Staphorst boekt zwaarbevochten zege bij WHC

WHC

Jochem Oude Booyink
Nathan Duim (schot)
Mark van Petersen
Melvin Velthuis
Mitchel Dijkhof
Thijs Gerlofs (afstandschot)

Hoofdklasse B

18 mei 2019 14:30

Kieft, W.M (Putten)

Met hangen en wurgen heeft Staphorst de belangrijke wedstrijd bij WHC in winst weten om te zetten. In een zeer matig duel dat verre van goed was trok de brigade van Dennis van Toor aan het langste eind en wist zo met een driepunter sportpark Mulderssingel te verlaten.

Eerste helft

De grasmat was van prima kwaliteit, het weer werkte op voorhand mee en de belangen in beide kampen waren dermate groot dat de verwachting aanwezig was om een mooie wedstrijd te mogen zien. Hoe anders zou het lopen. Scheidsrechter Kieft blies om 14.30 uur het duel op gang. Staphorst was vanaf acquit de ploeg waar de meeste dreiging vanuit ging. Dit had mede te maken met de tactiek die trainer Wiljan Mossing Holsteyn had bedacht om het Staphorst zo moeilijk mogelijk te maken. De thuisploeg zakte in, haalde voor zover mogelijk de gevaarlijke looplijnen uit het spel van de bezoekers, en liet het balbezit aan Staphorst. Deze waren echter niet creatief genoeg om de wedstrijd naar haar hand te zetten, laat staan om tot scoren te komen.  WHC daarentegen stelde daar vanuit een gesloten organisatie de nodige werklust tegenover. Na 25 minuten prikte Martijn Brakke, die als basisspeler begon, de bal tegen de paal. Vijf minuten later moest Mark Schra zich noodgedwongen laten vervangen voor Reinier Crediet. Het warme weer had dusdanig invloed op de gesteldheid van Mark Schra dat deze zich hierdoor niet okselfris voelde en naar de kant moest. Wat beide ploegen de aanwezige toeschouwers voorschotelden was bijzonder pover te noemen. Behoudens de beginfase was het allemaal te plichtmatig. In blessuretijd kwam Staphorst zowaar op voorsprong. Een goed genomen corner van Martin van ’t Ende werd ingekopt door Pascal Mulder. Aanvankelijk kon keeper Kuiper deze kopbal nog keren, de terugspringende bal kwam voor de voeten van Martijn Brakke, die zich niet bedacht en pegelde het leer hard in het dak van het doel. Een welkome meevaller voor Staphorst zo vlak voor de pauze!

Tweede helft

Nauwelijks was het vervolg onderweg of WHC kreeg een behoorlijke kans. Gelukkig liep dit met een sisser af. Dit bleek echter uitstel van executie te zijn. Binnen het uur stelde WHC orde op zaken. Reinier Crediet trok veel te veel naar binnen, verloor hierdoor het contact met Nathan Duim zijn directe tegenstander, die vervolgens dank je wel zei en keihard raak schoot. Dit was naast onnodig, ook nog eens tegen de verhoudingen in. Niet dat Staphorst zo groots speelde, integendeel zelfs, maar WHC had tot dat moment nauwelijks voor gevaar weten te zorgen. Er restte weliswaar nog de nodige speelminuten, Staphorst kon het vervolg nog flink aan de bak om tot een positief resultaat te komen. Wat de bezoekers ook probeerden, overtuigend was het allerminst. Ewald Koster werd als extra stormram ingebracht om de opgelopen schade te herstellen. Toch zou Staphorst opnieuw op voorsprong komen. Thijs Gerlofs kreeg de bal op zo’n 20 meter van de goal voor zijn voeten en haalde hard en zuiver uit. Een zucht van verlichting ging door het Staphorst kamp. Zou de buit nu dan binnen zijn? WHC ging alles of niets spelen maar kwam niet door de verdediging van Staphorst heen. De ruimtes werden groter en Staphorst kreeg zelfs kansen om verder uit te lopen. Wat er ook nog werd ondernomen, er kwam geen verandering meer in de stand.

Nabeschouwing

Een zwaarbevochten zege was hiermee een feit! Ongetwijfeld zal het weer ook een rol van betekenis hebben gespeeld. Terwijl het weer onlangs nog beneden de 10 graden was, liepen de temperaturen vandaag op tot boven de 20 graden. Dit zal zeker van invloed zijn geweest op het spel, dat stroperig en niet goed was. Ondanks dat blijft Staphorst tot aan de allerlaatste speelronde meedoen. Weliswaar wisten Sparta Nijkerk en Excelsior’31 ook tot winst te komen, er rest nog één finale. Daarin zal koploper Sparta Nijkerk de degens moeten kruisen bij ACV en Excelsior’31 krijgt te maken met Flevo Boys. Staphorst tenslotte sluit de competitie af met een thuisduel tegen CSV Apeldoorn. Het blijft dus billenknijpen tot de allerlaatste speeldag. Normaal gesproken zou je geneigd zijn om Sparta Nijkerk de credits te geven, echter wat doet de spanning en hoe gaat ACV de slotronde in. Kortom: het blijft onveranderd spannend in de hoofdklasse B.

Opstelling Staphorst: René Oosterhof, Marlon Luchtenberg (80. Ewald Koster ) Thijs Gerlofs, Pascal Mulder, Mark Schra (33. Reinier Crediet ) Mark Veldmate, Martin van ’t Ende, Rob Mijnheer (65. Pim de Jonge ) Ferdi ter Avest, Martijn Brakke, Mike Reuvers