Staphorst blijft hoofdklasser na nieuwe nederlaag tegen Gemert

Gemert (zon)

Jens Leyten
Justin Houwers
Ralf Kemper (kopbal)
Coen Brouwers
Thijs van Pol
Jasper Lalisang
Ralf Kemper (schot)
Ralf Kemper
Mark Westerlaken
Willem den Dekker

3e divisie/Hoofdklasse Finale

15 juni 2019 15:00

Erik ter Brake

Voor eigen publiek is Staphorst er niet in geslaagd om af te rekenen met Gemert. De bezoekers trokken evenals in de heenwedstrijd, ook in de return aan het langste eind. Staphorst kreeg over 90 minuten gezien de beste kansen, Gemert voetbalde iets gemakkelijker en wist op de juiste momenten toe te slaan, waardoor het volgend seizoen mag uitkomen in de Derde Divisie. Vanaf deze kant willen we Gemert van harte feliciteren met de promotie.

Door Johan Post

De grootste verrassing was de basisplek van Martijn Brakke. Staphorst mocht van Gemert het initiatief hebben. Dit betaalde zich al gauw uit in een fantastische goal van Ferdi ter Avest. Met zijn linkerbeen schoot hij de bal zo akelig hard en zuiver in de winkelhaak, dat er geen houden aan was voor doelman Bono Barten. De thuisploeg greep moed uit deze meevaller en ging onverdroten verder met aanvallen. Mike Reuvers had enkele ogenblikken later de 2 - 0 op zijn schoen, maar zag zijn poging vlak voor de lijn worden weggehaald. Evenals de midweekse wedstrijd was er opnieuw sprake van een flitsende start van Staphorst! Naarmate de minuten wegtikten kreeg Gemert meer grip op de tegenstander en deelde zo nu en dan ook de nodige speldenprikken uit. Na 20 minuten moest Jens Leyten noodgedwongen het veld ruimen. Zijn vervanger werd Justin Houwers. Even later liep Martijn Brakke de bal tegen de paal. Een topfitte Brakke had deze mogelijkheid zeker weten te verzilveren, deze keer mocht Gemert van geluk spreken. Aanvoerder Thijs van Pol liet bij tijden zijn klasse zien. Gezegend met een fluwelen linkerbeen bezorgde hij de achterste linie handenvol werk. Daarnaast lieten Ralf Kemper en Sander Vereijken zich ook niet onbetuigd. Dit trio was opvallend aanwezig in Staphorst! De eerder genoemde Sander Vereijken mocht van 30 meter een vrije trap nemen. Hard en met veel gevoel geselde hij het leer tegen het aluminium. In de daarop volgende aanval was het wel raak. Ralf Kemper trof namens Gemert de roos. Staphorst kon van voren af aan beginnen. Scheidsrechter ter Brake floot niet veel later de eerste helft naar het verleden. Dat de tussenstand 1 - 1 was, had Staphorst volledig aan zichzelf te wijten. Kansen had de brigade van Dennis van Toor zeker gehad, echter de bal moet wel tussen de palen.

Tweede helft

Het vervolg was Gemert de ploeg die beter uit de startblokken kwam. Met uitstekend veldspel werd Staphorst meermalen op de proef gesteld en zou het nog een flinke klus worden om Gemert eronder te krijgen. Vooralsnog bleef de stand gelijk. Ewald Koster zag zijn kopbal worden gekeerd door keeper Bono Barten. De krachten vloeiden weg en zichtbaar was dat bij sommige spelers het vuur al aardig aan het doven was. Dit was ook niet verwonderlijk gezien het moordende tempo wat men het eerste uur aan de dag had gelegd. Met de moed der wanhoop zocht Staphorst naar de 2 - 1 en perste op haar wenkbrauwen er nog een slotoffensief uit. Mike Reuvers werd tot tweemaal toe onderuit gehaald binnen de beruchte lijnen. Arbiter ter Brake zag in beide gevallen niks en liet tot groot ongenoegen van het Staphorst - publiek, doorspelen. Ewald Koster schoof ondertussen door om de aanval te versterken. De moegestreden Rob Mijnheer werd gewisseld voor Ruben Kin. Kortom het was in deze fase alles of niks. Ondanks de toenemende druk en daaraan gekoppelde mogelijkheden, werd het uiteindelijk niks. Na een fout in de achterste linie bij Staphorst, profiteerde Ralf Kemper optimaal. Vrij voor René Oosterhof, die wel erg lang bleef staan, schoof hij de bal precies aan de goede kant van de paal binnen. De blijdschap in het Gemert - kamp was begrijpelijkerwijs groot. Met veel opportunisme werd nog wel op jacht gegaan naar en beter resultaat, er veranderde niets meer. Staphorst droop zwaar teleurgesteld van het veld. En bij de bezoekers uit Gemert ging het vanaf dat moment helemaal los.

Nabeschouwing

De teleurstelling was groot. Zo dichtbij zijn en dan toch niet het beoogde doel weten te halen, dat is zuur, heel erg zuur. Toch moeten we niet blijven hangen in negativisme. Staphorst heeft opnieuw een prima seizoen weten te draaien. Meegedaan aan de KNVB Beker. Daarin onder optimale omstandigheden een meeslepende wedstrijd gespeeld tegen Pec Zwolle. In de competitie tot de slotdag mee gestreden om de titel. Kortom de Staphorst – supporters hebben weer mogen genieten van hetgeen de groep heeft laten zien.

Scheidsrechter:       Erik ter Brake uit Dedemsvaart
Ass. scheidsrechter:C. Veen & S. van Westing

Toeschouwers:        1500

Een woord van dank richting bestuur, supporters en alle vrijwilligers is dan ook op zijn plaats! Jullie bijdrage, op welke wijze dan ook, is zeer zeker gewaardeerd! Rest mij om een ieder hartelijk te bedanken voor de warme en fijne 12 jaar die ik heb mogen ondervinden bij vv Staphorst. Het gaat jullie goed!