Voorbeschouwing Staphorst -CSV Apeldoorn

31 juli 2022 12:00

Zaterdag speelde Staphorst tegen HHC in het FinanXe Nederlagen Top Toernooi, er was een mooi opkomst qua publiek. Het weer was goed, het veld was goed. En de wedstrijd was redelijk. Vooral omdat de ploeg van Karlo Meppelink nog maar een weekje in training was. Staphorst starte met Daan Zwinselman, Leon Mulder, Dirk Muis, Daimen Schra, Freddy Quispel, Stan Haanstra, Jean-Paul Hooikammer, Kjelt Engbers, Gor Agbaljan & Jasper Huizing. HHC had in het eerste deel van de 1e helft een paar mogelijkheden op scoren. Kansjes van: Drost, Bouws & Mike Reuvers. Maar Zwinselman wist de nul op het scorebord te houden. Daar stond een afstandsschot van Hooikammer en een kans van
Haanstra tegenover. Net voor de rust (42e min) wist Ashwin Manuhutu de bal in de goal te werken. Ruststand 0-1.

Na de thee werden Hooikammer, Huizing en de goed spelende Agbaljan vervangen door Julius Duit, Mirko Zwiers & Jurian v/d Brink. De 2e helft waren er niet echt kansen te noemen. Pas in de 75e minuut was het raak, HHC zette de 0-2 op het scorebord door Mike Veenstra. Nog geen minuut later, zag Marlon Luchtenberg dat doelman Borgman wel aardig ver van zijn doel af stond. En schoot Marlon de bal vanaf zijn eigen helft over Borgman het doel in, Stand 1-2. Toch kon Staphorst niet de gelijkmaker maken en was het HHC die de voorsprong wist uit te breiden. Dat wel in blessuretijd. Rob
van der Leij wist de 1-3 binnen te tikken. Al met al een leuke pot voetbal. Dinsdag avond is de 2e wedstrijd voor Staphorst in Het FinanXe Nederlagen Top Toernooi. Ook dan zijn de dames van de Fleur Bloemen Stichting weer aanwezig op het Noorderslag (het goede doel van dit toernooi). U kunt ze gerust aanschieten voor een praatje, vragen of een donatie voor hun stichting. De stichting met als doel om pesten onder kinderen en jongeren tegen te gaan.

De 2e tegenstander voor Staphorst in het FinanXe Nederlagen Top Toernooi is CSV Apeldoorn. CSV Apeldoorn opgericht in 1946, is ontstaan uit een fusie met de clubs DETO en Gazelle. CSV Apeldoorn telt 1200 leden en beschikt over 5 velden waaronder 3 kunstgras velden. CSV Apeldoorn speelt aankomend seizoen in de Vierde Divisie B. Door dat ze vorig seizoen kampioen wisten te worden in de 1e klasse D. Waarin ze 3 seizoenen gespeeld hebben, omdat ze in seizoen 2018/2019 degradeerde uit de Hoofdklasse. Omdat ze de laatste competitie wedstrijd verloren met 4-1 van Staphorst. Met ke ( 2x ), Koster & Lemmens. Hierdoor moest CSV Apeldoorn de nacompetitie in.
En werd er verloren in blessure tijd van Roda’46 met 1-0.

Staphorst en CSV Apeldoorn hebben de vanaf seizoen 2009/2010 zo’n 8 seizoenen bij elkaar in de competitie gezeten. In dat 1e seizoen wist CSV Apeldoorn op de 3e plek te eindigen , waardoor zij promoveerden naar de nieuwe Topklasse. In die Topklasse eindigde CSV Apeldoorn op een 14e plek waardoor ze in de nacompetitie terecht kwamen. Dat zelfde seizoen kwam Staphorst ook in de nacompetitie terecht. Staphorst speelde toen eerst een voorronde met alle periodekampioenen van de Hoofdklasse C. In dat 3 luik wist SDC Putten te winnen van WHC met 2-0. WHC wist weer van
Staphorst te winnen met 2-1 onder anderen door een eigen goal van Ruben Peltjes en een doelpunt van Frank Kuurman. De beslissende wedstrijd Staphorst – SDC Putten was er eentje die nog in verscheidene supporters goed in het geheugen ligt. Staphorst kwam in de 2e helft op een 1-0 voorsprong door Camiel Fidom. Putten wist daarna gelijkt te maken. Met nog een kwartier te spelen liet trainer Hans van Dijkhuizen Paul Smid in vallen. Paul wist met een voorzet Niklas Hof te bereiken die de 2-1 in kopte. Daarna zette Smid zelf de 3-1 & 4-1 op het scorebord. En ten slotte zette maakte
Martijn Brakke de 5-1 op aangeven van Smid. Door dit resultaat kwam Staphorst in de 2e ronde en moest toen tegen de herkanser van de Topklasse CSV Apeldoorn. In de uit en thuiswedstrijd wist CSV Apeldoorn beide keren te winnen met 2-0. Waardoor CSV Apeldoorn de finale moest spelen tegen Montfoort. Deze wedstrijd werd er na verlening met 1-0 verloren en degradeerde CSV Apeldoorn naar de Hoofdklasse.

De trainer van CSV Apeldoorn is vanaf seizoen 2019/2020, ex profvoetballer Jan Kromkamp. Hij speelde ondermeer voor Go Ahead Eagles, AZ, Villarreal, Liverpool en PSV. Met PSV werd hij 2 keer landskampioen ( 2007 & 2008 ) en won hij met PSV de Johan Cruijfschaal in 2008. Met Liverpool werd in seizoen 2005/2006 de FA Cup binnen gehaald. Jan Kromkamp wist 7 keer in het Nederlands Elftal een oefenwedstrijd te spelen en 4 kwalificatiewedstrijden te spelen voor het WK in 2006.
De selectie van CSV Apeldoorn kent een 8 tal nieuwe gezichten vergeleken bij vorig jaar. Vanuit Onder 23 zijn Tijmen Luttikholt en Didier Martel bij de selectie gevoegd. Jeremy Jonker ( DVS’33 ), Rik Vlutters ( DZC’68 ), Jelle Macaré ( fc Zutphen ), Cen Köse ( Silvolde ), Jeroen Buitenhuis ( VVOG ) & Japer Verstratraten ( DTS Ede )

De wedstrijd Staphorst – CSV Apeldoorn begint dinsdagavond om 20:00 uur.
En staat onder leiding van scheidsrechter Jan Otten uit Hardenberg.
Voormalig sterspeler van Staphorst 5, die in de kelderklasse bekend stond als levensgevaarlijke buitenspeler .