Staphorst en Jan van Raalte een perfecte combinatie

13 juni 2016 13:15

Na 4 jaar nemen vv Staphorst en trainer Jan van Raalte afscheid van elkaar. In de jaren dat van Raalte actief was bij de club uit de kop van Overijssel, is de club doorgegroeid en heeft het vlaggenschip behoorlijke progressie gemaakt. Als een waakhond hield Jan van Raalte zijn manschappen in de gaten en weinig tot niets ontging de gedreven trainer.

De samenwerking kan omschreven worden als voortreffelijk! Naast een goede trainer is Jan ook een goudeerlijke kerel. Als hij wat op z’n hart heeft zegt hij het ook, en dat is iets wat mij bijzonder aanspreekt. Gewoon recht voor z’n raap en geen doekjes er omheen binden. De samenwerking bij Staphorst is dan ook van een leien dakje gegaan. Slechtst 1 seizoen liep het wat minder en moest Staphorst zich notabene via de nacompetitie vrijspelen. Gelukkig liep het allemaal met een sisser af, waardoor Staphorst hoofdklasser bleef. Voor Jan van Raalte waren de 4 seizoenen Staphorst als een warme deken.

Als voetballer was Jan al bezig met de organisatie binnen de lijnen, die met name teambelang hoog in het vaandel had staan. Het was dan ook geen toeval dat Jan van Raalte na zijn spelerscarrière in het trainerwereldje terecht kwam. Tijdens zijn laatste jaar als speler bij Harkemase Boys haalde van Raalte het diploma van oefenmeester 1. Sindsdien was hij trainer bij HHC Hardenberg, Flevo Boys, Drachtster Boys en nu dus 4 jaar Staphorst. Naast een drukke baan is voetbal zijn passie. Ondanks dat het soms druk is, krijgt de inwoner van Harkema er zelfs energie van.

Na dit seizoen gaat de gedreven trainer aan de slag bij SC Genemuiden. Maar eerlijkheid gebied wel te zeggen dat hij ook wel oren had naar de vacature bij zijn oude club Harkemase Boys. Persoonlijk had die combinatie best gekund, echter de technische commissie van de Friese club oordeelde anders en besloot de wens van Jan niet uit te laten komen. Bij de club uit de tapijtstad hebben ze de laatste jaren niet goed gepresteerd. Diverse trainer werden de laan uitgestuurd en daarnaast was het intern erg onrustig. Dit seizoen scheelde het een haar of SC Genemuiden was afgedaald naar de 1e klasse. En dat is iets waar ze niet aan moeten denken bij de eens zo succesvolle club. Ondanks deze mindere periode heeft van Raalte met zijn volle verstand een 1 – jarig contract getekend. De intentie is er echter wel om voor een langere tijd aan de slag te gaan. Iedere club maakt wel eens een mindere periode door en Jan van Raalte ziet het echt als een uitdaging om als trainer van SC Genemuiden aan de slag te gaan.

Aanvallend voetbal staat hoog in het vaandel. Daarnaast moet zijn ploeg uitstralen dat de absolute wil aanwezig is om te willen winnen. Bij Staphorst is het laatste zeker van toepassing! De ploeg gaat altijd voor een positief resultaat en daarnaast verricht de ploeg ongelofelijk veel arbeid. Morgenavond (14 juni) staat Staphorst in de finale van de landelijke beker. Niemand minder dan het roemruchte vv Noordwijk zal de tegenstander zijn. Alleen al voor de vertrekkende Jan van Raalte zou het een fantastisch cadeau zijn als de beker daadwerkelijk wordt gepakt. Met het hoofd fier omhoog en vertrekkend vanuit de voordeur gunnen de supporters, het bestuur en de spelersgroep van Raalte de kers op de taart van ganser harte. Jan het gaat je goed kerel!

door Johan Post