Club TV

28 februari 2017 23:00

Bert van der Sluis

Je hoeft anno 2017 eigenlijk geen wedstrijd meer te missen. Zo zijn alle Eredivisie duels live te zien op Fox Sports, de Jupiler League samenvattingen (soms ook helemaal live) zijn te bekijken, de Tweede divisie wordt gefilmd en op zaterdagmiddag om half 4 wordt er een wedstrijd live uitgezonden.

O ja, op zondagochtend volgen nog samenvattingen van de overige wedstrijden in deze nieuwe competitie. Met de groeiende populariteit van Youtube en social media begon een aantal seizoen geleden een nieuwe ontwikkeling in het (top)amateurvoetbal: Club TV.

Wie de eerste club was weet ik niet, maar ik weet nog dat ik de Spakenburger derby op deze manier kon bekijken en voor ik het wist had ik van vele toenmalige topklassers veel mooie beelden gezien. Een mooie intro, leuke tune en soms zelfs commentaar en in het geval van Excelsior ’31 zelfs een presentatrice die voor en na de wedstrijd leuke interviews doet met spelers en coaches.

Voor de sponsorcommissies van de clubs wordt het nu even schakelen maar desalniettemin niet minder interessant. “Verkochten” ze voorheen sponsorborden, nu is het Club TV kanaal op YouTube kanaal een geweldige manier voor sponsorinkomsten. Beelden worden veelal bekeken door mensen die de wedstrijd moesten missen door bijvoorbeeld hun eigen voetbalwedstrijd, ziekte, leeftijd of voor werkende ondernemers. Voor die laatste groep is het impact van die sponsoring meteen duidelijk. Je weet uit eigen ervaring dat er meer ondernemers zijn die de wedstrijden moesten missen, en die mensen kijken de beelden graag toch even terug, al is het alleen maar om de (afgekeurde) goals te bekijken. En natuurlijk: komt mijn bord in beeld?

Tussen een flitsende intro en de wedstrijdbeelden kunnen prima een paar sponsornamen genoemd worden want iedereen weet: “voor niets gaat de zon op”. Een goede camera kost nogal wat en niet elke cameraman wil kosteloos in weer en wind filmen. Gemiddeld levert een uur filmen ongeveer 3 uur werk op om een film in te korten, te voorzien van de intro, de tussenstand, de logo’s en namen van de sponsoren en clubs en wat er zoal voorbij komt. Het is aan de club om te bepalen hoe deze inzet vergoed kan worden, maar uit de clubkas betalen is zonde als je er ook sponsoren voor kunt vinden. Bij mijn cluppie hebben we sindskort “vv Staphorst TV” en met ons bedrijf “doen we mee”! We hadden al een sponsorbord hangen op Sportpark het Noorderslag, en voor diegene die zich afvraagt wat daar dan nog het nut van is: de camera ontziet ook deze borden niet en op deze manier gaat het zelfs hand in hand. Op deze manier mis je geen bal meer van je favoriete club!

Voor de facebookers zou ik zeggen: like de “Kelderklasse”, de voetbalversie van “funniest home videos”. De lagere elftallen maken en plaatsen hier ook hun eigen filmpjes en deze zijn minder serieus, maar absoluut de moeite waard om te bekijken. Van een complete muziekinstallatie bij de doelpunten tot het bakken van hamburgers tijdens de tweede helft om warm te blijven op de reservebank.

En voor de kijkers van Club TV: wat is het verschil tussen gratis en voor niks? De beelden zijn voor jullie gratis, maar niet voor niks! De Club TV kijkers wil ik veel plezier wensen met de beelden en de sponsorcommissies veel succes met het genereren van de (extra) inkomsten.