Cupfighter Staphorst in haar hemd gezet door Pelikaan S

Groep 1 Stn

19 februari 2019 20:00

Richard Groenewegen uit Delfzijl

Op het kunstgras van sportpark Oostwold, de thuishaven van Pelikaan S, is hoofdklasser Staphorst flink in haar hemd gezet. Stond het bij de rust al 2 - 0 in het voordeel van de gastheren uit Oostwold, na de pauze werd de vernedering helemaal en feit en liep Pelikaan S uit naar een niet verwachte 4  - 0 zege. Weliswaar gingen er bij alle doelpunten de nodige persoonlijke fouten aan vooraf, op de zege viel niets af te dingen! Pelikaan S speelde met het mes tussen de tanden. Wat bij Staphorst ontbrak, namelijk de absolute wil om te willen winnen, was wel aanwezig bij Pelikaan S! Dat de brigade van Dennis van Toor haar Waterloo vond was dan ook een logisch gevolg.

Zonder de geblesseerden Rob Mijnheer, Remon Kroes, Marlon Luchtenberg en de Mike Reuvers die op de lange latten stond, begon Staphorst aan de klus tegen Pelikaan S. De bezoekers begonnen nog wel goed. Met agressief spel probeerde men de thuisploeg al vroegtijdig aan te pakken. Al gauw kreeg Pelikaan S de overhand en mede doordat het alles gaf in de persoonlijke duels kantelde de wedstrijd in het voordeel van de Groningers. Na 25 munten kwam Pelikaan S op voorsprong. Doelman Tom Holleboom weifelde met uitkomen en werd verrast door Jeroen Haan. Nauwelijks 1 minuut later zwijnde Staphorst, toen het achterin niet goed bij de les was. Met meer geluk dan wijsheid bleef het slechts 1 - 0. Vier minuten na de openingsgoal speelde Reinier Crediet de bal pardoes in de voeten van Jeroen de Haan. Deze bedacht zich niet en pakte het cadeautje doeltreffend uit. Nog voor de pauze kreeg Staphorst de kans om dichterbij te komen. Martijn Brakke werd binnen de beruchte lijnen onderuit gehaald, waarop scheidsrechter Groenewegen naar de stip wees. Mark Veldmate ging achter de bal staan, nam een verre aanloop en schoot het lederen monster richting Drachten. Dit was kenmerkend voor het spel wat Staphorst deze avond op de mat legde. Aan niets was te zien dat hoofdklasser Staphorst te maken had met een tegenstander die 2 klassen lager speelde. Integendeel, er was in deze fase maar 1 ploeg die bepaalde en dat was Pelikaan S! Dat het bij de rust nog maar 2 - 0 stond voor de thuisploeg mocht een wonder heten.

Tweede helft

Als Staphorst nog wat wilde, dan zou er snel een tegendoelpunt gemaakt moeten worden en daarnaast moest er veel meer energie in de wedstrijd gestoken worden. Martijn Brakke bleef met een onwillige kuit achter in de kleedkamer. De naderende wedstrijd tegen Sparta Nijkerk had prioriteit boven dit duel. Ruben Kin was zijn vervanger. Binnen het uur gooide Pelikaan S de wedstrijd definitief in het slot. Een houdbaar schot ging opnieuw tussen de palen. Deze keer was Fahim Bellgroub het feestvarken. Tien minuten later blameerde Staphorst zichzelf helemaal toen Majid Alluai zelfs de 4 - 0 aan liet tekenen. Een afstraffing zat er aan te komen. Hoe was het mogelijk dat Staphorst het zover had laten komen. Na de laatste goal geloofde Pelikaan S het wel. Staphorst daarentegen hunkerde naar het einde van deze negatieve voorstelling. Gelukkig bleef het bij deze oorwassing. Scheidsrechter Groenewegen telde niets bij aan extra tijd en verloste daarmee Staphorst van een lijdensweg die 90 minuten lang had geduurd.

Nabeschouwing

Door deze nederlaag ligt cupfighter Staphorst al gauw uit het bekertoernooi. De neerwaartse spiraal die de laatste weken al ingezet was, heeft de ploeg niet kunnen stoppen. Met een beschamende maar dikverdiende nederlaag als gevolg. We feliciteren Pelikaan S, waar we zeker nog  van gaan horen, van harte met het resultaat. Het vertrouwen heeft weer een fikse deuk opgelopen. En dat met de topwedstrijden tegen Sparta Nijkerk, AC en Excelsior’31 in het verschiet. Allereerst wacht zaterdag Sparta Nijkerk op het eigen Noorderslag. Alleen wanneer de ploeg er voor de volle 100 % is van doordrongen dat ze uit en ander vaatje moeten tappen, is een positief resultaat te behalen.

Opstelling Staphorst: Tom Holleboom, Thiijs Gerlofs, Ewald Koster, Jordi lemmens, Reinier Crediet, Mark Veldmate ( 80. Jorn Kremer ) Martin van ’t Ende, Pim de Jonge (70. Justin Schra ) Mark Schra, Martijn Brakke ( 46. Ruben Kin ) Ferdi ter Avest