Frank van der Burg vaste waarde bij hoofdklasser Staphorst

2 mei 2016 12:00

Dit seizoen heeft Staphorst een aantal nieuwelingen aangetrokken. Eén van deze nieuwe spelers is Frank van der Burg geweest.

De gedreven rechtsback is 19 jaar oud en studeert op dit moment als gymdocent aan het Windesheim te Zwolle. Bij zijn vorige clubs speelde Frank meestal als middenvelder of rechtsbuiten. Voordat van der Burg bij Staphorst ging spelen was hij lid bij Z.A.C. en FC Zwolle. Daar viel Frank af en zodoende belandde hij bij het Zwolse Be Quick’28. De scouts van Staphorst kregen hem in het vizier en na een aantal gesprekken was het rond.  Zijn ambities om zo hoog mogelijk te spelen maakte zijn keuze voor Staphorst wat gemakkelijker. Daarnaast kreeg hij via oud-ploeggenoot René Oosterhof positieve reacties over Staphorst, waardoor de stap naar de club uit de kop van Overijssel snel was gemaakt. De overgang naar de hoofdklasse heeft Frank zichtbaar zonder problemen  ondergaan. Weliswaar gaat het op dit niveau aanmerkelijk sneller, echter de leergierige van der Burg wist zich goed aan te passen. In de aanloop naar het huidige seizoen speelde Staphorst in de voorbereiding het eigen Oosterveens Olie toernooi. Met een sterk deelnemersveld wist Staphorst, tot verrassing van velen,  dat toernooi glansrijk te winnen. In die wedstrijden liet Frank van der Burg  zien uit het goede hout te zijn gesneden.

Zijn definitieve doorbraak kwam in de bekerwedstrijd tegen Kozakken Boys. Na dit duel heeft Frank niet meer buiten de basis gestaan.  Tot ieders tevredenheid  speelt de geboren Zwollenaar vast  op de rechtsbackpositie en is daar niet meer weg te denken.  Als 19 - jarig broekie speelt Frank als een routinier, gedreven en als het even kan zie je hem vanaf de rechtsbackpositie oprukken over de flanken.  Met een  enorme drive bijt Frank zich in vrijwel iedere tegenstander vast. Je moet dan ook van goede huize komen om langs deze pitbull te komen! Verdedigend gaat het als een tierelier, alleen zal hij in aanvallend opzicht nog wat rustiger aan de bal moeten worden. Ontwapenend als hij is zegt hij daar ook terdege van bewust te zijn.  Kortom een versterking, die zich enorm aan het ontwikkelen is  en waar Staphorst met recht trots op kan zijn.

Bij zijn huidige club zien ze graag dit soort spelers. Niks geen geouwehoer, maar gewoon je ding doen en er vol voor gaan.  Onder Jan van Raalte is van der Burg een vaste basisspeler geworden  en gezien zijn stormachtige ontwikkeling  lijkt het er sterk op dat Frank van der Burg de komende jaren niet meer is weg te denken bij het vlaggenschip van Staphorst. Ook over Jan van Raalte is Frank erg te spreken! Een goede en gedreven trainer die het uiterste van zijn ploeg eist.  Dit seizoen zijn er maar weinig tegenstanders geweest waar Frank het moeilijk tegen heeft gehad.  Daarnaast wordt Frank onder de wedstrijden gecoacht door de routinier die Staphorst in haar gelederen heeft, en daar wordt Frank uiteraard ook niet minder van. De resultaten van de geelhemden zijn voortreffelijk en de sfeer binnen de groep is eveneens optimaal!

Tenslotte wil Frank nog een aantal dingen kwijt. Allereerst is zijn wens om zo hoog mogelijk te spelen en zoveel mogelijk uit zijn carrière te halen. Promotie naar de derde divisie staat daarom hoog aangeschreven voor de Zwollenaar. Tevens kijkt hij reikhalzend uit  naar de bekerfinale tegen Flevo Boys. Niet alleen Frank, maar heel de groep wil deze kraker winnend afsluiten. Voor eigen publiek en onder toeziend oog van vele toeschouwers gaat  Staphorst vol voor de winst. Dit buitenkansje wil men niet laten lopen. Bij de club zijn ze dan ook heel tevreden met een speler als Frank van der Burg!  De wens is dan ook dat Staphorst nog vele jaren mag genieten van deze kanjer.

door Johan Post