Van de regen in de thumbs up…

4 oktober 2015 19:30

In mijn vorige blog schreef ik weg dat het allemaal nog kon en dat we hoop moesten houden enzo. Inmiddels zijn wij een paar weken verder en is hoop veranderd in realisme. Is de renovatie klaar voor de winterstop? Mijn hoop zei ja, maar inmiddels zegt mijn realisme nee. Er is ondertussen wel een hoop gebeurd, zowel aan de te renoveren velden als onderhoud aan de andere velden. En een mooie bijkomstigheid, je leert ook nog eens wat. Ik wist bijvoorbeeld niet dat er ook een graszaad bestaat dat harder is en dus ook tegen koudere temperaturen kan. Dit levert op dat het nog kan ontkiemen voor de winter, zodat de grasvlakte beter dicht groeit.

Maar goed, laat ik eens eerst proberen uit te leggen hoe het kan dat de velden niet klaar zullen zijn voor de winterstop. Het schijnt in Nederland nog wel eens te regenen en dan soms ook gewoon veel in één keer. Nou, en dat “wel eens” en “soms” hadden wij de afgelopen weken heel vaak. Op die momenten pakten de grijze wolken zich samen boven de gestelde planning. De velden kwamen deels blank te staan en leken net op de rijstvelden op Bali, alleen daar hou je er rijst aan over en hier had je alleen water.

Met als gevolg dat de processen die eigenlijk al een flink aantal weken geleden uitgevoerd zouden worden, pas afgelopen week zijn gedaan omdat anders de velden beschadigd zouden worden. De werkzaamheden die afgelopen week allemaal zijn gedaan bestonden uit beluchten, doorzaaien en bemesten. Ook de andere velden (hoofdveld, veld 5 en veld 6) zijn de afgelopen dagen onderhouden. En ik moet zeggen, dat zag er uit als een knap staaltje werk van Vos Ruinerwold. Wel is het zorgelijk dat het water zo slecht weg loopt en dus de nieuwe drainage nog niet naar behoren werkt. Natuurlijk heeft dat ook de tijd nodig, maar is er wel richting de Gemeente aangegeven dat we dit als zorgelijk beschouwen.

Onze focus ligt dus nu op de start van de tweede seizoenshelft om de velden weer in gebruik te nemen. Hopelijk kan een ieder het als voordeel zien dat het dan ook lang en in redelijke rust heeft kunnen groeien wat het uiteindelijke resultaat natuurlijk bevordert.

Verder had ik het in mijn vorige blog ook over veld 100. Helaas is veld 100 niet meer. Het bestaat nog wel, maar heet nu op papier veld 9. Daarnaast is het ook (even) niet meer. De kwaliteit van het veld was dermate slecht dat men het onverantwoord vond hier wedstrijden op te spelen. Inmiddels is dit veld ook onderhanden genomen door Vos Ruinerwold en hebben we de goede hoop dat we het veld straks toch weer kunnen gaan gebruiken, maar dat is wel weersafhankelijk gezien het feit dat dit veld minder kan hebben dan de andere velden.

Als laatste richt ik mij graag even tot alle teams en vrijwilligers die deze renovatie mogelijk maken. Enerzijds de onderhoudsploeg voor wat betreft het beheer en onderhoud van de velden, maar anderzijds ook de teams (en dus ook de mensen achter de teams). De teams die begrip op brengen voor de situatie, uitwijken naar andere verenigingen om de wedstrijd daar te spelen, thuiswedstrijden omzetten naar uitwedstrijden, etc. Samen met het wedstrijdsecretariaat wordt dat elk moment opnieuw bepaald en georganiseerd. Geweldig wat er door al deze mensen aan werk wordt verzet.

En soms is het even de bakens verzetten, maar het is super om te zien hoe we deze renovatie toch maar even met z’n allen doen en realiseren.
Ik zeg: Thumbs up!

Ronald de Weert