Koffiedik kijken

13 maart 2018 12:00

Bert van der Sluis

Enkele dagen geleden op het werk gaf de koffiemachine op mijn werk met roots in Friesland mij een vervelende melding: koffiepak vervangen. Dat is wel vaker voorgevallen maar nog voor mijn eerste bakkie van de dag, dat viel even tegen.

Waarom geeft mijn Friese inspiratiebron die melding de avond ervoor niet? Gelukkig was er een oplossing voor deze situatie voorhanden: oploskoffie van hetzelfde merk van “net over de grens”. ’s Avonds bij thuiskomst liep er een soort Garfield door onze tuin en ik dacht: koffiedik Bert, je moet koffiedik strooien! Dat houdt die beesten in elk geval op afstand.
Even later las ik de voorbeschouwing van Johan Post op de wedstrijd AZSV Aalten tegen vv Staphorst en ik dacht weer aan het koffiedik. Koffiedik kijken wat we kunnen verwachten van de wedstrijd aldaar. En waar gaat mijn cluppie eindigen na 30 wedstrijden? Tegen wie spelen we de kwartfinale van de beker? De wedstrijden tegen Aalten zijn bijzonder: vaak felle strijd op het knollenveld waar de mais schijnbaar net afgehaald is. Tractoren komen je bijna tegemoet als je “sportpark Villekamp” opdraait. De ontvangst is prettig: even een gesprek met een bestuurslid de supportersclub van Aalten waar ik een sjaaltje mee ruil voor in de kantine. De wedstrijd begint een kwartier later wegens een vrachtwagen die op de A50 ter hoogte van Heerde een bakkie koffie wilde zetten en de combinatie even dwars op het asfalt parkeerde.
De wedstrijd dan: Staphorst zet veel druk vooruit, Aalten krijgt een kleine kans en zij scoren de 1-0. Deze stand staat tot ongeveer de 53e minuut op het scorebord. Dan schiet Staphorst middenvelder Mark Schra de bal prachtig in de verre hoek en komt Staphorst pas echt op stoom. Coach Jan Vlap zet alle aanvallers in het veld maar de overwinning komt er niet. Een 1-1 eindstand na een boeiende wedstrijd en van het slechte veld hebben beide ploegen last gehad. Ik kan er mee leven.
Koffiedik kijken naar de competitie: Waar gaan we eindigen? Hopelijk wordt Eemdijk of anders Ajax kampioen, het maakt mij niet uit. Als we volgend jaar maar weer een derby tegen de tapijtboeren, tegen Urk, tegen Excelsior 31 en lekker in de buurt spelen.
De bekerloting voor de kwartfinales zijn dinsdagavond na de wedstrijd tussen VC Trynwalden en Be Quick Dokkum. Ik veronderstel dat beide ploegen afkomstig zijn uit de provincie van mijn koffieapparaat en oploskoffie. Kanshebbers in de koker: Urk, Alcides, Drachtster Boys, Flevo Boys en Staphorst. De andere ploegen zijn ook kansmakers maar ik ken ze eerlijk gezegd niet. Feit is wel dat ze uit een hele boel ploegen toch bij de laatste 8 zijn beland, een prestatie van formaat! Ik hoop echter op een finale tegen Urk. Uit of thuis? Doe deze keer maar weer thuis, beide ploegen hebben veel supporters en gaan goed en sportief met elkaar om.
Zaterdag de proeffinale met een knipoog, maar dan in de competitie. Vooraf een bakkie koffie en naderhand een bakkie bier. Na een 1-0 overwinning in een wedstrijd die bol staat van spanning en hard werken. Wat wil je ook als de ene ploeg de lijfspreuk “nor vuren” en de andere “Kop d’r veur” heeft?

Graag tot zaterdag. Bakkie doen op het Noorderslag?