Column: Sfeer

31 maart 2017 19:00

Bert van der Sluis

Volgens de dikke van Dale:
sfeer (de; v(m); meervoud: sferen)1 kring: in hoger(e) sferen zijn met zijn gedachten bij de hoogste zaken2stemming die ergens heerst: een plezierige sfeer 3 goede stemming: er was helemaal geen sfeer; belangensfeer, invloedssfeer

Wanneer is er sfeer bij een voetbalwedstrijd? Als iets compleet van te voren bedacht is of juist als iets toevallig samenkomt? Lastig te zeggen maar het zal per situatie verschillen. Herkenbaar is wel dit: hopen op een gewèldige wedstrijd maar het eindigt in 0-0 en dat bij een temperatuur van net boven het vriespunt. Geen sfeer doordat iedereen thuis schaatsen zat te kijken, moest werken of domweg niet zo gek zijn als ik. Wellicht eveneens herkenbaar: een wedstrijd tussen twee middenmoters op de laatste speeldag van de competitie die nergens meer om spelen maar het weer is fantastisch, de wedstrijd eindigt in 5-5 en de mooiste doelpunten komen voorbij. Naderhand is er een geweldig feest in of voor de kantine met een enthousiaste groep supporters en de gezelligheid kent geen tijd. Dan is er wellicht niet veel bedacht vooraf en juist dan is er sfeer.

Ik heb weinig met profvoetbal en stadions waar iedereen op een vast stoeltje achter een hek moet zitten, gescheiden van het andere publiek. Nee dan liever door elkaar heen staan, voor de wedstrijd even een gesprek met iemand van de andere club over de blessures, de roddels en natuurlijk het geschatte budget van de ploeg waar “we” tegen spelen. Dat is topamateurvoetbal, en daar krijg ik een warm gevoel van, zelfs bij temperaturen waarbij de rayonhoofden in Friesland elke avond bij elkaar komen omdat het wel of niet “oan giet”.

Vroeger toen mijn cluppie vv Staphorst nog in de vierde klasse speelde stond er toch altijd wel een man of 100 aan de kant te kijken naar de verrichtingen van ons vlaggenschip. Nu we al een jaar of 10 in de hoofdklasse acteren en dat al “gewoontjes” begint te worden is dat meestal voor een man of 500 bij een thuiswedstrijd en bij een derby tegen Genemuiden minmaal het dubbele. De oude ervaren club tegen de relatief nieuwe ambitieuze club op hetzelfde hoge niveau. Tel daar bij op dat de oud-trainer van Staphorst, Jan van Raalte, nu voor de groep staat in het tapijtdorp verderop. Dan worden mensen in Staphorst (en ook Genemuiden) nieuwsgierig naar de wedstrijd, komen massaal opdraven, samen met vaders en zonen in de auto. Bij de bar in de rust bestel je het bier net even te laat en als je de laatste slok opdrinkt van je tarwesmoothie dan klinkt het fluitsignaal alweer voor het begin van de tweede helft. Gelukkig was je er toch bij en als je er een paar jaar later aan terug denkt krijg je weer kippenvel: dan was er sfeer!

De twaalfde man is mijns inziens belangrijk als het om sfeer gaat. Voetballen kunnen deze gasten  allemaal wel op hoofdklasseniveau, en een doel heeft een club ook wel bij aanvang van de competitie. Prestaties zijn natuurlijk afhankelijk van kwaliteit en kwantiteit en ook van randzaken als blessures en schorsingen. Maar als het er echt om gaat dan komt de twaalfde man om de hoek: die kunnen de 11 spelers in het veld opjutten om nét even een stapje harder te lopen en de ploeg te ondersteunen. We zagen het bij de bekerfinale van district Noord vorig jaar: Flevo Boys verloor met 2-0 maar was het eerste kwartier zichtbaar onder de indruk van een geelblauwe golf met bloedfanatieke supporters die hun 11 clubgenoten ophitsten. Twee momenten van onachtzaamheid werden feilloos afgestraft en eigenlijk waren de overige 75 minuten overbodig. Sfeer was er echter de gehele wedstrijd en het feest naderhand was geweldig! De volgende dag overigens iets minder, maar dat terzijde.

Die twaalfde man is bij Staphorst altijd wel ruim aanwezig, maar bij andere ploegen helaas wel wat minder. Hopelijk helpt het dat de lopende competitie nog alle kanten op kan, het weer toch veel fijner is en dat een woonboulevard toch ook altijd hetzelfde is. Laat je ploeg niet in de steek, zorg voor sfeer, maar hou het sportief en geniet vooral. O ja, en maak de barvrouw geen verwijt, ze staat voor niks in eigen tijd.

En dan nog een oproep aan de spelers: bedank je publiek ALTIJD! Men komt voor jullie en men  samen met jullie winnen in een goede sfeer en een mooie tijd beleven waar men later van zegt: “weet je nog: die wedstrijd tegen die rauwdouwers? Het was kantje boord maar we schreeuwden onze jongens naar voren, alles leek ineens te lukken en we scoorden de beslissende goal in de laatste minuut en hebben tot in de kleine uurtjes een geweldig feest gehad”! Daar moet je het als voetballer voor doen en niet alleen voor de centen. Hoewel.. een bijdrage voor de woonboulevard in lange gure kerstvakantie natuurlijk altijd welkom! Kun je thuis in een lekkere sofa naar Voetbal inside en daarna in een gemoedelijke sfeer naar het laatste nieuws over Wes en Yo kijken!