IJzersterk Staphorst bezorgt DFS eerste thuisnederlaag

Rick van Walsem
Mark Harlaux
Lorenzo Davids
Dennis Rosink (vrije trap)
Rutger Worm
Alex Scheffer
Noe Bokila
Jan van Alst
Melvin van Osenbruggen
Rob Mijnheer (intikker)

Mannen, 1, Hoofdklasse B

25 november 2017 14:30

Jerôme Vries uit Bunde

Staphorst heeft in speelronde 12 op overtuigende wijze DFS op eigen veld een gevoelige nederlaag toe weten te brengen. De manier waarop de ploeg van Jan Vlap 90 minuten speelde was een genot om naar te kijken. Vanuit een ijzersterke organisatie en met prima veldspel werd DFS terecht teruggewezen. Deze overwinning is er één van het collectief!

De wedstrijd

Op een goed bespeelbare grasmat, was de gedachte vooraf, zou het een heel karwei worden om de solide en ervaren formatie uit Opheusden van zich af te schudden. Hoe anders zou de wedstrijd verlopen. Vanaf minuut 1 speelde Staphorst vanuit een voortreffelijke organisatie, met veel overtuiging, en heeft 90 minuten lang werkelijk niets weggegeven. Weliswaar had DFS optisch een veldoverwicht, Staphorst was de ploeg waar verreweg de meeste dreiging vanuit ging. Zo zag Martijn Brakke een als voorzet bedoelt schot  op de bovenkant van de lat eindigen. Met name over de linkerkant kon Staphorst DFS pijn doen. Met grote regelmaat ging de goed spelende Reinier Crediet eroverheen, om vervolgens puike voorzetten af te leveren, welke jammer genoeg niet in goals werden omgezet. De thuisploeg, die op eigen veld nog geen enkel punt in competitieverband had laten liggen, mochten met een 0 – 0 ruststand het meest blij zijn.

Na de pauze beloonde Staphorst zichzelf al vrij snel. Heine Uuldriks zag een halve omhaal tot verrassing van velen tussen de palen verdwijnen. De ontlading was enorm in het Staphorst kamp! Vanaf dat moment was er maar één ploeg die de wedstrijd dicteerde en dat was Staphorst. DFS moest nu wel komen, wat de bezoekers uit de kop van Overijssel weer ruimte zou verschaffen. Verder dan enkele hoge ballen voor het doel van René Oosterhof kwam de thuisploeg niet. Een razendsnelle uitbraak van Staphorst kant bleef zonder resultaat. Even later zag Martijn Brakke, die samen met Heine Uuldriks 4 verdedigers bezig hield, zijn inzet rakelings naast gaan. Dat DFS niet in de wedstrijd kwam was mede de verdienste van Staphorst. De brigade van Jan Vlap speelde zeer geconcentreerd en ging de persoonlijke duels vol aan. Met name de uitstekend spelende Rémon Kroes en Mark Schra waren daar een sprekend voorbeeld van. Deze knapen hebben zoveel energie in de wedstrijd gestoken, dat de ervaren oud – profs van DFS er soms moedeloos van leken te worden. Dennis Rosink verdubbelde na 70 minuten de voorsprong. Vanuit een vrije trap mikte de middenvelder raak. DFS toch al aangeslagen, was nu helemaal de kluts kwijt. Als Staphorst de rust kon bewaren en zou blijven voetballen, dan konden meer treffers niet uitblijven. Goed doorjagen van Martijn Brakke op een verdediger van DFS bracht zoveel onrust teweeg dat de bal uiteindelijk voor de voeten van de aanvaller kwam. De meegelopen Rob Mijnheer werd vakkundig aangespeeld en het was dan ook een koud kunstje voor de captain om de 0 - 3 op het scorebord te zetten. De martelgang duurde nog 5 minuten voor DFS aleer scheidsrechter Vries voor het einde affloot.

Nabeschouwing

Een dikverdiende zege was het gevolg! De ploeg verdient een groot compliment voor de wijze waarop het tegenstander DFS tegemoet is getreden. Ook vanuit het DFS – kamp werd volmondig beaamd dat de overwinning meer dan terecht was. Deze zege geeft zo’n boost dat de resterende 3 competitieduels met veel vertrouwen tegemoet gezien kan worden. Er resten nog duels tegen SDC Putten, SC Genemuiden en NSC Nijkerk. Maar eerst wacht in het kader van de districtsbeker komende dinsdag sv Twedo.

Opstelling Staphorst; René Oosterhof, Fank van de Burg, Ewald Koster, Mark Veldmate, Reinier Crediet, Dennis Rosink, Rémon Kroes, Rob Mijnheer, Mark Schra, Martijn Brakke, Heine Uuldriks

Ass. scheidsrechter: S. Rozemeijer en R. Kunst