Vijfde competitienederlaag voor Staphorst

30 november 2014 12:00

Staphorst heeft ook in speelronde 11 niet weten te overtuigen. Na 90 minuten stond de ploeg van Jan van Raalte wederom met lege handen. Excelsior’31 was eenvoudigweg een maatje te groot voor Staphorst. Door dit resultaat is Staphorst afgezakt naar de onderste regionen van de hoofdklasse C.

Door Johan Post

Ondanks de matige fase waarin Staphorst momenteel zit, was het geloof in een positieve afloop tegen Excelsior’31 groot. Er was de afgelopen week scherp getraind en een ieder was doordrongen van de belangen die op het spel stonden. De voorwaarden om een gemotiveerde thuisploeg te zien, waren dus ruimschoots aanwezig. Harm Jan Tip was weer hersteld van de griep. Daartegenover stond de afwezigheid van de aan zijn pols geblesseerde René Oosterhof. Martin van ’t Ende, Derrick Timmerman en Tom Kisjes zitten voorlopig nog in de lappenmand.

Al snel kwam Staphorst op achterstand. Keerde Stijn Koch aanvankelijk een inzet van een Excelsior speler, de terugspringende bal werd alsnog binnen gewerkt door ten Bolscher. Een domper van formaat voor de gastheren. Even later was het dezelfde ten Bolscher die zijn tweede goal van de middag wist te produceren. Staphorst zou van goede huize moeten komen om deze tegenslag te boven te komen. Robert Pompstra moest geblesseerd het veld verlaten en werd vervangen door Ferdi ter Avest. De pauze brak aan met een dikverdiende 0 - 2 voorsprong voor de bezoekers uit Rijssen. Aanvallend had Staphorst geen vuist kunnen maken. Relatief eenvoudig was Excelsior’31 op de been gebleven.

Na de thee bracht Rob Mijnheer met een schitterende goal de hoop weer enigszins terug in de Staphorst harten. Zijn aansluitingstreffer leek de thuisploeg goed te doen. Zowaar werd er een offensief ingezet, maar na een kleine 10 minuten was dit alweer voorbij. Excelsior’31 profiteerde optimaal en bracht via topscoorder Ezafzafi de 1 - 3 op het scorebord. De ploeg van trainer Roeland ten Berge speelde de wedstrijd geroutineerd uit. Toch kon Staphorst vlak voor tijd via een penalty dichterbij komen. Martijn Brakke zag zijn inzet worden gestopt door doelman Loohuis. Dit bleek tevens het laatste opwindende moment van de wedstrijd te zijn. Onder een snijdende kou gingen de aanwezige toeschouwers gauw op zoek naar de warme kachel.

Wederom was Staphorst niet in staat geweest om een vuist te maken. Er werd keihard gewerkt, aanvallend was het allemaal onvoldoende. De ploeg zit in de hoek waar de klappen vallen. Er rest niets anders dan keihard te blijven werken en hopen op betere tijden. Tot aan de winterstop resten nog wedstrijden tegen Urk uit en Harkemase Boys op het Noorderslag.

Opstelling Stijn Koch, Herwin Talen, Roelof de Jong, Ewald Koster, Harm Jan Tip, Robert Pompstra (41. Ferdi ter Avest ) Rob Mijnheer, Mark Schra, Frank Kuurman, Reinier Crediet (70. Lars Heuvelman ) Martijn Brakke

Staphorst - Excelsior’31 1 - 3 ( 0 - 2 )
R. Wijma uit Oosterwolde
Ass. scheidsrechter D. de Haan en M. Dijk