minuten floot arbiter Beltman de wedstrijd af.

Nabeschouwing

Door dit resultaat zal Staphorst voorlopig een pas op de plaats moeten maken. Het verschil met koploper ACV is inmiddels opgelopen naar 8 punten. De ploeg uit Assen heeft zelfs nog 1 wedstrijd tegoed. Laat nou ACV volgende week de volgende opponent zijn van Staphorst. Om de competitie toch nog spannend te maken, zou een driepunter wel heel erg welkom zijn.

Opstelling Staphorst; René Oosterhof, Frank vd Burg (70. Camiel Fidom ) Ewald Koster, Roelof de Jong, Reinier Crediet, Dennis Rosink, Lars Heuvelman (53. Rob Mijnheer ) Mark Schra, Martijn Brakke, Rurik Wind (70. Jeroen vd Meer ) Mike Reuvers

Staphorst - NSC Nijkerk 1 – 2  ( 0- 0 )
Scheidsrechter:
            Gert-Jan Beltman uit Rijssen