Collectieve zege Staphorst

HSC '21 (zon)

Tom ter Hogt (afstandschot)
Mark Veldmate (penalty)
Caglar Uguz
Mark Veldkamp
Wessel Witbreuk
Tom Veldhuis
Bas Postma
Tom ter Hogt
Bas Postma
Tom Veldhuis
Job Derksen
Mark Engebrink
Job Derksen
Ruben Kin (schot)
Freek Grondman
Caglar Uguz
Burak Babuloglu

kwalificatieronde 2 BV

22 augustus 2018 20:00

T.R. Winkel

Foto ©  Kristian Giesen

Na een zinderende wedstrijd heeft Staphorst, die pas na verlenging werd beslist, zich weten te plaatsen voor de eerste ronde van de TOTO KNVB beker. Komende zaterdag zal de ploeg van Dennis van Toor dus in de koker zitten en wordt bekend wie de volgende tegenstander zal worden.

Eerste helft

Beiden ploegen speelden de beginfase in een ongekend hoog tempo. HSC’21 leunde achterover en liet Staphorst het spel maken. De bezoekers hadden hun huiswerk goed gemaakt en hielden de linies klein. Optisch gezien had Staphorst een veldoverwicht tot echt gecreëerde kansen wist het niet te komen. Weliswaar deelde de thuisploeg zo nu en dan speldenprikjes uit, de juiste eindpass bleef vaak achterwege. Al gauw moest Mark Schra zich laten vervangen. In een duel om de bal werd Mark aan het hoofd geraakt en per brancard moest hij het veld verlaten. Gelukkig bleek het achteraf mee te vallen en bleef het bij een flinke hoofdwond die geplakt moest worden. Voorlopig zal Mark het rustig aan moeten doen. Zijn vervanger was Pim de Jonge. Een fout van Jordi Lemmens leidde de grootste kans van de wedstrijd in. Tom ter Hogt kwam in kansrijke positie, maar vond Ivan Landlust op zijn weg. Diezelfde Ivan landlust moest vol aan de bak bij een vrije trap van HSC’21. Aan de andere kant zag Mark Veldmate een kopbal van de lijn worden gehaald. Vlak voor het verstrijken van de eerste 45 minuten leek Jordi Lemmens de score te openen. Geheel vrijstaand kreeg Jordi de bal verkeerd op zijn hoofd, waardoor deze mogelijkheid eveneens onbenut bleef.

Tweede helft
Na de pauze begon HSC’21 veel feller aan de wedstrijd. Anders dan voor de rust, zette de ploeg uit Haaksbergen nu wel meer druk naar voren. Je zou mogen verwachten dat Staphorst hierdoor meer ruimte zou verkrijgen, wat met de snelle jongens voorin meer mogelijkheden zou opleveren. Het tegendeel bleek waar te zijn. HSC’21 nam na 1 uur spelen brutaal een voorsprong. Geklungel van Staphorst kant bracht het leer voor de voeten van Tom ter Hogt. Die bedacht zich niet en haalde hard en droog uit. Na deze tegenvaller zou Staphorst nog meer energie in de wedstrijd moeten steken. Opnieuw was er het overwicht, maar evenals voor rust bleek de ploeg weinig te kunnen creëren. Er moest een penalty aan te pas komen om op gelijke hoogte te komen. Mark Veldmate nam zijn verantwoording, ging achter de bal staan en wist feilloos het net te vinden. De gelijkmaker gaf Staphorst vertrouwen. Beide ploegen waren in de reguliere tijd van goede wil, verandering in de stand kwam er niet meer. Hierdoor was een verlenging van 2 x 15 minuten noodzakelijk.

Verlenging
Een aantal spelers liepen al op hun tandvlees. Het zou dus nog een slijtageslag worden. De grootste kans was meteen voor HSC’21. Gelukkig ging de kopbal niet tussen de palen. Met een drietal wissels probeerde HSC’21 nog iets te forceren. Ook Dennis van Toor zag zich genoodzaakt te wisselen. Zo werden Rob Mijnheer, Rémon Kroes en Mark Veldmate naar de kant gehaald voor respectievelijk Ruben Kin, Thijs Gerlofs en Sander Nooi. De uitspraak van Rob Mijnheer was veelzeggend; Ik ben helemaal kapot zei de captain toen hij op de bank plaatsnam. Er zouden nog enkele hachelijke momenten gaan plaatsvinden. Diverse spelers hunkerden naar het naast fluitsignaal, maar Staphorst perste er nog een slotoffensief uit. Dit werd uiteindelijk beloond met een treffer van Ruben Kin. Zijn doelpunt deed het Noorderslag ontploffen. De buit leek binnen te zijn. Toch zou HSC’21 nog één keer levensgevaarlijk worden. De bal werd voor het doel gepompt en Bas Postma leek raak te koppen. Een moment later ging er een zucht van verlichting over het veld. De lat bleek de grootste vriend te zijn van de thuisploeg. Staphorst kon gaan feestvieren. Het merendeel van de 24 veld - en wisselspelers was totaal aan de latten van de inspanning die ze 120 minuten hadden laten zien. Onder klaterend applaus van de toeschouwers verlieten de strijdheren het veld.

Door deze overwinning zit Staphorst in de koker. Zaterdag wordt de laatste wedstrijd gespeeld in de voorronde. Na afloop daarvan zal de loting plaatsvinden. Matchwinner Ruben Kin hoopt op Ajax. Heel stiekem hopen we dat met hem mee. Maar ook PSV of Feyenoord zou wat ons betreft uit de koker mogen rollen. Vooralsnog zullen we rustig moeten afwachten wie het gaat worden. De voorpret is in ieder geval al leuk!

Opstelling Staphorst: Ivan Landlust, Rémon Kroes (106. Thijs Gerlofs ) Ewald Koster, Jordi Lemmens, Reinier Crediet, Rob Mijnheer (103. Ruben Kin ) Mark Schra, Mark Veldmate (106. Sander Nooi ) Marlon Luchtenberg, Ferdi ter Avest, Mike Reuvers

..

Samenvatting van VVStaphorstTV