Bekeravontuur eindigt tegen Gemert

1e ronde 1e ronde

27 oktober 2021 20:00

R. Dieperink

Voor Staphorst is het bekeravontuur ten einde. De ploeg van Paul Weerman kon het niet bolwerken tegen Gemert. Over 90 minuten gezien was Gemert eenvoudigweg een maatje te groot. Op een kleine fase na, waren het de bezoekers die de lakens uitdeelden en terecht een ronde verder zijn gekomen.
Van deze kant willen we Gemert dan ook van harte feliciteren. Hopelijk voor onze sportvrienden uit Gemert komt er een mooie loting voor ze tevoorschijn.

Eerste helft

Staphorst moest het in de bekerkraker tegen Gemert zonder de geblesseerde Mark Schra en Wouter v/d Molen stellen. Voor de rest was de groep fris en gretig. De verwachtingen waren hooggespannen in beide kampen. Alle ingrediënten waren aanwezig om de aanwezige toeschouwers een ouderwets bekeravondje te bezorgen. Nauwelijks was de wedstrijd onderweg, of Gemert kreeg een enorme kans in de schoot geworpen. Pascal Mulder dacht ongehinderd naar het middenveld te kunnen opdribbelen, maar zag daarbij Ralf Kemper over het hoofd. Vrij voor keeper Jorick Maats wist Kemper dit buitenkansje niet te verzilveren en daarmee kwam Staphorst mirakels goed weg. De bezoekers lieten zich hierdoor niet van de wijs brengen en zochten met veel lopende mensen en daarnaast goed voetbal, daar waar mogelijk de aanval. Na de zwakke openingsfase herstelde Staphorst zich en liet zich evenmin onbetuigd, waardoor zich een aantrekkelijk duel ontspon. Gemert liet zich inzakken en probeerde met snelle uitvallen voor gevaar te zorgen. Uit één zo’n snelle omschakeling kwam Willem den Dekker plots vrij voor Jorick Maats. Deze hield zich echter staande en wist erger te voorkomen. Aan de andere kant profiteerde Sander de Grote bijna van een misverstand in de achterste linie bij Gemert.
Met de bal aan zijn voet ging Sander richting doelman Stefan Tielemans. Echter, het lederen monster speelde de aanvaller te ver voor zich uit waardoor de sluitpost van Gemert redding kon brengen. Gesteund door een grote supportersschare liet Gemert zien over de nodige voetbal bagage te beschikken. Een aantal keren waren ze Staphorst een stapje voor en zorgden daarmee voor de nodige onrust bij de thuisploeg. Zo ging een ziedend schot van Joop Daniéls rakelings naast. Vlak voor de pauze beloonde Gemert haar goede spel. Op de rand van het strafschopgebied kreeg Gemert een vrije trap mee.
Met veel gevoel wist Erwin van den Broek de bal achter Jorick Maats te plaatsen.
Eerlijkheid gebied te zeggen dat deze voorsprong verdiend was! Geheel naar de verhoudingen binnen de lijnen, ging Gemert met een voorsprong de rust in.

Tweede bedrijf

De rust leek Staphorst aanvankelijk goed gedaan te hebben. Met meer hartstocht werd het vijandelijke doel opgezocht. Hieruit kwamen enkele kansrijke momenten voort. Helaas voor Staphorst moest Stan Haanstra al vrij vlot geblesseerd het veld verlaten. Yannick Kaluzi kwam de ongelukkige aanvaller aflossen. Intussen voerde Staphorst de druk op en zag uit een kopbal de paal worden geraakt. Het Staphorst publiek liet zich ook meer en meer horen. Gesteund door de twaalfde man was dit het sein om het gaspedaal dieper in te trappen. Reiner Crediet probeerde het van afstand, maar zag zijn poging over gaan. Een klein kwartier was Staphorst de bovenliggende ploeg, daarna ging de storm weer liggen. Staphorst moest op haar qui-vive voor de snelle uitvallen van Gemert. Bij de bezoekers liepen namelijk een aantal spelers rond die je wel om een boodschap kan sturen! Eén van deze spelers is Ralf Kempers. In twee keer wist Kempers de bal achter Jorick Maats te werken en zijn ploeg op een 0 - 2 voorsprong te zetten.
Staphorst was van slag en nauwelijks 3 minuten later kreeg het de 3e tegentreffer om de oren. Deze keer was Erik van Loon trefzeker. Was het al een moeilijke opgave om langszij te komen, door deze twee tegengoals was het helemaal gedaan. Met de moed der wanhoop zocht Staphorst nog wel naar de eretreffer, ook deze was ze niet gegund.
Uiterst koelbloedig speelde Gemert de resterende minuten uit en wist zich zo te plaatsen voor de volgende ronde. De goed leidende scheidsrechter Dieperink floot na 5 minuten extra blessuretijd het duel naar het verleden.

Zaterdag staat HSV Hoek op het programma

Helaas is Staphorst al in een vroeg stadium uitgeschakeld voor een verder vervolg in de KNVB beker. De tegenstander was over 90 minuten gezien beter en wist dan ook verdiend te winnen! Er rest Staphorst niets anders dan de competitie, waar het komende zaterdag alweer mee verder moet. In dit geval zal HSV hoek de tegenstander zijn. De Zeeuwse formatie verraste in haar laatste competitiewedstrijd koploper Sparta Nijkerk.
Het zal opnieuw een hele uitdaging voor de geelhemden worden om tot een goed resultaat te komen.

Opstelling Staphorst: Jorick Maats, Marlon Luchtenberg, Dirk Muis, Pascal Mulder, Matthijs Verheul (79. Ruben Kin ) Daimen Schra, Reinier Crediet (73. Rutger Koopman ) Jurian vd Brink, Stan Haanstra (54. Yannick Kaluzi ) Sander de Grote, Mike Reuvers

Scheidsrechter: H. Dieperink
1e Ass. scheidsrechter: R. Miedema