Toneelgroep vv Staphorst weer druk bezig met nieuw toneelstuk

10 november 2015 17:30

Begin september zijn we als toneelgroep weer begonnen met de repetities voor een nieuw toneelstuk. Het was een hele klus om weer een geschikt stuk te vinden. Vele toneelstukken hebben we doorgelezen en uiteindelijk is in gezamenlijk overleg besloten het toneelstuk PLAMUREN IS PLAMUREN op te voeren.

Het is een klucht in drie bedrijven van de schrijver Henk Roede en het is in dialect overgezet door Ben ten Velde. Uiteraard hebben we zelf ook de nodige wijzigingen aangebracht of leuke dingen toegevoegd.
We spelen weer met dezelfde groep als vorig jaar. Alleen Arend Roo doet helaas niet meer mee, omdat hij de repetities niet meer kan combineren met de wisselende diensten op zijn werk.
Natuurlijk betreuren we dit als groep, omdat we Arend jarenlang als een goede en fijne toneelvriend hebben ervaren die vele types op prachtige manieren heeft neergezet.
Doordat de keuze op Plamuren is Plamuren is gevallen, hoefden we niet op zoek naar een vervanger voor Arend. Speelden we meestal met vijf mannen en vijf vrouwen, nu wordt het stuk gespeeld met een man minder. Dus zijn het nu vijf dames en vier heren.
Het zijn Grietje Troost, Hilga Miggels, Margriet Mussche, Marry Schra en Hennie Kip die het opnemen tegen Jan en Klaas Troost, Klaas Talen en Arjan Huls.
Het stuk speelt zich af in een schoonheidssalon die geërfd wordt door twee broers. Het zijn twee flinke bouwvakkers die hun hand nergens voor omdraaien. Dat komt dus goed uit. Ze zijn van plan de schoonheidssalon eerst op te knappen en daarna met flinke winst te verkopen. Tot aan de verkoop moet de beautysalon wel gewoon doordraaien. De beide broers redden zich op het oog goed met hun klanten, want voor hen geldt: plamuren is plamuren. Maar dan blijkt er nog een erfgenaam te zijn en die laat zich zeker de kaas niet van het brood eten. Een en ander heeft tot gevolg dat er allerlei rare, maar vooral komische dingen gebeuren. De toneelgroep hoopt dat er weer net zoveel toeschouwers komen als afgelopen jaar. Er waren toen vijf voorstellingen gepland. Achteraf moest er nog een zesde voorstelling komen vanwege de grote belangstelling. Voor de komende periode gaan we in eerste instantie ook weer uit van vijf voorstellingen met de mogelijkheid tot een extra uitvoering. Wel willen we nu voorkomen dat er weer sprake van een overvolle zaal zal zijn. Daarom zullen per uitvoering niet meer dan 200 kaarten worden verkocht.

De volgende data zijn gepland:

• Vrijdag 29 januari (voor leden supportersvereniging en leden vvs)
  • Zaterdag 30 januari
  • Woensdag 3 februari
  • Vrijdag 5 februari
  • Zaterdag 6 februari (voor sponsoren)

Eventuele opties : 12 en 13 februari

De voorstellingen zijn in Zaal Spoorzicht.

Over de kaartverkoop zullen nog nadere mededelingen volgen.