VV Staphorst VR1 begint met zege in KNVB-beker

Vrouwen, VR1, Groep 3 18

22 augustus 2015 14:30

VV STAPHORST VR1 BEGINT MET 3-1 ZEGE IN BEKER BIJ DWP VR1

SINT JOHANNESGA – In de eerste wedstrijd van de KNVB-beker speelden de vrouwen van VV Staphorst VR1 in het zeer Friese Sint Johannesga tegen DWP VR1. Na een 1-1 ruststand wonnen de geel-blauwen verdiend met 1-3. Namens de gasten scoorden Elsbeth Knol (2 keer) en Melissa Konterman.

VV Staphorst VR1 reisde met dertien speelsters af richting Friesland en onder een stralende zonnehemel werd om half drie begonnen aan de wedstrijd. De basisopstelling van trainer Ronald Jager en leider Ruben Hulleman was als volgt in een aanvallende 4-3-3 formatie: doel Jentje Brand, verdediging Eslie Hilboezen, Iris van der Spaan, Aranka Mussche en Wendy Trompetter. Middenveld: Naomi Brinkhuis, Brenda Grooters en Elsbeth Knol. Aanval: Linda Hoeve, Judith van der Veen en Evelien Mussche. Op de bank begonnen Melissa Konterman en Larissa Vos.

VV Staphorst VR1 begon goed en kreeg een half dozijn mogelijkheden. Helaas kwamen hier geen doelpunten uit voort, maar het veldspel en de op de mat gelegde combinaties boden na de degradatie uit de derde klasse hoop. Uit een spaarzame tegenaanval ging de bal rakelings naast het doel van Jentje Brand, even leek daarom de oude voetbalwet dat wanneer je zelf de kansen niet afmaakt de bal er aan de andere kant wel in gaat weer eens uit te komen, maar dit leed bleef VV Staphorst VR1 bespaard.

Elsbeth Knol maakte met een ferme knal met haar linkerbeen van afstand de eerste goal van het seizoen 2015/2016 namens VV Staphorst VR1. Hierna kwamen Larissa Vos en Melissa Konterman in het veld voor Linda Hoeve en Eslie Hilboezen waardoor Judith van der Veen als rechtsback ging spelen. Konterman kwam in de spits en Vos ging als rechtsbuiten spelen. Een onoplettendheid in de verdediging stelde DWP VR1 voor rust in de gelegenheid de 1-1 te maken en de groen-witte speelsters van de thuisclub liet zich dit buitenkansje niet ontnemen. Vos liet zich gelden met diverse prima loopacties aan de rechterkant, waarbij ze weliswaar niet altijd de bal kreeg, maar wel verdedigers meetrok naar de zijkant. Konterman was attent en fel als spits en maakte het de verdediging van DWP VR1 lastig.

In de tweede helft kwamen Hilboezen en Hoeve weer binnen de lijnen. Hilboezen nam de plek van linksback Trompetter over en Hoeve kwam in de ploeg voor Brinkhuis, waardoor Vos een linie terug zakte. De eerste mogelijkheid was voor DWP VR1, een niet gelukte voorzet spatte tot opluchting van alles wat VV Staphorst was uiteen op de lat. Hierna nam VV Staphorst VR1 de regie weer meer in handen. De gelegenheidskeepster van de thuisclub – de eigenlijke keepster speelde wegens een handblessure in de aanval – liet zich gelden met een tweetal prima reddingen op harde schoten. Met Brinkhuis (voor Vos) en Trompetter (voor Van der Veen) werden opnieuw wissels toegepast.

Van der Veen kwam voor de moegestreden Evelien Mussche binnen de lijnen. Melissa Konterman maakte het tweede Staphorster doelpunt en zorgde voor de 1-2. Ze schoot van ongeveer elf meter op de DWP VR1 veste en de keeper kreeg haar handen niet achter de bal, een prachtig debuut dus met een scorende debutante. Hierna ging de aanvallend spelende laatste man Iris van der Spaa iets meer achter de verdediging spelen. DWP VR1 probeerde nog wel de gelijkmaker op het bord te krijgen, het claimde ook een penalty die door de arbiter echter niet werd gegeven.

Nadat Brinkhuis het veld moest verlaten wegens kramp kwam Evelien Mussche nogmaals binnen de lijnen, Van der Veen nam de positie van Brinkhuis over. De scheidsrechtersbal die aan de keeper van DWP VR1 werd geschonken leidde de 1-3 in. De doelverdediger van de groen-witten begon aan een individuele actie, maar zij verspeelde de bal aan Judith van der Veen, die echter niet wist te scoren, via via kwam de bal bij Elsbeth Knol, die met haar “chocolade”-rechterbeen de eindstand op het handmatige scorebord zetten en zo de 1-3 aantekende. Meteen hierna floot de arbiter voor de laatste keer, gelukkig laste de man tijdens de eerste helft (1 keer) en de tweede helft (2 keer) een drinkpauze in.

Al met al een verdiende en goede zege met een aantal mooie aanvallen en voor zowel Eslie Hilboezen, Melissa Konterman als Larissa Vos een debuut om met grote tevredenheid op terug te kijken.

Om 18.00 uur was VV Staphorst VR1 terug op het eigen sportpark, waar de heren van VV Staphorst op dat moment aan hun bekerwedstrijd tegen SVBO uit Barger-Oosterveld begonnen, het team van Jan van Raalte kopieerde de uitslag van VR1 en ook zij wonnen dus hun bekerduel met 3-1.

Aanstaande woensdag is VV Staphorst VR1 vrij omdat SC Emmeloord VR2 zich terug heeft getrokken uit de KNVB-beker (dan spelen Urk VR1 en DWP VR1 in of op Urk tegen elkaar), aanstaande zaterdag valt de beslissing in deze bekerpoule, als VV Staphorst VR1 om 12.30 uur Urk VR1 zal ontvangen. De vooruitzichten om de volgende ronde te bereiken van de beker zijn in ieder geval erg gunstig.