Staphorst begint competitie met valse start

Flevo Boys 1

Frank Post (schot)
Lars Kijnstra
Mark Veldmate (penalty)
Arnoud Post
Johan Tiems
Timon Rorije
Frank Post
Frank Post
Jarno van der Wal
Bjorn Adams
Tomas Boer

Hoofdklasse B

1 september 2018 14:30

R. Meilink

Met gemengde gevoelens en als een boer met kiespijn verliet Staphorst na afloop van de wedstrijd tegen Flevo Boys sportpark Ervenbos. Het gelijke spel voelde als een nederlaag voor de brigade van trainer Dennis van Toor. Maar als we eerlijk zijn, dan gaf over 90 minuten gezien, een gelijkspel de verhoudingen het beste weer.

Eerste helft

Zoals was te verwachten liet Flevo Boys tegenstander Staphorst het spel maken en gokte het zelf op de snelle omschakeling. Al gauw betaalde deze strategie zich uit in de fraaie openingstreffer van Frank Post. De aanvaller profiteerde optimaal van de ruimte die hem werd geboden. Toch willen we een dikke kanttekening plaatsen bij deze goal. Op het moment van spelen stond Frank Post zeker 3 meter buitenspel! Een forse tegenvaller dus voor de bezoekers uit Staphorst. Deze tussenstand was natuurlijk koren op de molen van de thuisploeg. Staphorst kon daar vooralsnog bitter weinig tegenover stellen. De ploeg was van goede wil, echter het was niet in staat om via het middenveld de aanvallers aan het werk te zetten. Ruim een kwartier was de wedstrijd onderweg toen de bezoekers het initiatief namen. Dit leverde wel wat kansjes op, de gelijkmaker bleef uit. Staphorst zou geduldig moeten blijven en niet de fout maken om ongecontroleerd de aanval te zoeken. Naarmate de minuten wegtikten nam de druk ook toe. Martin van ’t Ende zag een schot op de lat eindigen. Even later was het Rob Mijnheer die verwoestend uithaalde en eveneens de dwarsligger teisterde. Met veel kunst en vliegwerk bleef Flevo Boys in deze fase overeind. De gelijkmaker kon dan ook niet uitblijven. Rob Mijnheer werd binnen de beruchte lijnen onderuit getrokken, waarna scheidsrechter Meilink niets anders kon doen dan het leer op 11 meter te leggen. Mark Veldmate benutte de penalty feilloos! Met een 1 - 1 tussenstand werd de kleedkamer opgezocht.

Tweede helft

Tijdens de rust werden de puntjes nog maar eens op de i gezet en je zou mogen verwachten dat Staphorst in het in vervolg orde op zaken zou stellen. Hoe anders kwam deze voorspelling uit. Flevo Boys begon meteen dreigend en met aanvallend spel werd het vijandelijke doel opgezocht. Al gauw werd deze strijdwijze beloond. Jordi Lemmens was iets te gretig in een duel met een speler van Flevo Boys, wat vervolgens een strafschop opleverde voor de gastheren. Aron Srengholt ging achter de bal staan, schoot hard in, maar zag keeper Ivan Landlust voortreffelijk redden! Zou dit dan het sein zijn voor een beter vervolg van Staphorst? Ondanks het optisch veldoverwicht kon de ploeg uit de kop van Overijssel verre van overtuigen. Aan de andere kant moest Staphorst op haar hoede blijven voor de snelle omschakeling van Flevo Boys. Een prima schot van Mike Reuvers bleef uiteindelijk buiten de palen. Niet veel later moest Reuvers het veld verlaten voor Mark Schra. De moegestreden Martijn Brakke werd eveneens naar de kant gehaald voor Pim de Jonge. Er werd nog wel een slotoffensief ingezet door Staphorst, in de stand kwam geen verandering meer.

Nabeschouwing

Staphorst is de seizoensouverture tegen promovendus tegenvallend gestart. De ploeg van trainer Dennis van Toor haalde niet het niveau wat we in de voorbereiding een aantal keren mochten zien. Het spel was, evenals de kunstgrasmat op Ervenbos, stroperig en naast veel foute keuzes werd er té weinig gebruik gemaakt van de kwaliteiten die in de voorste linie liggen. Terwijl normaal gesproken de lopende mensen vanuit de tweede lijn voor veel gevaar zorgen, bleef dit tegen Flevo Boys grote delen achterwege. Het gevolg was een niet ingecalculeerd gelijkspel. Toch doen we Flevo Boys tekort om de remise in het geheel op het bordje van Staphorst te leggen. De formatie uit Emmeloord heeft vanuit een goede organisatie prima weerstand geboden. Zo spelend voorzie ik dat de ploeg uit de Noordoostpolder dit seizoen niet in de problemen zal komen. Staphorst krijgt volgende week, als het opnieuw een promovendus treft, tegen Buitenpost de gelegenheid om de zaken recht te trekken.

Opstelling Staphorst: Ivan Landlust, Rémon Kroes, Ewald Koster, Jordi Lemmens, Reinier Crediet, Mark Veldmate, Martin van ’t Ende, Rob Mijnheer, Mike Reuvers (71. Mark Schra ), Ferdi ter Avest, Martijn Brakke (77. Pim de Jonge )

Scheidsrechter:       R. Meilink uit Enter
Ass. scheidsrechter: J. F. Koenderink en J. B. C. Pieterse