Kunstgrasvelden

7 oktober 2016 10:45

Woensdagavond, 5 oktober zond ZEMBLA een reportage uit die ‘Gevaarlijk spel’ heet. Deze televisie-uitzending ging over de mogelijke gezondheidsrisico’s van spelen op kunstgrasvelden.

Kern van hun boodschap is dat gemeenten uit moeten kunnen gaan van wat het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) hierover zegt. RIVM zegt hierover dat er van sporten op kunstgrasvelden geen gezondheidsrisico’s te verwachten zijn. Dit is tot op heden het standpunt van RIVM. Op verzoek van het ministerie van VROM heeft het RIVM in 2006 onderzoek gedaan naar de veiligheid van rubbergranulaat. Uit de beoordeling bleek dat de korrels geen risico’s met zich meebrengen voor de gezondheid van mensen die sporten op kunstgrasvelden. Het RIVM geeft gemeenten en KNVB een positief advies over het gebruik van rubbergranulaat. Veel gestelde vragen over rubbergranulaat vind je op de website van RIVM.

Uiteraard baart de berichtgeving ons ook zorgen, aangezien vv Staphorst geen gebruik maakt van kunstgrasvelden is er bij ons niets aan de hand. Maar wij als bestuur kunnen ons voorstellen dat ouders ongerust zijn en dat zij hun kinderen niet meer bloot willen stellen aan deze rubberkorrels. Ons voorlopig standpunt is dan ook dat met betrekking tot de uitwedstrijden door de teams zelf, geld ook voor de senioren, een besluit genomen mag worden of men wil aantreden op kunstgras. Als bestuur zullen wij die teams steunen. De KNVB geeft aan dat er geen nadelige consequenties voor de teams en/of clubs zijn (woordvoerder van de KNVB, Chris van Nijnatten vanochtend op Radio 1). Laat het wedstrijdsecretariaat weten als jullie besluiten niet te spelen. Zoals wij begrepen hebben gaat de KNVB aanstaande maandag in gesprek met de RIVM en laten wij maar kijken wat hier de uitkomst van is. Als er wat meer bekend is zullen wij als bestuur ook een defintief besluit nemen!